فردین خلعتبری: هر فیلمی نیازمند موسیقی نیست
آهنگساز آثار سینمایی با بیان آنکه موسیقی در ذات نمایش است و این هنر به هیچ وجه امری غیر انتزاعی نیست، درباره اهمیت و جایگاه موسیقی فیلم گفت: هر فیلمی نیازمند موسیقی نیست.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آخرین نشست پژوهشی سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور فردین خلعتبری آهنگساز و کاوه میرحسینی آهنگساز و رهبر ارکستر برگزار شد.
در این نشست، به موسیقی فیلم، دیدگاه کلی موسیقدانان ایرانی درباره موسیقی فیلم و تجربیات شخصی میهمانان پرداخته شد. در این مراسم، کاوه میرحسینی علاوه بر سخنران، به عنوان کارشناس برنامه نیز حضور داشت.
مدیر نشست پژوهشی با مطرح کردن دو دیدگاهی که درمورد موسیقی فیلم وجود دارد، بحث را آغاز کرد و گفت: بسیاری از کارگردانان موسیقی را در خدمت فیلم و بخشی از آن میدانند، در مقابل عدهای از کارگردانان و موسیقیدانان نیز موسیقی فیلم را بهعنوان ابزاری جهت دراماتیزه کردن بیشتر فیلم میبینند که با این حساب، خود موسیقی میتواند هویت مستقلی از فیلم داشته باشد.
موسیقی امری عینی و ملموس نیست
فردین خلعتبری درمورد دیدگاههایی که درخصوص موسیقی فیلم وجود دارد، بیان کرد: در جهان هیچ چیز مستقلی وجود ندارد، هر چیزی برای بودن به زمینهای لازم دارد. موسیقی هم از قاعده استثنا نیست. تفاوت موسیقی با هنرهای دیگر در این است که چون موضوع آن شنیداری است این تصور به وجود میآید که موسیقی یک امر غیرانتزاعی است، درحالی که اینگونه نیست.
موسیقی نیز مانند بقیه هنرها ساختار فیزیکی دارد. موسیقی در صدا، مجموعهای از چیدمانی را به وجود میآورد که به ظهور میرسد و تبدیل به عادت میشود. موسیقی تحت عنوان یک عادت به وجود میآید و پذیرفته میشود.

موسیقی در ذات خود نمایشی است
در ادامه خلعتبری درمورد بعد نمایشی موسیقی گفت: همه چیز در جهان نمود پیدا میکند و ما چیز غیرنمایشی نداریم. به این ترتیب، موسیقی در ذات خود نمایشی دارد. در وهله اول، نوازندهای که ساز میزند درحال نشان دادن موسیقی است، حتی اگر شنونده آن نوازنده را نبیند، اما تصوری از اینکه چه کسی آن را مینوازد در ذهن او شکل میگیرد.
به طور کلی، در موسیقی، بازی معنا و صورت داریم، صورت صوتی و معنای انسانی. تلفیق صدا و تصویر، اعجاز سینما را بیشتر میکند به دلیل اینکه متن سینمایی به گونهای به وسیله موسیقی نقطهگذاری میشود یعنی اینکه جملهبندیهای جدید به وجود میآورد.

هر فیلمی نیازمند موسیقی نیست
خلعتبری در پاسخ به این پرسش که آیا کارگردان میتواند از موسیقی به عنوان ابزاری برای کمک به تبدیل یک فیلم به درام و نمایش استفاده کند، گفت: در این سالها به کارگردانانی که فیلم آنها نیازی به موسیقی فیلم نداشت، میگفتم که از آن استفاده نکنند زیرا تبیین برخی چیزها الزما نیازی به بیان بیشتری با استفاده از موسیقی ندارد.
به خصوص در دوره کنونی، مدت زمانی که مردم برای دیدن یک اثر هنری صرف میکنند، محدودتر شده است، به همین دلیل کوتاه بودن فیلم و عناصر آن، اثر را کاملتر میکند. بنابراین، بسیاری از آثار سینمایی را باید از داشتن موسیقی فیلم منع کنیم.
وی افزود: معتقدم وقتی هرچیزی نه صرفا موسیقی، در دایره عادت قرار گیرد، بلاهت خود را نیز از دست میدهد. بسیاری از فیلمها نیز نیازی به موسیقی متن ندارند و اتفاقا بدون آن کامل هستند.
خلعتبری درمورد موسیقی فیلم گفت: گاهی اوقات موسیقی فیلم بر عناصر فیزیکی آن تاکید دارد و در برخی موارد نیز بر عناصر غیرفیزیکی. به هرحال، موسیقی یک چیز رئالیستی نیست مگر در سینما و مگر آنکه موزیسین در صحنه دیده شود.
این آهنگساز در مورد موسیقی ایرانی گفت: موسیقی ایرانی خیلی افکتیو نیست و بیشتر روایت تغزلی در آن دیده میشود. زمانی که موسیقی تغزلی جای خود را به بافتهای جدید صوتی میدهد، از آن موقع موسیقی ایرانی، موسیقی نزدیک به درام میشود.
خلعتبری درمورد کارکرد ذهنی موسیقی در فیلم خاطرنشان کرد: موسیقی در ترنزیشن فیلم از سکانسی به سکانس دیگر که مجالی به مخاطب میرسد تا درمورد آنچه دیده تفکر کند، کارکرد ذهنی ایجاد میکند.
بر اساس این گزارش به نقل از ایرنا، سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۲ بهمن ماه به دبیری حسن ریاحی آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه پایان می یابد.
در این نشست، به موسیقی فیلم، دیدگاه کلی موسیقدانان ایرانی درباره موسیقی فیلم و تجربیات شخصی میهمانان پرداخته شد. در این مراسم، کاوه میرحسینی علاوه بر سخنران، به عنوان کارشناس برنامه نیز حضور داشت.
مدیر نشست پژوهشی با مطرح کردن دو دیدگاهی که درمورد موسیقی فیلم وجود دارد، بحث را آغاز کرد و گفت: بسیاری از کارگردانان موسیقی را در خدمت فیلم و بخشی از آن میدانند، در مقابل عدهای از کارگردانان و موسیقیدانان نیز موسیقی فیلم را بهعنوان ابزاری جهت دراماتیزه کردن بیشتر فیلم میبینند که با این حساب، خود موسیقی میتواند هویت مستقلی از فیلم داشته باشد.
موسیقی امری عینی و ملموس نیست
فردین خلعتبری درمورد دیدگاههایی که درخصوص موسیقی فیلم وجود دارد، بیان کرد: در جهان هیچ چیز مستقلی وجود ندارد، هر چیزی برای بودن به زمینهای لازم دارد. موسیقی هم از قاعده استثنا نیست. تفاوت موسیقی با هنرهای دیگر در این است که چون موضوع آن شنیداری است این تصور به وجود میآید که موسیقی یک امر غیرانتزاعی است، درحالی که اینگونه نیست.
موسیقی نیز مانند بقیه هنرها ساختار فیزیکی دارد. موسیقی در صدا، مجموعهای از چیدمانی را به وجود میآورد که به ظهور میرسد و تبدیل به عادت میشود. موسیقی تحت عنوان یک عادت به وجود میآید و پذیرفته میشود.

