شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۴۰۵۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
در باغ کتاب تهران برگزار شد

آیین اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید حدادیان و رونمایی از کتاب «گلستان هفتم»

اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان با حضور پدر و مادر شهید در باغ کتاب تهران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره تقدیر شدند.
آیین اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید حدادیان و رونمایی از کتاب «گلستان هفتم»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان با حضور فرهاد حدادیان و فاطمه تاجیک پدر و مادر شهید، سید محمدحسن سعادت هندی مدیرعامل باغ کتاب، مسعود فرزانه مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) و مهری غلام‌پور دبیر جایزه ادبی دوسالانه شهید محمدحسین حدادیان با رونمایی از کتاب «گلستان هفتم» در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم، فرهاد حدادیان پدر شهید با اشاره به یکم اسفند ۱۳۹۶ سالروز شهادت محمدحسین حدادیان گفت: شهید حدادیان توسط فرقه ضاله صوفیه به شهادت رسید. فرقه‌ای که آقا امام رضا فرمودند: اگر شیعیان ما این‌ها را انکار نکنند از ما نیستند. دو روز بعد از شهادت محمدحسین، مقام معظم رهبری هیئتی به منزل ما فرستادند و چهارده روز بعد خودشان تشریف آوردند. ایشان در وصف شهید، سه بار گفتند نور و نور معنوی.

حدادیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب گفتند بعد از شهادت شهید، پرچم شهید دست خانواده‌شان سپرده می‌شود. این شد که ما در پژوهش و معرفی فرقه صوفیه مشارکت کردیم. بعد دیدیم جوان‌هایی هستند که تشنه این داستان‌ها هستند. در این مسیر با خانم غلام‌پور آشنا شدیم و به پیشنهاد ایشان جایزه ادبی تشکیل شد. امیدوارم متن‌ها سال به سال کامل‌تر و جامع‌تر بشود.

در ادامه این مراسم، مسعود فرزانه مدیرعامل انتشارات به‌نشر، تولید و انتشار داستان کوتاه را رسالت این انتشارات خواند و گفت: اگر وظایف ما در برابر نویسنده به خوبی اجرا بشود، نویسندگان تقدیر و تکریم بشوند، میل به تکثیر آثاری همچون اثر آن نویسنده بیشتر خواهد شد. دیگران می‌خواهند همانند او باشند که این باعث تکثیر جریانی می‌شود که نویسنده پیشین به آن پرداخته است.

وی افزود:ما برای ارتباط با نسل فعلی نیاز به داستان و گفت‌وگو داریم. رسانه دوران معاصر ما برای بیان کژتابی‌ها داستان است. با خلق داستان است که می‌توانیم رسانه خلق کنیم. در کتاب گلستان هفتم ۲۲ داستان روایت شده است، یعنی ۲۲ رسانه در برابر جریان انحرافی.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی رنج ادبیات جمهوری اسلامی را نبود فرزند زمانه خویش دانست و اظهار داشت: ما دیر می‌نویسیم و از روی دست دیگران تقلید می‌کنیم. درست است که باید برای صد سال آینده بنویسیم اما امروز هم به متن و روایت نیاز داریم. باید چابک باشیم و رسالت خود را به خوبی انجام دهیم.

فرزانه بیان کرد: کتاب گلستان هفتم را خواندم. از جمله ویژگی‌های خوب کتاب، داستان‌های چالش‌برانگیزش بود که بخشی از وحشی‌گری طیف مقابل را به تصویر می‌کشد. داستان‌ها روایت متحدی دارند و مخاطب را جذب می‌کند. حرف یک‌بار گفته شد اما جامع و کامل است.

فاطمه تاجیک مادر شهید محمدحسین حدادیان با اشاره به بوسه زدن رهبر انقلاب بر پیراهن خادم‌الحسینی شهید و افتخار عشاق اباعبدالله بر این بوسه، انتشار کتاب گلستان هفتم را به خواست و مدد شهید محمدحسین حدادیان عنوان کرد و از شجاعت و جسارت انتشارات به‌نشر برای به عهده گرفتن چاپ کتاب بدون پیگیری خانواده شهید، قدردانی کرد.

وی ضمن قرائت آیه شریف «ولا تحسبن الذین قتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» گفت: محمدحسین قبل از شهادتش با من بسیار از جریان سقیفه حرف می‌زد. او می‌گفت مامان شهادت خیلی خوب است اما شهادتی بهتر است که انقلاب به پا کند و جریان‌ساز باشد. بعد از شهادت محمدحسین و با مرور حرف‌هایش متوجه پیامش شدم. او می‌خواست که من پرچمدار خون شهدا باشم و این رسالت را به عهده بگیرم.

تاجیک ادامه داد: حضرت آقا در خانه ما گفتند این شهید نور است. کار نور روشن‌گری و هدایت‌گری است. خیلی‌ها نمی خواستند جریان‌سازی اتفاق بیفتد اما نور پوشاندنی نیست. از همه کسانی که در سرانجام رسیدن این کتاب دخیل بوده‌اند تشکر می‌کنم. باقیات‌الصالحات خواهد شد و محمدحسین به مدد الهی در دنیا و آخرت جبران خواهد کرد.

مهری غلام‌پور دبیر جایزه ادبی دوسالانه شهید حدادیان ضمن خواندن بیانیه هیئت داوران، بیان کرد: ما برای تهیه این کتاب خیلی سختی کشیدیم. نهادی نداشتیم که ازمان حمایت کند و خودمان هم نخواستیم که نهادی پشتمان باشد. جایزه ادبی، نذر فرهنگی خانواده شهید حدادیان است و مباحث مالی را این خانواده فرهیخته به عهده دارند. البته نوع شهادت محمدحسین حدادیان هم اثرگذار بود.

در پایان مراسم ضمن تشکر از باغ کتاب تهران برای میزبانی از اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی شهید حدادیان، از برندگان این جایزه ادبی تقدیر شد که جوایز و تقدیرنامه‌های خود را از پدر مادر شهید حدادیان دریافت کردند.

شایان ذکر است، شهید محمد حسین حدادیان متولد ۱۳۷۴، دانشجوی رشته سیاسی و بسیجی بود که در سال ۱۳۹۶ توسط گروهی از فرقه ضاله با شلیک ۶۰ گلوله و ضرب و شتم به شهادت رسید. تعدادی از اعضای این فرقه در خیابان گلستان هفتم با اتوبوس از روی سه نفر از مأمورین رد شدند. شهید حدادیان و دوستانش که از بسیجیان آن منطقه بودند برای متفرق کردن آن‌ها تلاش کردند و سرانجام به شهادت رسیدند.

همچنین، جشنواره ادبی شهید حدادیان در قالب داستان کوتاه در دو دوره و در سه محور خرافات، شهادت در گلستان هفتم و فرقه‌های ضاله برگزار شده است. در دوره دوم ۱۶۰ اثر به جشنواره رسید که از این تعداد، ۱۴ اثر به مرحله نیمه نهایی رسیدند و همه این ۱۴ اثر در کتاب دوره بعدی جشنواره چاپ خواهند شد.

نظر شما