جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۴۱۰۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
در نشست جمع‌خوانی کتاب «آرش کمانگیر» در کتابخانه هفت‌چنار مطرح شد

مطالعه زندگینامه اساطیر مقدمه‌ای برای زندگی به شیوه بزرگان است

نشست جمع‌خوانی کتاب «آرش کمانگیر» با حضور نوجوانان دوشنبه پنجم شهریورماه در کتابخانه هفت‌چنار منطقه ۱۰ برگزار شد.

مطالعه زندگینامه اساطیر مقدمه‌ای برای زندگی به شیوه بزرگان استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست جمع‌خوانی کتاب «آرش کمانگیر» با حضور نوجوانان دوشنبه پنجم شهریورماه در کتابخانه هفت‌چنار منطقه ۱۰ برگزار شد. 

 

در این نشست که با حضور غلامرضا احمدخانی نویسنده و نمایشنامه‌نویس برگزار شد، کتاب «آرش کمانگیر» نوشته سیاوش کسرایی خوانده شد و در ادامه جلسه بحث و گفت‌وگو با حضور نوجوانان علاقه‌مند انجام شد.

 

غلامرضا احمدخانی گفت: سیاوش­ کسرایی از شاعران معاصر و نواندیش ایرانی است که آثار ارزشمندی به یادگار ­گذاشته است. از معروف‌ترین آثار وی شعر بلند آرش کمانگیر است که به بازخوانی یکی از داستان‌های اساطیری ایران‌زمین اختصاص دارد. این داستان به جنگ میان ایرانیان و تورانیان مربوط است و در ­آن به پیشنهاد پادشاه تورانیان قرار می‌­شود با انداختن تیر مرز میان دو کشور تعیین شود و این امر به دست آرش به بهترین شکل انجام می‌شود.

 

احمدخانی افزود: بازخوانی این داستان‌ها در قالب شعر و داستان به زبان ساده و قابل فهم باعث می‌شود که نوجوانان با مفاهیم ارزشمند ملی و مذهبی آشنا شوند و این مسئله در افزایش روحیه میهن‌دوستی نوجوانان تاثیر فراوانی دارد.

 

کارشناس برنامه افزود: اسطوره‌ها ریشه در نگاه نخستین و معنوی بشر دارند و از دیرباز به‌ عنوان رسانه‌ای قوی برای انتقال فرهنگ و اندیشه‌ ملل، در زمان‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اساطیر گاه توأم با معجزات و اعتقادات مذهبی‌اند و گاه با تاریخ حقیقی همگام می‌شوند. به تعبیری دیگر با خواندنشان با روایاتی از اعمال و قدرت‌های مافوق بشری روبه‌رو می‌شوید که از مفاهیم و مضامین تاریخی بهره برده‌اند.

 

از آنجا که شیوه‌ نقل اسطوره در گذشته به ‌صورت شفاهی بوده است، پژوهشگران آن را زاده‌ تخیل یک فرد نمی‌دانند و آن را ساخته‌ یک قوم و گاه اقوامی می‌دانند که سالیان قبل با آن مواجه شده‌اند و در روند نقل روایت، تخیل خود را بدان افزوده‌اند. پس آنچه امروز به دست ما رسیده است نتیجه‌ روایتگری از اساطیر در زمان‌های متمادی است.

 

وی به هجوم فرهنگ غرب و بیگانه از طریق رسانه‌های مجازی و در قالب تولیدات رسانه‌ای با هدف تغییر اندیشه در نسل نوجوان و جوان اشاره کرد و گفت: با توجه به هجوم فرهنگ بیگانه ­که در بسیاری از موارد خالی از واقعیت تاریخی بوده و ساخته و پرداخته­ ذهن ­کمپانی‌­های بزرگ تولید محصولات فکری نظیر فیلم و انیمیشن و به خصوص بازی­‌های ­کامپیوتری است، ضرورت دارد نسل نوجوان با مفاخر ادبی و هنری و علمی­ کشور بیشتر­آشنا شده تا به این طریق­ کمتر مقهور فرهنگ بیگانه بشوند.

 

احمدخانی در پایان گفت: مطالعه زندگینامه بزرگان مبنایی برای آشنایی با تحول فرهنگ‌هاست و خواننده را نسبت به رسوم و فرهنگ‌های مناطق مختلف نیز آشنا می‌سازد. این‌گونه کتاب‌ها بسیار الهام‌بخش و انگیزه‌دهنده هستند. کتاب‌های تاریخی و سرگذشت شخصیت‌های اساطیری نه مانند تاریخ مستند و نه مانند داستان سراسر خیال هستند. آنها را می‌توان قابی از زندگی حقیقی دانست که لذت خواندن را برای مخاطبان خود فراهم می‌دارند.

 

کتابخانه هفت‌چنار در خیابان بریانک، خیابان دعوتی، خیابان حسام‌الدین، کوچه محقق، بوستان ناظمی واقع شده و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های آن می‌توانند با شماره تلفن ۵۵۷۸۷۷۰۰ تماس بگیرند. 

نظر شما