پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۳۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
در عصرانه با کتاب فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود:

بررسی آثار هاروکی موراکامی با خوانش و بررسی داستان کوتاه «گل سر سبد»

چهاردهمین برنامه‌ عصرانه با کتاب کتابخانه فردوس، با خوانش و بررسی داستان کوتاهی از هاروکی موراکامی با عنوان «گل سر سبد» چهارشنبه ۹ اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ چهاردهمین نشست برنامه‌ عصرانه با کتاب، از ساعت ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه، نهم اسفند، با خوانش و بررسی داستان کوتاه «گل سر سبد» اثر هاروکی موراکامی برگزار خواهد شد.

هاروکی موراکامی سال ۱۹۴۹ در کیوتو متولد شده و هم اکنون در توکیو ساکن است. او در رشته‌ی ادبیات انگلیسی دانشگاه توکیو تحصیل کرد و بعد از نوشتن چند مطلب که مورد توجه قرار گرفت، قدم در مسیر نویسندگی نهاد. وی بیشتر در سبک سورئال و پست مدرن می‌نویسد. مفاهیمی همچون: تنهایی، سرسختی، بحران هویت و ارزشهای انسانی در نوشته‌های او بسیار دیده می‌شوند. موراکامی علاوه بر نویسندگی بسیار اهل ورزش است و در ترجمه‌ی آثار مدرن آمریکا به زبان ژاپنی نیز فعالیت کرده است. برخی او را یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویس‌های زنده‌ی جهان می‌دانند. بسیاری از قصه‌های موراکامی در تئاتر اجرا شده‌اند و برخی نیز به سینما راه یافته‌اند. همچنین موراکامی برنده‌ی جایزه‌ی فرانتس کافکا هم بوده است. برخی از آثار هاروکی موراکامی عبارتند از: کافکا در کرانه، جنگل نروژی، سامسای عاشق، پس‌لرزه، سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سالهای زیارتش، نفر هفتم، خانواده مصنوعی و ...

داستان کوتاه «گل سر سبد» در مجموعه «اول شخص مفرد» نخستین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و تا کنون مترجمان و ناشران مختلفی آن را به فارسی ترجمه و منتشر کرده‌اند. «اول شخص مفرد» مجموعه‌ای است از هشت داستان کوتاه با روایت اول شخص که ارتباط تنگاتنگی با زندگی و کارنامه‌ی کاری او دارد؛ از خاطرات نوستالژیک جوانی، تأملاتی درباره‌ی موسیقی و عشق عجیب به بیسبال گرفته تا سناریوهایی رویاگونه، مواجهه با میمونی سخنگو و آلبومهای جاز خیالی. موراکامی در این داستانها مرز میان ذهن انسان و جهان پیرامون را به چالش می‌کشد.

«عصرانه با کتاب» با حضور بهبد بهلولی و طاهره مختاری به عنوان کارشناسان برنامه، چهارشنبه‌های هر دوهفته یک بار، از ساعت 16.30 در کتابخانه فردوس میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی خواهد بود و حضور برای عموم در آن آزاد است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به فرهنگسرای فردوس، واقع در فلکۀ دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی، کتابخانه فردوس مراجعه کنند. برای اطلاعات بیشتر به نشانی ferdos.farhangsara در شبکه‌های اجتماعی مراجعه فرمایید یا با شماره تلفن 44081043 تماس بگیرید.

نظر شما