سرایی برای آرامش
عباس مؤذن
در فرهنگ ایران مرتبه و بنای ساختمان ارزش و جوهر باطنی آدمی و مقام اشیاء معنا پیدا میکند وپوسته ظاهری، صرفا پوششی مجازی است که از «حقیقتی» والا و در خور شخصیت آدمی محافظت میکند و غنای درونی و سربسته آن تعیین کننده همان جوهر والای بنا را دارد؛ به همین دلیل، ازباورهای مردم سرزمین ما حرمت به سرای زندگی خود و ارج نهادن به دیگران است. همین امر است که معماری ایرانی را باشکوه و هم شآن مقام آدمیت ساخته است.
معماران ایرانی با ساماندهی اندامهای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میانسرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا میکردند و بایک «هشتی» این دو را به هم پیوند میدادند. »[هشتیها، خود دارای مفاهیم عمیق و کاربردهای متنوعی در فرهنگ و معماری ایرانی است؛ که به عنوان نمونه، تعیین مسیرهای متنوع برای عبور نورو روشنایی فضاهای داخلی ساختمان را می توان مثال زد.]
به همین دلیل، از دیدگاه اخلاقی و عرفانی مردم، معانی و مفاهیمی مانند تودار بودن، گرایش به حالات درونی و پرهیز از نشان دادن آن به صورت تظاهر و فخرفروشی به دیگران، جزیی از ارزشهای اجتماعی مردم شمرده میشد. از این منظر است که معماران ایرانی در نمای بیرون بناهای خود همیشه از خشت و گِل استفاده کرده اما داخل خانه را با دنیایی از زییاییشناسی وزیباییشناختیِ متناسب باروحیه و فرهنگ مردم این سرزمین، میآراستند.
خصوصیت ساختاری واحدهای مسکونی در جوامع اسلامی ،که خانواده در آن از حرمت و درونگرایی خاصی برخوردار است، با فرهنگ جامعه کاملاً سازگار بوده و تحت تأثیر آن نیز کمابیش تا عصر جدیدتداوم یافته است. زیرا از یک طرف معماری بر فرهنگ تأثیر میگذارد و از طرف دیگر فرهنگ همچون معلمی پخته و آبدیده بر ساختار و معماری بناها نظارت و تأثیرگذار بوده است. در نتیجه،معماری نقش مهمی در شکلگیری روابط و رشد و تکامل فرهنگ بازی کرده است.
با گذشت زمان و با آغاز عصر جدید مدرنیته، معماری ایرانی نیز جایگاه ارزشی خود را از دست داد ونگاه ارزشی به درون خانه، جای خود را به بیرون نگری داد و به تدریج دیوارهای ساده و گنبدی که آسمان را در نگاه فرد تداعی میکرد، کنار گذاشته شد و در عوض پنجرههای فلزی رو به خیابان گشوده شدند و تزئینات و نمای بیرونی ساختمان مورد توجه قرار گرفت.
در حقیقت معماری ایرانی و اسلامی، تفکر، تعمق و عبادت به منظور رسیدن به جایگاه والای انسان بودو طمانینه خاطر و آرامش اصیل در درون، روح و روان فرد را به نظمی موزون و متعالی پیوندمیداد. به طور اعم و بر اساس تفکر شرقی و برخی از سرزمینهای اسلامی؛ جوهر فضا در باطن است و حیاط درونی، به وجود آورنده اساس فضای آسمانی است.
در صورتی که در معماری مدرن امروزی، فضاهای بیرون از نحوه قرار گرفتن ساختمانها در کناریکدیگر مفهوم پیدا میکنند؛ به عبارت دیگر، خود واجد ارزش و اصالت مستقلی نیستند، بلکه وجودشان منوط بر وجود زمختِ آهن و بتن و صداهای ناموزون بیرونی است که به جای آرام بخشیدن فرد از کارروزانه، جز خستگی و خواب آلودگی نتیجهای در بر ندارد.
منابع:
فضا، زمان و معماری. زیگفرید گیدیون. مترجم: منوچهر مزینی. انتشارات علمی و
فرهنکی1400
سبک شناسی معماری ایرانی. محمد کریم پیرنیا. ناشر: گلجام. 1379
اصفهان مروارید ایران. ویلفرید بلانت . مترجمین: محمدعلی موسوی و محمد احمدی نژاد، نشر
خاک، تهران. 1384
معماری معاصر ایران (در تکاپوی بین سنت و مدرنیته ). نویسنده: امیر مسعود بانی. نشر هنری
معماری قرن. تهران 1388
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران