بدون قرار قبلی در جستجوی خویشتن
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» دیروز اکران عمومی شد. در روزگاری که سینمای کشور عموما مبتنی بر فلاکت، گونهای رئالیسم اجتماعی سیاه را غالب کرده است، این فیلم نوری تازه است که خبر از «امید و آرامشتحلیلی » و «زندگی شاعرانه» دارد. از این رو فیلم با رویکردی خلوتمدارانه در کار بازیابی هویت شخصیت اصلی است. در هیاهوی زندگی معاصر، در ازدحام دغدغههای اجتماعی واکنشی معرفت شناسانه را پیش میکشد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، موسسه تصویر شهر- سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بنیاد سینمایی فارابی با فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت .
چهارشنبه ۱۸خرداد ۱۴۰۱ اولین روز اکران فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی»بود، فیلمی آرام، متین و درباره ایران. فیلمی که از نظر منتقدان یک جور دعوت به خویشتن شناسی است، آرام و بیهیاهو، به دور از بحبوحههایی پیرامونی، سفال، ساز و خانوادهسنتی و ده ها عنصر معنایی و بصری دیگر، شاخصههایی از این دعوت هستند که آدم اصلی قصه را به مکث وا میدارد. در واقع بدون قرار قبلی، بیش از آن که فیلم درام باشد، فیلم شخصیت است و پرورش وضعیت و جهانبینی و تکانههای او را با قرار دادنش در کنار دیگر آدمها و فضاها، شکل و صیقل میدهد.

فیلمی با بازیهای خوب و قصهای جذاب و از همه اینها مهمتر تصاویری بینظیر از ایران که میتواند تا مدتها روح و روان مخاطبان را جلا دهد. از سمت دیگر این اثر را میتوان اثری معنوی هم نام نهاد و ذیل «سینمای استراتژیک» دستهبندی کرد.
اثری که از فاصله بسیار زیادی با تولیدات قبلی کارگردان خود برخودار است و بلوغ سینمایی ایشان را به نمایش میگذارد. بلوغی که بیش از هرچیز به واسطه یک متن خوب و یک فیلمنامه تقریبا کم اشکال و چفت و بستدار پدید آمده است.
به گزارش فارس ،فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ماجرای پزشکی ایرانیالاصل به نام «یاسمین» است که سی سال پیش بعد از جدایی والدین، همراه مادر مشهدی خود به آلمان مهاجرت کرده است. زنی جوان که «پگاه آهنگرنی» ایفاگر نقش اوست و بعد از جدایی از همسر خود با پسر خردسالش که «بیماری اوتیسم» دارد زندگی میکند و حالا یه یکباره از طریق یک تماس تلفنی از مرگ پدر خود که در ایران ساکن بوده مطلع میشود و برای عمل به وصیت پدر که حضور در مراسم تدفینش بوده به ایران سفر میکند و بعد از مراسم خاکسپاری متوجه میشود که پدر استاد دانشگاه او تمام اموال مادی خود را یا وقف کرده و یا به نامادری و برادر ناتنی«یاسمین» سپرده و در این میان تنها مالکیت کتابهای خود را به همراه یک قطعه قبردر حرم امام رضا علیهالسلام را برای او به ارث گذاشته است. قبری که قدمتی ۱۰۳ ساله دارد و یاسمین را برای اینکه پرده از راز این میراث پدری بردارد به شهر مشهد میکشاند و در ادامه او را متوجه حقایقی از گذشته پدرش و روابط او با خود میکند و ....

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» برخلاف سبک فیلمسازی رایج در طی سالهای اخیر که عموما بر مدار «ژانر فلاکت اجتماعی» حرکت نموده و موجب شده تا «فیلمسازان جهان وطنِ بیوطن» از سرزمین خود زندان و مزبله نشان مخاطب سینمایی خود دهند و به صرف دریافت اسکار، نخل طلای کن، شیرطلایی ونیز، خرس طلایی برلین، یوزپلنگ طلایی لوکارنو و... مردمان سرزمین خود را دروغگو، دزد، کلاهبردار، بیهویت و ... معرفی سازند و ...؛ در مسیر «سیاهنمایی» گام برنداشته است. اثری که همت خود را به تصویرسازی خاکستری از واقعیت «سبک زندگی رایج در امروز ایران» گذاشته و سعی در بازنمایی انگارههایی همچنان رایج در میان تودههای اجتماعی و برآمده از «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» دارد. اثری که بدون هر گونه ترسی و البته در فُرم سینمایی موجه و نسبتا قابل قبولی اقدام به قاب گرفتن از زیباییهایی میکند که در طی سالهای اخیر بر پرده نقرهای سینمای ایران با بیمهری مواجه شده و با ادعای «سینمای اجتماعی» عموما نادیده گرفته شده است.
«بدون قرار قبلی» مخاطب سینمایی خود را با یک خانواده ایرانی پاک و سالم و امن مواجه میسازد. خانوادهای که اصلا توهمی و فضایی نیست و در اطراف همه ایرانیها وجود دارد و مصادیق بسیاری از برای آن در جامعه امروز ایران میتوان معرفی نمود. خانوادهای که در همه لحظات خوش و ناخوش زندگی به فکر امنیت و آرامش یکدیگر هستند و با وجود مشکلات عدیده اقتصادی، همچنان روزی خود را از شیرین کردن کام دیگران در قالب تولید نباتبه دست میآورند.
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» اثری شریف است؛ زیرا برای «تمدن اسلامی و ایرانی» ارزش قایل است و به میراث گذشتگان خود، هویت و خاطراتشان احترام میگذارد. اثری که محبت و اتحاد میآموزاند و با زبان هر چند ناقص خود به پاسداری از ارزشها و سنتها توصیه میکند و مخاطب را در میان موج چهارم مهاجرت به خارج از کشور، به میهن خود دعوت کرده و ایران را به شکل یک خانه گرم و امن به تصویر میکشد. همان خانه پدری که همیشه یک نفر با آغوش و سفره باز به انتظار انسان مسلمان ایرانی ایستاده است و این همه، همان گمشده در سینمای ایران است که سالهاست دیگر شاهد آن نیستیم.
در مجموع اگر چه توجه بیشتر فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به نمادها و استفاده هوشمندانهتر از عناصر تصویری میتوانست این اثر سینمایی را به فیلمی شاخص در «صنعت سینمای ایران» مبدل سازد. اما با این همه در میان انبوه آثار تلخ و سیاه به نمایش درآمده در طی سالهای اخیر که برای القای حس بدبختی و ناامنی با یکدیگر رقابت داشته و برای خلاصی از تجربه فلاکت حضور در ایران دعوت به مهاجرت میکنند و مبدا و مقصد مسیر زندگی همه ایرانیان را جایی جز جهنم نشان نمیدهند و ...؛ قطعا فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» اثری قابل تقدیر است و همچون دُرّ نایابی در انبوده تولیدات سینمایی کشور خواهد درخشد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس