توجه به مقوله فرهنگسازی در ترافیک
بهرام نکاحی*

سالهاست که در ادوار مختلف، مسئولان و مدیران برای کاهش و رفع ترافیک شهر تهران تلاش کرده و تدابیری اتخاذ کردهاند، اما این گره کور به قوت خود باقی است و همچنان با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم میکنیم. مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خودشان اشاره داشتند که ضروری است با تکیه بر علم و دانش و استفاده از تجربه و تخصص فعالان حوزه حملونقل، مشکل ترافیک شهر تهران حل شود. باید توجه داشت که ترافیک یک مسئله الزاما مهندسی نیست.
ترافیک یک مسئله چندوجهی است که بعد فرهنگ و رفتار ترافیکی آن هم بسیار مهم بوده و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. برای ایجاد فرهنگ ترافیکی، بیشک باید زیرساخت و سختافزارهای مربوط به آن هم فراهم باشد. فرهنگسازی هم هرگز یکشبه و یکباره اتفاق نمیافتد. بهعنوان یک مثال خوب و موفق میتوان به فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی اشاره کرد. هرچند برای بسط و توسعه این فرهنگ کارهای خوب و طرحهای ویژه اجرا شد، اما باز هم جا انداختن و نهادینهکردن آن در فرهنگ ترافیکی شهروندان زمانبر بود و برای این منظور در کنار تصویب قوانین لازم و اقدامات و برخوردهای ایجابی و بازدارنده، آموزش و تبلیغ و ترویج این موضوع درسطوح مختلف جامعه هم به کمک آمد تا به این مرحلهای برسیم که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم.
بهعبارت دیگر برای نهادینهشدن فرهنگ بستن کمربند ایمنی، به نوعی تمام ابزارها و سازمانها پای کار آمدند. خودروسازها کمربند ایمنی و دیگر تجهیزات مرتبط را برای تمام سرنشینان وسیله نقلیه فراهم کردند، پلیس نظارت کرد، رسانهها فرهنگسازی کردند و آگاهی دادند، مراکز و مراجع مرتبط در بحث آسیبشناسی آمار و تحلیل ارائه کردند، مهدکودکها و مدارس آموزش دادند و... تا در نهایت این موضوع به بار نشست و در واقع همه دست به دست هم دادند تا یک باور عمومی شکل گرفت.
شاید هنوز هم افرادی باشند که از این فرهنگ خوب و مبارک انحراف و عدول کرده و از کمربند ایمنی استفاده نکنند، اما امروز یک پایبندی عمومی و حداکثری را در این زمینه شاهد هستیم. در مقوله ترافیک هم لازم است تا یک مسئله عمومی ایجاد شود و شکل بگیرد. البته سختافزار و بسترهای لازم هم باید تهیه و تامین شود. برای مثال اگر موضوع استفاده از اتوبوس مدرسه که تاکنون در کشور ما وجود نداشته است، اجرا و در جامعه نهادینه شود، بخش زیادی از ترافیک شهر تهران بهویژه در نیمه دوم سال حل و فصل خواهد شد. با راهاندازی اتوبوس مدرسه با استانداردهای لازم و ضروری خودش، خودروهایی که برای سرویس مدارس فعال هستند، حدود یکدهم تا یکبیستم بیشتر کاهش پیدا میکند.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی شهر
*مدیر عامل شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمهسرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک میکند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانوادهها کمک بسیاری میکند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتیهای صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانههای کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایراننوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار میکند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامهها- سهشنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران
تهران میزبان نغمههای وحدت/ حضور سفرا در جشن موسیقی اقوام
میثم درویشانپور: جشن ایران عزیز مثل یک دورهمی خانوادگی است
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در فرهنگسرای سرو