در ادامه خلعتبری درمورد بعد نمایشی موسیقی گفت: همه چیز در جهان نمود پیدا میکند و ما چیز غیرنمایشی نداریم. به این ترتیب، موسیقی در ذات خود نمایشی دارد. در وهله اول، نوازندهای که ساز میزند درحال نشان دادن موسیقی است، حتی اگر شنونده آن نوازنده را نبیند، اما تصوری از اینکه چه کسی آن را مینوازد در ذهن او شکل میگیرد.
به طور کلی، در موسیقی، بازی معنا و صورت داریم، صورت صوتی و معنای انسانی. تلفیق صدا و تصویر، اعجاز سینما را بیشتر میکند به دلیل اینکه متن سینمایی به گونهای به وسیله موسیقی نقطهگذاری میشود یعنی اینکه جملهبندیهای جدید به وجود میآورد.

خلعتبری در پاسخ به این پرسش که آیا کارگردان میتواند از موسیقی به عنوان ابزاری برای کمک به تبدیل یک فیلم به درام و نمایش استفاده کند، گفت: در این سالها به کارگردانانی که فیلم آنها نیازی به موسیقی فیلم نداشت، میگفتم که از آن استفاده نکنند زیرا تبیین برخی چیزها الزما نیازی به بیان بیشتری با استفاده از موسیقی ندارد.
به خصوص در دوره کنونی، مدت زمانی که مردم برای دیدن یک اثر هنری صرف میکنند، محدودتر شده است، به همین دلیل کوتاه بودن فیلم و عناصر آن، اثر را کاملتر میکند. بنابراین، بسیاری از آثار سینمایی را باید از داشتن موسیقی فیلم منع کنیم.
وی افزود: معتقدم وقتی هرچیزی نه صرفا موسیقی، در دایره عادت قرار گیرد، بلاهت خود را نیز از دست میدهد. بسیاری از فیلمها نیز نیازی به موسیقی متن ندارند و اتفاقا بدون آن کامل هستند.
خلعتبری درمورد موسیقی فیلم گفت: گاهی اوقات موسیقی فیلم بر عناصر فیزیکی آن تاکید دارد و در برخی موارد نیز بر عناصر غیرفیزیکی. به هرحال، موسیقی یک چیز رئالیستی نیست مگر در سینما و مگر آنکه موزیسین در صحنه دیده شود.
این آهنگساز در مورد موسیقی ایرانی گفت: موسیقی ایرانی خیلی افکتیو نیست و بیشتر روایت تغزلی در آن دیده میشود. زمانی که موسیقی تغزلی جای خود را به بافتهای جدید صوتی میدهد، از آن موقع موسیقی ایرانی، موسیقی نزدیک به درام میشود.
خلعتبری درمورد کارکرد ذهنی موسیقی در فیلم خاطرنشان کرد: موسیقی در ترنزیشن فیلم از سکانسی به سکانس دیگر که مجالی به مخاطب میرسد تا درمورد آنچه دیده تفکر کند، کارکرد ذهنی ایجاد میکند.
بر اساس این گزارش به نقل از ایرنا، سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۲ بهمن ماه به دبیری حسن ریاحی آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه پایان می یابد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران