کد خبر: ۱۲۵۵۹۰

در برگزاری کارگاه آموزشی «از ایده تا تصویر» با حضور محمود کلاری مطرح شد:

الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است

کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار و سینماپرداز قدیمی سینما در حاشیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار شد.

الفبای ورود به سینما و تئاتر، درک و فهم از زیبایی است
به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فرهنگ و هنر، کارگاه آموزشی محمود کلاری، فیلمبردار قدیمی و حرفه‌ای کشور در عصر آخرین روز از جشنواره فیلم شهر و در سالن‌ 12 پردیس سینما ملت با استقبال پرشور مخاطبان علاقه‌مندان برگزار شد.
محمود کلاری در این کارگاه آموزشی ضمن توضیح اینکه فیلمبرداری تا حد زیادی با فهم و درک فرد از زیبایی‌شناسی ارتباط دارد، گفت: الفبای ورود به عرصه‌های تجسمی، سینما و تئاتر ساختار ذهنی آماده و نگاه زیباشناسانه است.
وی افزود: وقتی فرد چنین نگاهی داشته باشد نمی‌تواند به هر چیزی رضایت دهد و تا زمانی که حس زیبایی‌شناختی‌اش راضی نشود تلاش برای تصویربرداری بهتر را متوقف نمی‌کند.
این فیلمبردار قدیمی سینما با بیان اینکه فیلمبردار اصطلاح چندان درستی برای کاری که ما انجام می‌دهیم نیست، اظهار کرد: در سینمای جهان از این جهت که از دستگاه سینماتوگراف برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود، برای کسی که این تصاویر را ثبت می‌کند از اصطلاح سینماتوگرافر استفاده می‌شود. اما از آنجا که در گذشته اصطلاح عکسبرداری را در ایران داشتیم، وقتی ثبت فیلم و تصاویر متحرک هم آمد، از همان فعل «برداشتن» و اصطلاح «فیلمبرداری» استفاده شد. با این حال نزدیک‌ترین اصطلاحی که در فارسی برای یک سینماتوگرافر استفاده می‌شود اصطلاح سینماپرداز است.
وی با بیان اینکه خیلی از حرفه‌ها در سینما نقشی را که یک سینماتوگرافر در تولید نهایی ایفا می‌کند ندارند، عنوان کرد: وقتی سینما به وجود آمد سینماتوگرافی هم به وجود آمد.
در سینما به شکل نانوشته یک سری مسئولیت‌ها به عهده یک سینماتوگرافر است. یک سینماتوگرافر یا سینماپرداز باید ساختار فیلم را شکل دهد، به فرم فیلم شکل دهد و مسائل فنی فیلم را رعایت کند. همچنین یک سینماپرداز باید مراقب مواردی مثل خط و جهت و نگاه هم باشد.
کلاری اضافه کرد: این وظیفه دشوار از زمانی آمده است که هنوز تکنولوژی دیجیتال نیامده بود و فقط فیلمبردار بود که حین کار می‌توانست تصاویر درحال ثبت را ببیند. درنتیجه حتی کارگردان باید به او اعتماد می‌کرد.
این سینماپرداز قدیمی سینما در ادامه گفت: بنابراین سینماپرداز کسی است که شغلش فیلمبرداری است اما کنشش فراتر از این‌هاست. سینماپرداز کسی است که به خلق فضای فیلم کمک می‌کند و همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم، این از درک و فهم زیبایی می‌آید.
وی یادآوری کرد: ممکن است فضا و تصاویر خیلی هم زیبا نباشند اما یک سینماپرداز حرفه‌ای در همان فضا می‌تواند شاهکار خلق کند. حتی ممکن است کسی وسیله‌ای جز موبایل دردسترس نداشته باشد اما اگر درک زیبایی‌شناختی داشته باشد می‌تواند تصاویر را به گونه‌ای ثبت کند که در محصول نهایی نگاه و سلیقه کاملا محسوس باشد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، به دبیری مجید اکبرشاهی از 27 تیر آغاز شده و تا 31 تیر ماه در پردیس سینما گالری ملت ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند برای دریافت آخرین اطلاعات هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به کانال تلگرامی‌این رویداد هنری به نشانی  t.me/shahrfilmfest و اینستاگرام رسمی‌جشنواره www.instagram.com/shahrfilmfest مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسل‌نو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری می‌شود
نمایشنامه‌خوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچه‌کتابخون‌ها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدم‌های تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانه‌ای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنر‌های تجسمی «قاب‌های کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسم‌خانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران