تهیهکننده فیلم با مهر مطرح کرد؛
جوایز«بدون قرارقبلی»را به سیاست تقلیل ندهید!/یک انتخاب برای اسکار
محمود بابایی تهیهکننده «بدون قرار قبلی» با اشاره به واکنش مخاطبان جهانی نسبت به فیلم پس از درخشش در جشنواره مسکو، این فیلم را بهترین گزینه سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار دانست.

وی افزود: بعد از پایان اکران فیلم در جشنواره چشم برخی مخاطبان اشکآلود شده بود. واکنش مخاطب داخلی با مخاطب جهانی متفاوت است و برای ما جالب بود که بدانیم چقدر حس فیلم میتواند به مخاطبان خارجی هم منتقل شود؟ اکران در جشنواره مسکو اولین فرصت برای ما بود که این مسئله را ارزیابی کنیم. وقتی آدم به صحنهای میخندد یا برای آن گریه میکند که حسی در او برانگیخته شود؛ این اتفاق را در اکرانهای فیلم شاهد بودیم. جشنواره مسکو یکی از جشنوارهها معتبر و باسابقه است اما به واسطه حوادث اخیر مرتبط با اوکراین، خیلیها در جهان سعی کردند اعتبار هنری این رویداد را تقلیل بدهند اما کماکان بر اهل فن پوشیده نیست که این رویداد چقدر معتبر است.
«معنویت» جهانشمول و «بدون قرار قبلی» یک فیلم معنوی است
بابایی درباره ارتباط مخاطبان خارجی با مفاهیم اعتقادی موجود در فیلم که شاید برای مخاطب ایرانی شناختهشدهتر باشد هم توضیح داد: معنویت یک پدیده جهانشمول است. معنویت چیزی نیست که تنها در کشور و یا دین و مذهب ما باشد. معنویت در همه ادیان الهی وجود دارد و این همان چیزی است که انسان قرن ۲۱ در پیچیدگیهای زندگی شهری آن را گم کرده است. انسان امروزی به همین دلیل بهشدت آغوشش باز است که خود را در معرض معنویت قرار دهد. فیلم «بدون قرار قبلی» هم یک فیلم معنوی است و معنویت را میتوان در فیلم احساس کرد.
وی ادامه داد: اتفاقاً روایت فیلم ما از غرب آغاز میشود که مهد مسیحیت و کلیساست. حتی در فیلم از موسیقی کلیسایی استفاده کردهایم که یک موسیقی معنوی است. این موسیقی در انتهای فیلم به نقارهنوازی در حرم امام رضا (ع) میرسد که از منظر ما یک موسیقی معنوی است. مخاطب جهانی این مفهوم را به خوبی میفهمد و درک میکند.
این تهیهکننده سینما در واکنش به شائبههای مطرح شده، درباره تأثیر مسائل سیاسی اخیر و مراودات نزدیک میان ایران و روسیه در سالهای اخیر، بر توجه ویژهتر جشنواره مسکو به سینمای ایران و اهدای جوایز اصلی به فیلم «بدون قرار قبلی» هم گفت: ما در همین جشنواره مسکو، در مقاطع دیگری هم نماینده داشتهایم. آنچه از سیاست برمیآید هم این است که ما همواره روابط نزدیکی با روسیه داشتهایم. به همین دلیل اگر بخواهیم درباره جوایز اخیر روی چنین تحلیلهایی تأکید کنیم، دچار بیانصافی شدهایم. بالاخره هر رویداد سینمایی یک اساسنامه و منشور سینمایی و البته هیأت داورانی برای خود دارد و براساس همین اصول و قواعد فیلمها را انتخاب و داوری میکند. جشنواره فیلم مسکو هم اولین دوره خود را برگزار نمیکند و ۴۴ دوره است که برگزار میشود و در تمام این دورهها بازیگران و کارگردانان مطرح از جهان در این جشنواره افتخار کسب کردهاند.
وی تأکید کرد: اینکه بخواهیم نظم نوین جهانی را به جوایز این فیلم ربط دهیم، بیانصافی است. اگر بخواهیم این ماجرا را به مسائل سیاسی تقلیل دهیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا از میان فیلمهای دیگر که متقاضی حضور در این رویداد بودهاند، این فیلم انتخاب شده است؟ بهخصوص که «بدون قرار قبلی» اساساً فیلم سیاسیای نیست.
برنامهریزی گسترده برای اکران جهانی «بدون قرار قبلی»
بابایی درباره برنامهریزی برای اکران عمومی «بدون قرار قبلی» در سینماهای روسیه هم توضیح داد: ما حتماً برنامهریزی مفصلی برای پخش جهانی فیلم خواهیم داشت. حتی برای اکران فیلم در آمریکای شمالی هم برنامهریزی داریم. با توجه به این اتفاق و بازخوردی که از مخاطبان روسیه گرفتهایم، مصممتر شدهایم که برای اکران فیلم در روسیه هم برنامهریزی داشته باشیم.
تهیهکننده «بدون قرار قبلی» درباره شانس این فیلم برای معرفی بهعنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار پس از کسب این جایزه بینالمللی هم گفت: از نگاه من و طیفی از کارشناسان، این فیلم تمام ویژگیهای لازم برای معرفی به آکادمی اسکار را دارد. ما برای پخش جهانی فیلم برنامهریزی داریم و جشنواره مسکو هم اولین حضور جشنوارهای ما محسوب میشود. این شروع حضورهای جهانی ما است و برای ادامه این مسیر برنامههای مختلفی داریم. «بدون قرار قبلی» قابلیت رقابت در اسکار را هم دارد. آن هم در شرایطی که برخی کشورها بهدنبال معرفی فیلم پرحاشیه دیگری به آکادمی اسکار هستند و بهتر است که ما فیلمی با نگاهی درست نسبت به جایگاه امام رضا (ع) را به نمایندگی از سینمای ایران معرفی کنیم.
وی افزود: لازم است مسئولان در این زمینه نگاه منفعلانه نداشته باشند. آنها باید بهدنبال تبیین نگاه جمهوری اسلامی از طریق معرفی یک نماینده مناسب باشند. «بدون قرار قبلی» همه این ویژگیها را دارد و بر شرایط و قوانین آکادمی اسکار هم منطبق است. فیلم در اولین حضور جهانی خود وارد جشنواره مسکو شد و جایزه بزرگ بهترین فیلم و بهترین بازیگری زن را هم شکار میکند. از همین منظر معتقدم فیلم همه شرایط لازم را دارد و حیف است که در این شرایط و هیاهوهای اخیر این فیلم را نادیده بگیریم.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس