جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۷۴۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

صنایع دستی سیستان و بلوچستان می تواند مردم را با فرهنگ قوم بلوچ آشنا کند

مسوول غرفه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان گفت :امیدوارم با شرکت در این جشنواره بتوانم این هنر اصیل ایرانی را که نشان دهنده هویت بخشی از مردم ایران است به مخاطبان و بازدید کنندگان این جشنواره نشان دهم .
صنایع دستی سیستان و بلوچستان می تواند مردم را با فرهنگ قوم بلوچ آشنا کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،در بخش جشنواره ایران عزیز ، غرفه های صنایع دستی استانها به معرفی هنر و صنایع دستی شهرهای مختلف ایران می پردازند.
سمیه دستیار هنرمند و کارآفرین از شهرستان ایرانشهر که در غرفه استان سیستان و بلوچستان  حضور دارد در پاسخ به معرفی صنایع دستی این استان گفت : سوچن دوزی یا سوزن دوزی یا یکی از قدیمی‌ترین هنر و فرهنگ‌ها در میان مردمان استان سیستان و بلوچستان است . این فرهنگ از سالیان پیش در بین مردم بلوچ بخصوص در میان زنان رایج بوده است  و از آن برای آراستن لباس‌ها مختلف استفاده می‌گردد و در مقایسه با دوخت‌های لباس‌های سنتی دیگر اقوام ایرانی کاملا متفاوت هست و از محبوبیت بالایی برخوردار شده است  بطوری که از این هنر حتی در لباس‌های امروزی نیز استفاده می‌شود.
دستیار در غرفه سیستان و بلوچستان انواع صنایع دستی این استان مثل  قاب های سوزن دوزی ، کیف سوزن دوزی، دستنبتد، ست جواهر دوزی، کفش و حصیربافی این استان را عرضه می کند وی به لباس زیبایی که در غرفه است اشاره می کند و می گوید؛ این لباسی که می بینید دوخت اصیل شهرمان هست ، که به آن "پلیوار پر" می گویند و از  حدود 100 سال پیش این هنر در بین زنان رایج داشته است و ما نسل به نسل آن را از مادربزرگهایمان یاد گرفتیم با این تفاوت که آنها تمام  نقش ها را به صورت ذهنی می دوختند ولی امروزه از  مهر استفاده می شود  تا کار زودتر تمام شود.
هنرمند کارآفرین غرفه ایرانشهر در خصوص زمان دوخت لباس های سوزن دوزی گفت :با توجه به اینکه سوزن دوزی هنری است که انجام آن باید با دقت بالا و با استفاده از دست انجام شود نمی‌توان انتظار این را داشت که در مدتی کوتاه این کار صورت بگیرد، و برای داشتن یک لباس سوزن دوزی شده مدت زمان نسبتا زیادی نیاز است مثلا برای این لباس سه نفر به مدت سه ماه بصورت شبانه روز کار کرده اند .
وی ادامه داد ؛ مهم‌ترین  ویژگی که در سوزن دوزی بلوچی وجود دارد همین نقش و نگارها است، این نقش‌ها در واقع نشان دهنده هویت ملی است  که به نسل‌های آینده انتقال پیدا می‌کنند.
وی در خصوص صنعت حصیربافی در استان سیستان و بلوچستان گفت :حصیربافی یكي از هنرهاي اصيل و سنتي استان سيستان و بلوچستان است. این هنر  علاوه بر جنبه هاي تزييني، داراي كاربردهاي بسياري بوده و زنان و مردان بلوچی در کنار هم در این رشته کار می کنند.
حصیرهای بافته شده دراین غرفه از درخت داز است که نسبت به خرما استحکام بیشتری دارد.بادبزن، سبد، بشقاب ، انواع آویز ، انواع سبد وزیرانداز و... از محصولاتی است که ما در این جشنواره عرضه می کنیم.

سمیه دستیار امیدوار است با حضور در جشنواره وحدت اقوام ایرانی بتواند این هنر اصیل ایرانی را  که نشان دهنده هویت بخشی از مردم ایران است به مخاطبان و بازدید کنندگان این جشنواره  نشان دهدتا باعث شناخت مردم از این استان و وحدت بین اقوام شود.

علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» و بازدید از غرفه های صنایع دستی و سوغات استان ها  می‌توانند تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.   

نظر شما