کد خبر: ۱۲۲۴۴۰

آیا جشنواره فجر سیمرغ کارگردانی خود را برای چهارمین بار به یک فیلم‌ اولی می‌دهد؟

فیلم‌های اول هر دوره از جشنواره، کنجکاوی برانگیزترین آثار این رویداد بوده اند. در همین دوره کنونی، ۳ فیلم ‌برتر آرای مردمی، از میان آثار اول هستند.

آیا جشنواره فجر سیمرغ کارگردانی خود را برای چهارمین بار به یک فیلم‌ اولی می‌دهد؟به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سه فیلم ملاقات خصوصی، موقعیت مهدی و علفزار نخستین فیلم های کارگردانانشان هستند که توانسته‌ اند در رتبه اول تا سوم آرای مردمی قرار بگیرند.

 ایرنا در گزارشی افزود: این‌ گزاره به درستی نشان می دهد که تراز رقابت در میان جوانان فیلم اولی است و مهمتر از آن اینکه، مخاطبان جشنواره نیز به این آگاهی رسیده و بیشترین‌ استقبال ها را از فیلم های اول به عمل‌ آورده اند. این شرایط سبب شده که فیلمسازان شاخص این‌ دوره از جشنواره نظیر مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی، کیوان‌ علیمحمدی و بهروز شعیبی، عملا به گوشه رینگ‌ رقابت هدایت شده تا رقابت اصلی میان فیلم اولی ها باشد.

این‌ جریان طی سالیان اخیر، با شدت بیشتری همراه بوده است. جشنواره در ادوار مختلف خود، وقع چندانی به فیلم های اول نگذاشته است و بیشترین‌ نگاه ها، به کارگردانان شاخص بود. اما از نیمه های دهه ۹۰، این پارامتر با تغییری محسوس، به نفع فیلمسازان اول چرخید و این فیلمسازان اول بودند که حجم بزرگی از غافلگیری های جشنواره را رقم‌ می زدند.

این‌ تفاوت، در دوره هایی که بخش فیلم های اول از سودای سیمرغ مستقل بود، چندان به چشم‌ نمی آمد اما در دوره هایی که‌ تمام آثار بخش رقابتی در عنوان سودای سیمرغ تجمیع شد، ورق رقابت به نفع فیلمسازان اول برگشت.

این رخداد را می توان از چند زاویه مورد بررسی قرار داد: نخست آن که جوانان کنونی فیلمساز، از دانش آکادمیک و تجربی بالاتری به نسبت نسل های قبلی خود برخوردار هستند. عمده این کارگردانان، پیشتر با آثار کوتاه یا مستند، فیلمسازی را تجربه کرده و بخش عظیمی از آثار درخشان تاریخ سینما را مشاهده کرده اند بنابراین به جز معدودی از آثار فیلم‌ اولی، حجم‌ قابل توجهی از آثار، در شکل اجرا، از تراز حرفه ای بالایی برخوردار هستند که در بسیاری از مواقع، به عنوان نقاط قوت آثار شمرده می شود.

نکته بارز دیگر به عدم قطبیت نگاه این فیلمسازان در کلیت ساختار فیلم برمی گردد. در نسل های قبلی، کارگردان، نقطه ثقل یک‌ اثر سینمایی محسوب میشد که تمامی نگاه ها معطوف به او بود. امروز اما غالب کارها در قالب یک‌ تیم منسجم به جلو پیش می رود و هسته اجرایی، از پرداخت سوژه و نگارش فیلمنامه گرفته تا شکل اجرا و کارگردانی، با مشورت ها و راهنمایی های فراوان از افراد صاحب نظر این حوزه صورت می گیرد هم چنان که در مورد هر سه فیلم‌ اول آرای مردمی‌ امسال، ردپای کار گروهی و خردجمعی دیده می شود و این، برگ برنده کارگردانان نسل جدید در قیاس با کارگردانان‌ نسل های گذشته است.

نکته قابل توجه دیگر این‌ بحث به انعطاف پذیری کارگردانان فیلم‌ اول در مواجهه سوژه با رئالیسم بازمی گردد. نسل جدید، علاقه بسیاری به قصه گویی در قالب جامعه روز و آدم‌هایش دارد و برای رسیدن‌ به این‌ منظور، همواره در جستجوی سوژه های کمتر پرداخته شده و بکر است. این قدرت ریسک پذیری در کارگردانان نسل های قبلی کمتر دیده می شود و بسیاری از آنها بنا به موقعیتی که دارند، چندان علاقه ای به ریسک یا نگاه تجربی ندارند.

از همین روی، کارگردانان اول همواره در این‌ سال ها جزو مهره های اصلی دریافت سیمرغ بوده اند. جشنواره فیلم‌ فجر در طول ۳۹ دوره گذشته، تنها ۳ بار سیمرغ کارگردانی را در رقابت فیلم‌ اولی ها با کارگردانان باتجربه، به سمت این جوانان حواله داده است. بار اول به دوره سوم برمی گردد که یدالله صمدی برای مردی که زیاد می دانست، سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرد. مورد دوم مربوط به دوره نهم است که واروژ کریم مسیحی برای پرده آخر موفق به دریافت سیمرغ کارگردانی شد و مرتبه سوم هم به دوره بیست و چهارم برمی گردد که سعید روستایی برای ابد و یک روز، موفق به دریافت این‌ جایزه شد.

در این دوره که فیلمسازان اول، موفق شده اند با آثار خود، نبض اقبال مخاطبان و منتقدان را در دست بگیرند، این انتظار وجود دارد که سیمرغ بهترین کارگردانی، بار دیگر به سمت فیلم‌ اولی ها متمایل شود.
حال باید تا جمعه منتظر ماند و دید که آیا جشنواره فجر در چهلمین دوره خود، برای چهارمین بار، سیمرغ کارگردانی اش را به یک فیلمساز اول خواهد داد؟
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت‌ نام موکب‌های مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس