کد خبر: ۱۳۸۱۷۸

علیرضا معتمدی در نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران عنوان کرد:

«چرا گریه نمی‌کنی؟» به شخصیت خودم و تجربیاتم نزدیک است

علیرضا معتمدی نویسنده و کارگردان فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» در نشست نمایش و نقد و بررسی این فیلم که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، عنوان کرد: فیلم اولم «رضا» را خیلی‌ها اتوبیوگرافیک می‌دانستند، ولی این فیلم دوم خیلی بیشتر به شخصیت خودم و تجربیاتم نزدیک است.

«چرا گریه نمی‌کنی؟» به شخصیت خودم و تجربیاتم نزدیک استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» ساخته علیرضا معتمدی یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در ششصد و ششمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران به نمایش در آمد و پس از آن با حضور علیرضا معتمدی (نویسنده و کارگردان) و کورش جاهد (کارشناس مجری) نقد و بررسی شد.

ابتدا کورش جاهد کارشناس و مجری این نشست با بیان نکاتی درباره فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» گفت: این فیلم مرا یاد فیلمی از وودی آلن به نام (Whatever works) انداخت؛ روایت یک شخص انسان‌گریز که نمی‌خواهد با عموم جامعه ارتباط برقرار کند و یک خشمی از روزگار درونش هست. در آن فیلم بحث‌هایی مانند خودکشی، اضطراب وجودی و... مطرح می‌شود که در فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» هم تا حدی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: فیلم درباره سوال‌های ذهنی شخصیت اصلی است و خیلی از ما هم این پرسش‌های اساسی را در زندگی‌مان مرور می‌کنیم. «چرا گریه نمی‌کنی؟» درباره تاب‌آوری شخصیت اصلی در برابر بار هستی یا آن‌طور که میلان کوندرا ذکر کرده، سبکی تحمل‌ناپذیر هستی است.

در ادامه علیرضا معتمدی نویسنده، کارگردان و بازیگر نقش اصلی فیلم ضمن تشکر از حاضران در نشست گفت: من در هر فیلمی که ساختم بیش از آن که دنبال جهان بیرون باشم، انگیزه جست‌وجو در درون خودم را داشتم. این مدل سینمایی است که همیشه دوست داشته‌ام. فیلم اولم «رضا» را خیلی‌ها اتوبیوگرافیک می‌دانستند، ولی این فیلم دوم خیلی بیشتر به شخصیت خودم و تجربیاتم نزدیک است.

وی اضافه کرد: سال‌ها به چگونگی روایت آن فکر می‌کردم، ولی آن‌قدر تلخ بود که نوشتن و ساختنش خیلی سخت به نظر می‌رسید. موقع نوشتن فیلمنامه، انسداد و به پایان رسیدن را به عنوان تجربه مشترک خیلی از ما در ذهنم داشتم. یک شوخی بامزه در فضای مجازی وجود دارد که با اشاره به آن باید بگویم «چرا گریه نمی‌کنی؟» را دو بار ببین، چون من درباره گریه کردن حرف نمی‌زنم.

در ادامه نوبت به پرسش‌های مخاطبان باشگاه فیلم رسید که نخستین پرسش درباره نوع روایت فیلم و قصه‌گو نبودن آن بود و معتمدی در پاسخ به این پرسش گفت: فیلم داستان دارد و کاملاً نقاط عطف را هم در فیلمنامه و هم هنگام تدوین در نظر داشتیم، ولی سعی کردم کمی آن را به هم بریزم. به ویژه که روایت این فیلم آدم به آدم است و آدم‌هایی که سر راه علی قرار می‌گیرند، مانند مشت‌هایی هستند که یکی‌یکی پوچ می‌شوند. من فکر می‌کنم بیننده باید خود را به دست منطق درونی یک فیلم بسپارد.

معتمدی در پاسخ به پرسشی درباره باورپذیر نبودن شخصیت‌های فرعی و بازی‌های بازیگران این شخصیت‌ها گفت: به نظر من بازیگران فیلم بسیار درخشان بازی کردند و کمک کردند شخصیت اصلی به درستی شکل بگیرد. من به عنوان کارگردان از بازی‌های فیلم راضی هستم. اصولاً فیلم، فیلم شخصیت اصلی است و از شخصیت‌های فرعی چیزی جز ارتباطشان با شخصیت اصلی نمی‌بینیم، چون کارکردشان همین است. برایم جالب بود که چون خودم بازیگر شناخته‌شده‌ای نیستم، همه نقش‌های فرعی را بازیگران چهره بازی کنند.

