جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۱
کد خبر: ۱۴۱۰۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران در حال برگزاری است

گر چه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم

حالا بیش از یک دهه است که گروهی از شهروندان تهرانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در راهپیمایی عظیم و جهانی اربعین حسینی در عراق شرکت کنند، در روز اربعین یک مسیر عاشقانه و نمادین را می‌پیمایند و از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را با پای پیاده طی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آفتاب صبح یکشنبه چهارم شهریورماه هنوز کم‌جان است و گروه‌هایی از راهپیمایان پس از قرائت زیارت اربعین در میدان امام حسین(ع)، مشغل پیمودن خیابان ۱۷ شهریور به سمت جنوب هستند. جوان‌ترها تخت گاز پیش می‌روند و فعلا نیازی به استفاده از خدمات و پذیرایی موکب‌ها ندارند. مانند سایر مراسم مذهبی و ملی، در پیاده‌روی جاماندگان اربعین هم حضور نوجوانان پرشور و چشمگیر است. نوجوانانی که البته امسال حضورشان صرفا در نقش شرکت‌کننده نیست و مسئولیتی جدی در اداره موکب‌های مسیر و پذیرایی از شهروندان دارند. 

 

خادمان کوچک حسین(ع)

برای ساماندهی حضور نوجوانان در موکب‌های جاماندگان اربعین حسینی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پویش «نذری اربعین» را راه‌اندازی کرد تا نوجوانان حلقه‌های بچه‌های فرهنگسرا که پیش از این در بسیاری از مناسبت‌ها حضور فعال داشتند، در اداره موکب‌ها نیز نقش‌آفرین باشند. این نوجوانان پس از خریداری اقلام پذیرایی با استفاده از کمک‌های مردمی، با حضور در فرهنگسراهای نزدیک به محل سکونت خود اقدام به پخت غذا، تهیه لقمه و بسته‌بندی این اقلام کردند. در بسیاری از موکب‌هایی که در مسیر راهپیمایی دیده می‌شود، نوجوانان نقش اصلی را بر عهده دارند و ارادتشان به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) را با خدمت صادقانه به عزادارانش نشان می‌دهند. بر اساس آمار اعلام‌شده، بیش از ۷۰۰ نوجوان در ۱۰۰ موکب به شهروندان ارائه خدمات می‌کنند. 

 

گر چه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم


۴۵۰۰ غرفه؛ پذیرای جاماندگان اربعین

برای ساماندهی موکب‌هایی که در مسیر پیاده‌روی دیده می‌شود، برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته است. در راهپیمایی جاماندگان امسال هزار و ۵۰۰ موکب اصلی تدارک دیده شده که هر موکب شامل سه غرفه است تا تقسیم وظایف در میان خادمان به درستی انجام شود. در اوایل ماه محرم فراخوانی برای اعلام آمادگی هیئات و گروه‌های مردمی منتشر شد و این هزار و ۵۰۰ موکب پس از بررسی همه درخواست‌ها تعیین شده است. نکته جالب اینجاست که موکب‌داری در انحصار هیئات نیست و ۲۰۰ موکب به صورت خانوادگی ثبت نام کرده‌اند و اعضای خانواده دوشادوش هم به راهپیمایان خدمت می‌کنند. ۱۲۰ موکب هم توسط خانواده‌های معظم شهدا اداره می‌شود. یکی دیگر از امکاناتی که برای خانوادگی‌تر شدن پیاده‌روی جاماندگان ارائه شده، مواکب حضرت ام‌البنین(س) است که برای استراحت مادران حاضر در مراسم به همراه کودکان خردسالشان در نظر گرفته شده است.

 

گر چه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم

 

به یاد کربلای غزه

نقطه تمایز راهپیمایی جاماندگان اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته، پررنگ شدن حال و هوای مقاومت اسلامی و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است. این رویکرد با انتخاب شعار «لشکر حسین(ع)، لشکر قدس» برای مراسم امسال آغاز شد و در حال حاضر با نمادهایی که در دست راهپیمایان دیده می‌شود، ادامه دارد. برخی شهروندان با در دست داشتن پرچم فلسطین با مقاومت غزه همراهی می‌کنند و برخی دیگر تصاویری از شهید قدس اسماعیل هنیه و همچنین تصویر سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی را در دست دارند. 

 

گر چه دوریم به یاد تو قدح می‌گیریم


آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی امروز یکشنبه چهارم شهریورماه همزمان با روز اربعین با حضور چشمگیر و میلیونی شهروندان در حال برگزاری است و تا ساعاتی دیگر به پایان می‌رسد. 

نظر شما