پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۷
کد خبر: ۱۴۰۸۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
در بیست و چهارمین نشست بچه‌های رستا مطرح شد:

نه گفتن ارزشمند است، اگر تصمیم قطعی دارید از حرف خود بر نگردید!

بیست و چهارمین نشست بچه‌های رستا با عنوان "محکم بگو نه" و محوریت "تبعات نه گفتن‌ها و نه نگفتن‌های دوره نوجوانی با حضور نیکو قاسمی اقدم (کارشناس روانشناسی) روز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.
نه گفتن ارزشمند است، اگر تصمیم قطعی دارید از حرف خود بر نگردید!به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ اقدم در ابتدای این نشست گفت: عموما سه حالت عمومی در مهارت نه گفتن نوجوانان وجود دارد که شامل یک: خجول بودن و رودروایسی داشتن در این حالت با اینکه با خواسته دیگران موافق نیستید ولی به دلیل شخصیت طرف مقابل در نزد ما یا جایگاه شغلی او یا بخاطر کاری که قبلا برای ما کرده است خجالت می کشیم که نه بگوییم. در این حالت علی رغم میل باطنی خود بله می گوییم! دو: نه بصورت غیر واضح در این حالت شما مخالف درخواست دیگران هستید ولی نه شما واضح نیست طرف مقابل با تقاضای مصرانه خود شما را موافق خود می کند. مثلا تمایلی ندارید که با فردی به جایی بروید و می گویید که فردا عصر باید جایی باشم و نمی توانم با شما باشم ولی او می گوید تا قبل از عصر بر می گردیم و شما را درتنگنا می گذارد و شما هم قبول می کنید!

وی در ادامه گفت: سومین مورد در پاسخ به جواب منفی دیگران پرتاب محکم نه به صورت! در این حالت به هر صحبت و درخواستی که مطابق میل شما نباشد سریعا در ابتدا نه می گویید و به اصطلاح نه را به صورت طرف مقابل می کوبید! افرادی که در ارتباطات خود حرفه ای هستند و یک شخصیت جذاب دارند قطعا می دانند که چگونه به درخواست های نادرست دیگران و یا درخواست های که تمایل به انجام ندارند نه بگویند که هم اقتدار آنها حفظ شود و هم ارتباطات آنها خدشه دار نشود.  

اقدم اظهار داشت: مراحل مهارت نه گفتن نوجوانان شامل چند قدم است: قدم اول: تصمیم قطعی در مقابل نه گفتن در این مرحله تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید درخواست دیگران را قبول نکنید؟ اگر طرف مقابل جواب درخواستی که از ما می‌شنود نه باشد و ما نه بگوییم ولی با اصرار طرف مقابل بله بگوییم، نه گفتن خود را بی ارزش کرده ایم! نه گفتن ارزشمند است، اگر تصمیم قطعی دارید از حرف خود بر نگردید!

وی در ادامه تاکید کرد: آماده تبعات نه گفتن باشیم! اگر به فردی که درخواست پول داشته و به او بله گفته ایم، باید تبعات این قرض دادن را نیز در نظر داشته باشیم، یک فرمول ساده است که باید در این زمان ها مدنظر داشت؛ ارزش کاری که باید انجام شود و همچنین ارزش زحمتی که برای ما این کار ایجاد می‌کند. این یک فرمول مهم در بله گفتن و نه گفتن است که ارزش کار و فردی مورد نظر در اینجا خیلی مهم و قابل تامل است.

اقدم ادامه داد: قدم دوم همراهی کردن طرف مقابل بعد از اینکه تصمیم خود را برای نه گفتن بطور قاطعانه گرفت است که به او بیاموزید که با طرف مقابل باید همراهی کند. برای همراهی طرف مقابل به او بگوید: متشکرم که من را برای این موضوع انتخاب کرده اید و ممنون هستم که به من اطمینان دارید. باید در قدم دوم یک حس خوب و یک اقتدار خوب از خود را به نمایش بگذارد و عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد .  

وی در ادامه بیان کرد: قدم سوم بیان دلیل نه گفتن دلیل اینکه نمی‌توانید به درخواست دیگران بله بگویید را بیان کنید و این کار را قاطعانه انجام دهید، قدم چهارم ارائه یک راهکار در صورتی که راه حل دارید! بعد از نه گفتن شما باید یک راهکاری را که می تواند به طرف مقابل کمک کند ارائه دهید تا دوستی خود را به او ثابت کند این مراحل کارهایی است که یک انسان سالم و کاردرست انجام می دهد.

بیست و چهارمین جلسه "بچه های رستا" با پرسش پاسخ نوجوانان از کارشناس برنامه به پایان رسید. 

نظر شما