در ادامه نیز پرسشی درباره کلیشه‌ای بودن شخصیت‌های فرعی عنوان شد که کارگردان «چرا گریه نمی‌کنی؟» در پاسخ به آن بیان کرد: می‌خواستم کمی با کلیشه‌ها بازی کنم، چون شخصیت‌های فرعی در مرز تیپ و شخصیت هستند. سعی کردم آنها را وارونه نشان دهم. تمام این شخصیت‌ها برایم نمادین بودند و هر کدام قرار بود یک مدل آدم را که در اطرافمان هست، تداعی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره رفاه شخصیت اصلی و نداشتن دغدغه‌های اقتصادی گفت: می‌خواستم دغدغه اقتصادی را از شخصیت حذف کنم، چون قصدم این بود که روی ترومای شخصیت اصلی درباره از دست دادن برادرش و احساس پوچی‌ای که دارد متمرکز شوم.

معتمدی درباره مشکلات اکران فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» گفت: این یک داستان پر آب چشم است. مسئله این است که سینمای ایران رو به نابودی است و بخش زیادی می‌خواهند سینما وجود نداشته باشد. قبلاً ممیزی این‌طور بود که که نمی‌گذاشتند فیلم بسازید، ولی الان این فیلم طوری اکران شده که اگر اکران نمی‌شد هم فرقی نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: مخاطبان فیلم باید با ذره‌بین دنبال سانس‌های آن می‌گشتند. بیشتر سانس‌های فیلم ما ظهر بود و کسی نمی‌توانست به تماشای آن برود. مدل ممیزی فیلم چند سال است که این شکلی شده و تنها دولتی نیست. موضوع این است که می‌خواهند پول در بیاورند و نمی‌خواهند کسی جز خودشان پول در بیاورد. جالب است که وقتی پردیس سینمایی چارسو چند سانس در ساعت مناسب برای فیلم اختصاص داد، سالن تقریباً پر از تماشاگر شد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

مجلس شبیه‌خوانی «شبیه نور» برگزار می‌شود

دعوت فرهنگسرای اخلاق از مداحان افتخاری برای برگزاری مراسم عزاداری خانگی

عصر شعر عاشورایی «ایرانِ اباعبدالله(ع)» در فرهنگسرای رسانه

نمایش و نقد فیلم «پرواز» در فرهنگسرای ارسباران

«کارناوال» رامبد جوان از ۱۸ تیر می‌آید/ یک درام معمایی در اکران آنلاین

صفحه اول روزنامه‌ها- چهارشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۴

«اتوبوس دوست‌داشتنی» در تهران به راه افتاد

کتاب «روایت آقا» منتشر شد

اقامه عزای حسینی توسط نوجوانان در «راه نشانم بده»

ادای دین به روزهایی که مردم ایستادند و حقیقت را روایت کردند

آموزش فیلم‌سازی با موبایل ویژه نوجوانان در فرهنگسرای ارسباران

فرزند بابک بیات درگذشت

صفحه اول روزنامه‌ها- سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۴

دوبله فصل سوم «بازی مرکب» در نمایش خانگی

نمایش‌های تماشاخانه‌ ایران‌شهر نیم‌بها شد

کتاب‌هایی با موضوع جنگ و دفاع از وطن برای بچه‌ها

فراخوان هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» منتشر شد

روایتی از زندگی شهدای جنگ ۱۲ روزه در «لاله‎‌خیز»

موکب پذیرایی خدام الحسین (ع)  فرهنگسرای سرو در خیابان حجاب

روایت‌هایی از ساختمان شیشه‌ای در «ققنوس»/ «کادر فنی» با اجرای خیابانی

چهل‌وسومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۴

فیلم؛ رونمایی از اولین کتیبه «ایران امام حسین(ع)»

فیلم؛ اولین کتیبه «ایران امام حسین(ع)» رونمایی شد

از پلاک هویتی ایران تا کتیبه «ما ملت امام حسینیم»؛ تلاقی ایران و محرم در محصولات فرهنگی سازمان