کد خبر: ۱۲۵۵۹۰

در برگزاری کارگاه آموزشی «از ایده تا تصویر» با حضور محمود کلاری مطرح شد:

الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است

کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار و سینماپرداز قدیمی سینما در حاشیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار شد.

الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است
به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فرهنگ و هنر، کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار قدیمی و حرفه‌ای کشور در عصر آخرین روز از جشنواره فیلم شهر و در سالن‌ 12 پردیس سینما ملت با استقبال پرشور مخاطبان علاقه‌مندان برگزار شد.
محمود کلاری در این کارگاه آموزشی ضمن توضیح اینکه فیلمبرداری تا حد زیادی با فهم و درک فرد از زیبایی‌شناسی ارتباط دارد، گفت: الفبای ورود به عرصه‌های تجسمی، سینما و تئاتر ساختار ذهنی آماده و نگاه زیباشناسانه است.
وی افزود: وقتی فرد چنین نگاهی داشته باشد نمی‌تواند به هر چیزی رضایت دهد و تا زمانی که حس زیبایی‌شناختی‌اش راضی نشود تلاش برای تصویربرداری بهتر را متوقف نمی‌کند.
این فیلمبردار قدیمی سینما با بیان اینکه فیلمبردار اصطلاح چندان درستی برای کاری که ما انجام می‌دهیم نیست، اظهار کرد: در سینمای جهان از این جهت که از دستگاه سینماتوگراف برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود، برای کسی که این تصاویر را ثبت می‌کند از اصطلاح سینماتوگرافر استفاده می‌شود. اما از آنجا که در گذشته اصطلاح عکسبرداری را در ایران داشتیم، وقتی ثبت فیلم و تصاویر متحرک هم آمد، از همان فعل «برداشتن» و اصطلاح «فیلمبرداری» استفاده شد. با این حال نزدیک‌ترین اصطلاحی که در فارسی برای یک سینماتوگرافر استفاده می‌شود اصطلاح سینماپرداز است.
وی با بیان اینکه خیلی از حرفه‌ها در سینما نقشی را که یک سینماتوگرافر در تولید نهایی ایفا می‌کند ندارند، عنوان کرد: وقتی سینما به وجود آمد سینماتوگرافی هم به وجود آمد.
در سینما به شکل نانوشته یک سری مسئولیت‌ها به عهده یک سینماتوگرافر است. یک سینماتوگرافر یا سینماپرداز باید ساختار فیلم را شکل دهد، به فرم فیلم شکل دهد و مسائل فنی فیلم را رعایت کند. همچنین یک سینماپرداز باید مراقب مواردی مثل خط و جهت و نگاه هم باشد.
کلاری اضافه کرد: این وظیفه دشوار از زمانی آمده است که هنوز تکنولوژی دیجیتال نیامده بود و فقط فیلمبردار بود که حین کار می‌توانست تصاویر درحال ثبت را ببیند. درنتیجه حتی کارگردان باید به او اعتماد می‌کرد.
این سینماپرداز قدیمی سینما در ادامه گفت: بنابراین سینماپرداز کسی است که شغلش فیلمبرداری است اما کنشش فراتر از این‌هاست. سینماپرداز کسی است که به خلق فضای فیلم کمک می‌کند و همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم، این از درک و فهم زیبایی می‌آید.
وی یادآوری کرد: ممکن است فضا و تصاویر خیلی هم زیبا نباشند اما یک سینماپرداز حرفه‌ای در همان فضا می‌تواند شاهکار خلق کند. حتی ممکن است کسی وسیله‌ای جز موبایل دردسترس نداشته باشد اما اگر درک زیبایی‌شناختی داشته باشد می‌تواند تصاویر را به گونه‌ای ثبت کند که در محصول نهایی نگاه و سلیقه کاملا محسوس باشد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی از 27 تیر آغاز شده و تا 31 تیر ماه در پردیس سینما گالری ملت ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند برای دریافت آخرین اطلاعات هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به کانال تلگرامی‌این رویداد هنری به نشانی  t.me/shahrfilmfest و اینستاگرام رسمی‌جشنواره www.instagram.com/shahrfilmfest مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه ها- پنجشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۴

تمدید مهلت ارسال اثر به جایزه «ساعد باقری»‌؛ استقبال خوب شرکت‌کنندگان

فرهنگسرای منتظر با برنامه‌های متنوع فرهنگی میزبان نمازگزاران می‌شود

قاب‌هایی به رنگ مهر «مادرانه» در نگارخانه آبی

عکس؛ دومین شب مجالس تعزیه «شبیه نور» در خانه هنرمندان ایران

فیلم؛ نخستین شب مجالس تعزیه «شبیه نور» در خانه هنرمندان ایران

انتشار خاطرات یک فعال اصلاح‌طلب زن در «تا آن ستاره»

برگزاری آیین سنتی تعزیه‌خوانی در فرهنگسرای سلامت

معرفی اعضای شورای سیاستگذاری چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه

نمایش ۶۰ اثر از بزرگان خوشنویسی در نیاوران

صفحه اول روزنامه‌ها- چهارشنبه ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۴

ترانه‌ای برای وطن در فرهنگسرای ارسباران

آموزش تکنیک‌های مطالعه در «با هم بخوانیم» کتابخانه داوودیه

خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری می‌تواند به متولی هنر تعزیه در شهر تهران تبدیل شود

نمایش و نقد فیلم «تاندربولتز» در فرهنگسرای ارسباران

اکران مستندی درباره تاریخچه پیدایش تعزیه

«ای ایران بخوان» به میدان انقلاب رسید

کتابی که بعد از ۴۰ سال همچنان قابل رجوع است؛ سید جعفر شهیدی و تحقیق در تاریخ

کدام فیلم‌ها این هفته راهی اکران می‌شوند؟

آشنایی با ابزارهای متنوع هوش مصنوعی در فرهنگسرای فردوس

فراخوان مسابقه روایت‌نویسی «به نام وطن» منتشر شد

۶ شب تعزیه و مرثیه‌خوانی در باغ کتاب تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۴

خوانش نمایشنامه «راز پروانه‌ها» در فرهنگسرای عطار نیشابوری

فرشته‌ها شبیه «فرشته‌»اند؛ آقازاده‌ها این دختر را خوب بشناسند