توجه به مقوله فرهنگسازی در ترافیک
بهرام نکاحی*

سالهاست که در ادوار مختلف، مسئولان و مدیران برای کاهش و رفع ترافیک شهر تهران تلاش کرده و تدابیری اتخاذ کردهاند، اما این گره کور به قوت خود باقی است و همچنان با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم میکنیم. مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خودشان اشاره داشتند که ضروری است با تکیه بر علم و دانش و استفاده از تجربه و تخصص فعالان حوزه حملونقل، مشکل ترافیک شهر تهران حل شود. باید توجه داشت که ترافیک یک مسئله الزاما مهندسی نیست.
ترافیک یک مسئله چندوجهی است که بعد فرهنگ و رفتار ترافیکی آن هم بسیار مهم بوده و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. برای ایجاد فرهنگ ترافیکی، بیشک باید زیرساخت و سختافزارهای مربوط به آن هم فراهم باشد. فرهنگسازی هم هرگز یکشبه و یکباره اتفاق نمیافتد. بهعنوان یک مثال خوب و موفق میتوان به فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی اشاره کرد. هرچند برای بسط و توسعه این فرهنگ کارهای خوب و طرحهای ویژه اجرا شد، اما باز هم جا انداختن و نهادینهکردن آن در فرهنگ ترافیکی شهروندان زمانبر بود و برای این منظور در کنار تصویب قوانین لازم و اقدامات و برخوردهای ایجابی و بازدارنده، آموزش و تبلیغ و ترویج این موضوع درسطوح مختلف جامعه هم به کمک آمد تا به این مرحلهای برسیم که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم.
بهعبارت دیگر برای نهادینهشدن فرهنگ بستن کمربند ایمنی، به نوعی تمام ابزارها و سازمانها پای کار آمدند. خودروسازها کمربند ایمنی و دیگر تجهیزات مرتبط را برای تمام سرنشینان وسیله نقلیه فراهم کردند، پلیس نظارت کرد، رسانهها فرهنگسازی کردند و آگاهی دادند، مراکز و مراجع مرتبط در بحث آسیبشناسی آمار و تحلیل ارائه کردند، مهدکودکها و مدارس آموزش دادند و... تا در نهایت این موضوع به بار نشست و در واقع همه دست به دست هم دادند تا یک باور عمومی شکل گرفت.
شاید هنوز هم افرادی باشند که از این فرهنگ خوب و مبارک انحراف و عدول کرده و از کمربند ایمنی استفاده نکنند، اما امروز یک پایبندی عمومی و حداکثری را در این زمینه شاهد هستیم. در مقوله ترافیک هم لازم است تا یک مسئله عمومی ایجاد شود و شکل بگیرد. البته سختافزار و بسترهای لازم هم باید تهیه و تامین شود. برای مثال اگر موضوع استفاده از اتوبوس مدرسه که تاکنون در کشور ما وجود نداشته است، اجرا و در جامعه نهادینه شود، بخش زیادی از ترافیک شهر تهران بهویژه در نیمه دوم سال حل و فصل خواهد شد. با راهاندازی اتوبوس مدرسه با استانداردهای لازم و ضروری خودش، خودروهایی که برای سرویس مدارس فعال هستند، حدود یکدهم تا یکبیستم بیشتر کاهش پیدا میکند.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی شهر
*مدیر عامل شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس