شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۴
کد خبر: ۱۳۶۶۸۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
شهاد زمانی:

کیفیت برگزاری برنامه و اجرای شرکت کنندگان چهارمین دوره مسابقات «صدای تو» بالاتر از دوره‌های قبل بود

شهاد زمانی داور مسابقات گویندگی «صدای تو» درباره چهارمین دوره این مسابقات اظهار کرد: دوره چهارم به لحاظ اجرا و نظم و انضباط حاکم در ۵ شب مقدماتی و روز فینال بهتر از دوره‌های قبل بود.
کیفیت برگزاری برنامه و اجرای شرکت کنندگان چهارمین دوره مسابقات «صدای تو» بالاتر از دوره‌های قبل بود/ مسابقه گویندگی «صدای تو» جای خود را میان مخاطبین باز کرده است / استقبال بالای خانواده‌ها / مناجات برای انسان معاصر اثربخش و مفید است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، شهاد زمانی نویسنده، پژوهشگر، قاری، مدرس قرآن و داور چهارمین دوره مسابقات «صدای تو» که در فرهنگ‌سرای اشراق برگزار شد درباره این دوره از مسابقات و دلیل انتخاب کتاب «ملکا ذکر تو گویم» نوشته سمیه‌سادات لوح‌موسوی بیان کرد: همانند دوره‌ اول مسابقات گویندگی «صدای تو»؛ در دوره چهارم هم کتابی با موضوع دعا و مناجات انتخاب شد به این علت که در فضای غبارآلود دنیای امروز هیچ درمانی جز مناجات برای انسان معاصر اثربخش و مفید نیست.
وی ادامه داد: مسابقات گویندگی بستر مناسبی است که کتاب‌هایی چون «ملکا ذکر تو گویم» که دعاهای معصومین (ع) را به زبان امروزین بازنویسی کرده‌اند معرفی و نوجوانان گفتگو با خدا را یاد بگیرند و فرصتی به دست آورند که با خدا از دردها و رنج‌های خود سخن بگویند. گفتگو با خدا انسان را آرام می‌کند و با وجود پشتیبان و پناهگاهی به بزرگی او، قدرت انسان را فزونی می‌بخشد.
داور چهارمین دوره مسابقات «صدای تو» تاکید کرد: مسابقه «صدای تو» علاوه بر کشف استعدادهای گویندگی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را گسترش می‌دهد. در ۶ شب برگزاری دوره چهارم؛ حداقل ۲۰ پاراگراف کتاب «ملکا ذکر تو گویم» خوانده شد و مخاطبان با کتاب آشنا شدند‌ و این مهم کار بسیار موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی است
زمانی پیرامون کتاب‌های انتخابی چهار دوره مسابقات توضیح داد: کتاب انتخابی دو دوره از مسابقات «صدای تو» مناسبتی انتخاب شده بود. دوره دوم کتاب «انسان آسمان» امام موسی صدر به مناسبت ایام ولادت امیرالمؤمنین و دوره سوم هم کتابی در حوزه دفاع مقدس به دلیل همزمانی برنامه با هفته دفاع مقدس انتخاب شده بود‌. دو دوره دیگر کتاب‌هایی با موضوع دعا و مناجات که نیاز مخاطب عصر امروز است، انتخاب شدند.
این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی دقیق و درست مسابقه برخی شرکت‌کنندگان فرصت کردند تا قبل از اجرا با متن کتاب آشنایی پیدا کنند درباره تفاوت دوره چهارم با دوره‌های قبل اظهار کرد: دوره چهارم مسابقه گویندگی «صدای تو» از جهات مختلف با دوره‌های قبل تفاوت داشت. این دوره اطلاع‌رسانی خیلی خوبی داشت و خانواده‌ها و فرزندان آنها در جریان کامل برنامه بودند و به همین دلیل استقبال بالایی از مسابقه شد.
زمانی اضافه کرد: مضاف بر این؛ دوره چهارم به لحاظ اجرا و نظم و انضباط ۵ شب مقدماتی و فینال بهتر از دوره‌های قبل بود. کیفیت اجراهای شرکت‌کنندگان بالاتر از دوره‌های قبل بود و در این دوره استعدادهای ویژه و درخشان‌تری حضور داشتند. به نظر می‌رسد این برنامه میان مخاطبین فرهنگ‌سرا و برخی مدارس مرتبط جای خود را باز کرده است.
این قاری و مدرس قرآن با اشاره به اینکه حضور یک داور نوجوان از نفرات برتر ادوار گذشته مسابقه «صدای تو» کار درست و مهمی بود عنوان کرد: این اتفاق باعث می‌شود مخاطبان و شرکت‌کنندگان احسا س کنند که نفرات برتر ادوار گذشته را رها نکرده‌ایم و از توانمندی‌های آنها استفاده می‌کنیم و این موضوع را دریابند که مسابقات «صدای تو» برنامه‌ای ادامه‌دار است و با اعلام نفرات برتر هر دوره، کار به پایان نمی‌رسد.
وی افزود: مجری‌های برنامه نیز نوجوان بودند و این مهم باعث شده بود تا آنها تجربیات بیشتری در زمینه اجرا کسب کنند. تمامی این تصمیم‌گیری‌ها چهارمین دوره را جذاب‌تر کرده بود. یکی دیگر از محاسن دوره چهارم این بود که دو تسهیل‌گر با شرکت‌کنندگان منتخب، متن‌های فینال را کار کردند و همین امر موجب شد که کیفیت اجرای آنها قوی‌تر از دوره‌های قبل باشد. به طور کلی دوره چهارم باکیفیت تر از دوره‌های قبل بود و امیدواریم این روند در دوره‌های آتی ادامه‌دار باشد.
این نویسنده و پژوهشگر درباره معیار انتخاب برگزیدگان بیان کرد: معیار من به عنوان یکی از داوران طنین، رنگ و جنس صدای مناسب گویندگی بود. همچنین لحن صدا فاکتور مهم دیگری است که گوینده باید لحن خود را متناسب با متن کتاب تنظیم کند تا مخاطب کاملا در جریان و فضای متن قرار بگیرد و تک‌تک عبارات را در لحظه حس کنید. وقف و وصل‌ها عامل مهم دیگری است که گوینده باید مدنظر داشته باشد. این عامل مستلزم تسلط گوینده بر متن است و شرکت‌کننده باید قبل از مسابقه متن را بخواند و بفهمد تا اجرای خوبی داشته باشد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در این دوره دکتر لوح‌موسوی هم یکی از داوران مسابقه بودند که تخصص ایشان روانشناسی و استعدادیابی است و کمک‌های زیادی کردند و نظراتشان مخصوصا در بخش مقدماتی هم برای ما و هم خانواده‌ها راهگشا بود‌.
شهاد زمانی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: گرچه صدا قابل پرورش و پردازش است اما استعداد و جنس صدای مناسب فاکتور اولیه مهمی است. در دوره‌ مقدماتی صداهایی بودند که اجراهای درخشانی داشتند اما متاسفانه کتاب‌خوان نبودند. به همین دلیل فرصت دوباره‌ای به آنها دادیم که مروری بر روی متن کتاب داشته باشند. ما تلاش کردیم اگر استعداد ویژه و خاصی در زمینه گویندگی وجود دارد را شناسایی کنیم و هر کمکی که می‌توانیم برای پرورش بیشتر آنها انجام بدهیم.

نظر شما