گرافیک معاصر ایران پویا است/ دلیل توجه نکردن به جایگاه جشنوارهها
دارو رشته گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است در یکی دو سال اخیر، به دلایل گوناگون و شیوع بیماری کرونا، شرایط کار هنرمندان و عرضه و نمایش آثارشان، دچار چالشهایی شده است.

وی جریان و روند گرافیک ایران را رو به رشد دانست و افزود: گرافیک معاصر ایران همچون سایر رشتهها و گرایشهای هنر معاصر ایران، پویا و پر جنبوجوش است و خوشبختانه هنرمندان بسیاری از نسلهای مختلف در آن فعالیت میکنند. عوامل متعددی همچون تنوع و توسعه امور فرهنگی و اجتماعی، توسعه فضاهای مجازی در ارتباطات اجتماعی و … توسعه مدارس و مراکز آموزشی مرتبط با طراحی گرافیک، حضور بسیار پررنگ فناوریهای نوین در عرصههای تولید و توزیع آثار هنری و امور دیگری نظیر اینها، باعث رونق و رشد کمّی در طراحی گرافیک ایران شده است. این رشد و توسعه، اگر با ملاحظات کیفی لازم امتزاج نیابد، باعث بروز نوعی آشفتگی در قلمرو گرافیک خواهد شد.
داور رشته طراحی گرافیک جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه افزود: در جامعه معاصر ما، بهتر است جشنوارههای ملی، شرایط حضور جریانات و گرایشهای گوناگون را فراهم بیاورند. وجود بخشهای مختلف در اینگونه جشنوارهها، میتواند به ایجاد زمینه برای ارائه منظرها و سلایق مختلف زیباییشناسی و تنوع دیداری و حتی معنایی در این رویدادها، کمک کند بنابراین، رویدادهای ملی نظیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هم باید گزارشی از وضعیت اکنون رشتههای مختلف و هنرمندان و موضوعات و مباحث تکنیکی و معنایی آنها ارائه بدهد و هم باید یک بنمایه و خط معنایی و فرهنگی از طریق اعلام مباحث و مسائل سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی مورد نیاز جامعه را از طریق اعلام موضوعات و مضامین مرتبط، پیگیری کند؛ بنابراین، باید دارای بخشهای متعدد و متنوع، هم آزاد و هم موضوعی، باشد.
وی درباره جایگاه و اهمیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر تأثیرگذاری آن بر جریانهای هنری امروز ایران گفت: هنرهای تجسمی، اگر نگوییم پویاترین، لااقل یکی از مهمترین و پویاترین شاخههای هنر معاصر ایران است که متأسفانه دولتها و مراکز فرهنگی و هنری به جایگاه و اهمیت آن توجه چندانی نشان نداده و نمیدهند؛ این را میشود از انتخاب مدیران و مسئولان مرتبط با آن، بودجه اختصاصی و برنامههای اجرا شده در این حوزه دید. جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در عنوان بینالمللی و در واقعیت، قابلیت مهم ملی را در خود جا داده است باید بتواند به یک جریان بسیار مهم و تأثیرگذار در قلمرو هنر معاصر ایران تبدیل شود که متأسفانه بسیاری از اوقات، از این منظر فاصله گرفته و در حد یک رویداد کوچک و اصطلاحاً نگارخانهای درآمده است. همکاران و عزیزان زیادی در دورههای مختلف برگزاری جشنواره، زحمات زیادی کشیدهاند، اما به دلایل مختلف، نتیجه کار، در تراز فرهنگ و مفاهیم انقلاب اسلامی و هنر ایرانی درنیامده است.
گودرزی در پایان بیان کرد: شاید بتوان گفت عدم باور هنرهای تجسمی از سوی دستگاهها و متولیان امر خصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای مرتبط با قلمرو تجسمی در درون این وزارتخانه فقدان برنامهای جامع و هدفمند برای جشنواره، عدم وجود شورای سیاستگذاری دائمی متشکل از افراد شاخص و عالم در حوزه هنرهای تجسمی ایران برای طراحی و برنامهریزی و نظارت کیفی و فنی و زیبایی شناسیک و معنایی، نبود یک مدیریت تعریف شده و علمی برای اجرای درست و بهقاعده، و همچنین مقطعی و سلیقهای رفتارکردن برگزارکنندگان در بعضی از موارد، میتواند از جمله دلایل و عوامل مؤثر در ضعف نتایج بهدستآمده باشد. با رفع مسائل و مشکلاتی که به چند نمونه از آنها اشاره شد، جشنواره هنرهای تجسمی فجر میتواند بر بخشی از حیات هنرهای تجسمی معاصر ایران و جریانهای مرتبط با آن، تأثیرگذاری حتی مستقیم داشته باشد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار