در برگزاری کارگاه آموزشی «از ایده تا تصویر» با حضور محمود کلاری مطرح شد:
الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است
کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار و سینماپرداز قدیمی سینما در حاشیه هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فرهنگ و هنر، کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار قدیمی و حرفهای کشور در عصر آخرین روز از جشنواره فیلم شهر و در سالن 12 پردیس سینما ملت با استقبال پرشور مخاطبان علاقهمندان برگزار شد.
محمود کلاری در این کارگاه آموزشی ضمن توضیح اینکه فیلمبرداری تا حد زیادی با فهم و درک فرد از زیباییشناسی ارتباط دارد، گفت: الفبای ورود به عرصههای تجسمی، سینما و تئاتر ساختار ذهنی آماده و نگاه زیباشناسانه است.
وی افزود: وقتی فرد چنین نگاهی داشته باشد نمیتواند به هر چیزی رضایت دهد و تا زمانی که حس زیباییشناختیاش راضی نشود تلاش برای تصویربرداری بهتر را متوقف نمیکند.
این فیلمبردار قدیمی سینما با بیان اینکه فیلمبردار اصطلاح چندان درستی برای کاری که ما انجام میدهیم نیست، اظهار کرد: در سینمای جهان از این جهت که از دستگاه سینماتوگراف برای ثبت تصاویر استفاده میشود، برای کسی که این تصاویر را ثبت میکند از اصطلاح سینماتوگرافر استفاده میشود. اما از آنجا که در گذشته اصطلاح عکسبرداری را در ایران داشتیم، وقتی ثبت فیلم و تصاویر متحرک هم آمد، از همان فعل «برداشتن» و اصطلاح «فیلمبرداری» استفاده شد. با این حال نزدیکترین اصطلاحی که در فارسی برای یک سینماتوگرافر استفاده میشود اصطلاح سینماپرداز است.
وی با بیان اینکه خیلی از حرفهها در سینما نقشی را که یک سینماتوگرافر در تولید نهایی ایفا میکند ندارند، عنوان کرد: وقتی سینما به وجود آمد سینماتوگرافی هم به وجود آمد.
در سینما به شکل نانوشته یک سری مسئولیتها به عهده یک سینماتوگرافر است. یک سینماتوگرافر یا سینماپرداز باید ساختار فیلم را شکل دهد، به فرم فیلم شکل دهد و مسائل فنی فیلم را رعایت کند. همچنین یک سینماپرداز باید مراقب مواردی مثل خط و جهت و نگاه هم باشد.
کلاری اضافه کرد: این وظیفه دشوار از زمانی آمده است که هنوز تکنولوژی دیجیتال نیامده بود و فقط فیلمبردار بود که حین کار میتوانست تصاویر درحال ثبت را ببیند. درنتیجه حتی کارگردان باید به او اعتماد میکرد.
این سینماپرداز قدیمی سینما در ادامه گفت: بنابراین سینماپرداز کسی است که شغلش فیلمبرداری است اما کنشش فراتر از اینهاست. سینماپرداز کسی است که به خلق فضای فیلم کمک میکند و همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم، این از درک و فهم زیبایی میآید.
وی یادآوری کرد: ممکن است فضا و تصاویر خیلی هم زیبا نباشند اما یک سینماپرداز حرفهای در همان فضا میتواند شاهکار خلق کند. حتی ممکن است کسی وسیلهای جز موبایل دردسترس نداشته باشد اما اگر درک زیباییشناختی داشته باشد میتواند تصاویر را به گونهای ثبت کند که در محصول نهایی نگاه و سلیقه کاملا محسوس باشد.
هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی از 27 تیر آغاز شده و تا 31 تیر ماه در پردیس سینما گالری ملت ادامه خواهد داشت. علاقمندان میتوانند برای دریافت آخرین اطلاعات هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر به کانال تلگرامیاین رویداد هنری به نشانی t.me/shahrfilmfest و اینستاگرام رسمیجشنواره www.instagram.com/shahrfilmfest مراجعه کنند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
«پشت صحنه نوشتن» افشا شد
فیلم مستند «زیبا، لذیذ، مبتذل» اکران میشود
منزوی میگفت کتاب چاپ کن تا دستت خالی شود
پردیس ملت خانه جشنواره «سینماحقیقت» شد
هادی مرزبان درگذشت
صفحه اول روزنامهها- یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ موکب فاطمی «خیمه یاس» در منطقه ۲۲
سروستان باغ کتاب میزبان بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب در حوزه بینالملل
نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ تلاش میکنیم آبرویمان حفظ شود
آغاز یک سریال جدید با بازی ثریا قاسمی، لعیا زنگنه و امیرحسین صدیق
نمایش «خانواده قبلی» در فرهنگسرای ارسباران اجرا میشود
تخفیف ۵۰ درصدی «شهید علم؛ دفتر اول» در آستانه سالگرد شهادت دکتر شهریاری
سه گانه روحالله حجازی در قاب نمایش
نمایشگاه گروهی «نقطهعطف» در باغ کتاب تهران افتتاح شد
جشنواره داستاننویسی «قصهی محلهی ما» برگزار می شود
ویژهبرنامه «ریحانهالنبی» در بهشت زهرا(س)
موضوع «شهود» در اندیشگاه ابر انسان بررسی میشود
نمایش «اینبار دلها سنگی نه، چوبی است» به روی صحنه ارسباران میرود
تعطیلی ۲ روزه سالنهای نمایشی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)
صفحه اول روزنامهها- شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۴
آیین فاطمی «نذر مادری» با پخت سمنو، نماز باران و اجتماع فاطمی در تهران برگزار میشود