کد خبر: ۱۳۷۲۳۵

چرخه ناقص اکران و معضل تجاری‌سازی در سینمای مستند

یادداشت/امیرحسین مکاریانی

چرخه ناقص اکران و معضل تجاری‌سازی در سینمای مستند
هر پدیده‌ای برای بقا، نیاز به تعریف یک چرخه زیستی دارد و اگر این چرخه دچار نقصان شود بقای آن پدیده به خطر می‌افتد، دنیای مستندسازی هم به‌دلیل فقدان چرخه اقتصادی و اکرانِ مناسب دچار نقصان شده است‌ و این نقصان یا خودِ مستندسازی را به خطر خواهد انداخت و یا ماهیت و فرم آن را تغییر خواهد داد.چرخه اقتصادی مستندسازی در کشور بیشتر سفارش‌محور است و مستندساز پیش از اینکه دغدغه شخصی برای پرداخت به سوژه داشته باشد متمرکز به تعریف ژانر مستند برای موضوعی است که از سفارش‌دهنده دریافت می‌کند، به همین جهت مستندساز از ابتدای تولید، توجه به مختصات اکران و مخاطب‌پسندی را کنار می‌گذارد و چرخه اکران از مبدأ و در ابتدا توسط خود فیلمساز نادیده گرفته می‌شود.مستندسازانی که در زمان تولید نگران فرآیند تجاری‌سازی اثرشان نیستند اغلب ژانرهای مرسوم مستندسازی مانند مستند آرشیوی، مستند تجربی یا مستند پرتره را انتخاب می‌کنند که فرآیند تولید آن ساده‌تر و به‌صرفه‌تر است البته باز هم به‌فراخور انتخاب سوژه این گزاره نمی‌تواند عمومیت داشته باشد، اما مثلاً کمتر شاهد مستند داکیودراما هستیم که می‌تواند در فرآیند اکران موفق‌تر از سایر ژانرهای مستند باشد.    سطحی‌زدگی و تمرکز بیش از حد بر معیارهای عوام‌پسندانه در فضای مجازی معاصرآسیب دیگر برای این نقصان در چرخه اکرانِ مستند می‌تواند سطحی‌زدگی و تمرکز بیش از حد بر معیارهای عوام‌پسندانه در فضای مجازی معاصر باشد، در صورتی که این شیوه کنشگری در تولید محتوا با ماهیت برساخته مستندنگاری در تناقض است و مستندساز خود را مسئول واکاوی و پدیدارشناسی موضوعات می‌داند، حتی اگر از داکیو‌سپ‌ها در روایتش استفاده می‌کند آنها را به خدمت یک کلّیت واحد درمی‌آورد و با روش استقرایی به نتیجه موردنظرش می‌رسد.وقتی چرخه تأمین بودجه برای مستندساز بدون اتکا به سفارش‌دهنده و صرفاً متمرکز بر میزان بازدید در پلت‌فرم‌های مخاطب‌محور تعریف شود آفت تجاری‌سازی و سطحی‌زدگی، مستندساز و تولیداتش را تهدید خواهد کرد، در این شرایط است که سکانس‌های شاذ و غیرمعمول در مستند زیاد می‌شود و فرآیند توزیع‌گسترده متمرکز بر همین سکانس‌ها اتفاق می‌افتد. وقتی با مستند به‌عنوان نوعی از سینما که قرار است به مخاطب قدرت تحلیل بدهد مواجه می‌شویم تنها ظاهری تجاری و جنجالی از یک پدیده می‌بینیم و در بهترین حالت شما را به نتیجه‌ای می‌رساند که اگر در تاکسی هم راجع به آن بحث می‌کردید به همان نتیجه رسیده بودید.وقتی چرخه تأمین بودجه برای مستندساز بدون اتکا به سفارش‌دهنده و صرفاً متمرکز بر میزان بازدید در پلت‌فرم‌های مخاطب‌محور تعریف شود آفت تجاری‌سازی و سطحی‌زدگی، مستندساز و تولیداتش را تهدید خواهد کرددر ابتدای متن اشاره شد که اگر چرخه اقتصادی و اکرانِ مناسب در مستندسازی دچار نقصان شود، یا خود مستندسازی را به خطر خواهد انداخت و یا ماهیت و فرم آن را تغییر خواهد داد که چند سالی است شاهد این تغییر ماهیت در مستندسازی هستیم. مستندسازانی که پیش از این با بودجه‌های دولتی کارهای به‌نسبت خوبی تولید کرده بودند بعد از قطع ارتباط با دریچه‌های دریافت این بودجه به‌سمت تولید کارهای سطحی و تجاری رفتند و حال که درآمدهای دریافتی حاصل از این نوع مستندسازی زیر زبانشان مزه کرده است دیگر حاضر به بازگشت شیوه سابق خود نخواهند بود.    از طرف دیگر این موضوع می‌تواند به‌مثابه زنگ خطری برای متولیان مستندسازی در کشور باشد، متأسفانه تمرکز این متولیان تنها به برگزاری جشنواره‌های سالیانه و حمایت از مستندسازان در حلقه خود محدود شده است و نوعی رهاشدگی در این فضا احساس می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

برنامه‌های دومین روز «کافه‌کتابخون‌ها» در نمایشگاه کتاب

برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در نخستین روز نمایشگاه کتاب

از ایجاد دپارتمان‌های تخصصی آموزشی تا اصلاح بازه‌های پرداختی به مربیان

جشن «ولادت نور هشتم» در میدان آیینی امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود

فیلم‌های جدید به اکران اضافه شدند؛ حمله «صددام» به گیشه سینما!

رونمایی از کتاب «جنگل دوستی» در فرهنگسرای اخلاق

نمایشگاه نقاشی «در گلستانه» در فرهنگسرای ارسباران

دومین نشست «عصر طنز سروخند» با حضور شاعران طنزپرداز در فرهنگسرای سرو

فیلم «یک درد واقعی» راوی رسیدن از «درد» به «درک» است

فرهنگسرای منتظر از نمازگزاران جمعه پذیرایی می‌کند/ اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی فرهنگسرای سرو

صفحه اول روزنامه ها- چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴

میزبانی نوجوانان در جشن بزرگ امام رضایی‌های تهران

نشست «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران

شرح کامل شکنجه‌های ساواک در «آواز کشتگان» رضا براهنی

موزه هنر‌های دینی امام علی(ع) میزبان نمایشگاه هنر‌های تجسمی رضوی شد

چیدمان «هشدار جمعی» در باغ موزه قصر

یک روز مانده به افتتاح، ثبت‌نام بن کارت‌های دانشجویی آغاز شد

نمایش و نقد فیلم «آوای موسیقی» در فرهنگسرای ارسباران

نمایش انیمیشن «رفقای بد» در فرهنگسرای عطار نیشابوری

شعار محوری اربعین حسینی ۱۴۰۴ مشخص شد

اعلام برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نمایشگاه کتاب

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴

برندگان جایزه پولیتزر ۲۰۲۵ اعلام شدند

تصمیمی برای حذف فروش در نمایشگاه کتاب تهران نداریم

کنسرت موسیقی «هوای بهار» در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه می‌رود