جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۶
کد خبر: ۱۴۱۱۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸

ترس در کودکان را بپذیریم و در مقابل آن صبور باشیم

یک کارشناس و فعال حوزه کتاب کودک در نشستی با موضوع «ترس‌های کودکان درکتاب‌های کودک» در باغ کتاب تهران گفت: ترس کودکان را نباید انکار کرد یا ساده با آن برخورد کرد. ترس کودکان در گام اول باید پذیرفته شود و باید در مواجهه با آن صبور باشیم.

ترس در کودکان را بپذیریم و در مقابل آن صبور باشیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، برنامه رادیویی «کتاب فرهنگ» با موضوع «ترس‌های کودکان درکتاب‌های کودک» روز دوشنبه ۶ شهریورماه در باغ کتاب تهران برگزار شد. در این برنامه زهرا محسنی فرد به عنوان کارشناس و فعال حوزه کتاب و سعیده اصلاحی نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه زهرا محسنی فرد با اشاره به پیچیدگی مسئله ترس در کودکان گفت: ترس و عبور از ترس برای کودکان فرایند پیچیده‌ای است که کتاب خواندن صرفاً بخش از آن است. باید مجموعه فعالیت‌هایی همچون بازی‌، تغییر محیط تا کودکان بتوانند از آن عبور کنند. اگر قرار است برای غلبه بر ترس کتابی خوانده شود، کتاب باید درباره ترسی باشد که بچه‌ها با آن درگیر هستند.

محسنی فرد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در پرداختن به مسئله ترس در کودکان باید به آن توجه شود، انواع ترس‌هایی است که کودکان دارند. این ترس‌ها بین کودکان مشترک نیست. مثل صدای رعد و برق یا برخی جاهای خاص. برخی ترس‌ها مثل تاریکی و جدایی از مادر ترسی مشترک است. اگر کودکی ترسی را ندارد، کتاب مرتبط با آن ترس را برای او نخوانیم، چون ممکن است آن ترس برای او ایجاد شود.

وی گفت: تجربه ترس در قالب کتاب، اگر به شکلی صحیح بیان شود، به آشنایی کودکان با آن ترس کمک می‌کند. ترس کودکان را نباید انکار یا با ساده برخورد کرد. ترس کودکان در گام اول باید پذیرفته شود و باید در مواجهه با آن صبور باشیم.

در ادامه برنامه سعیده اصلاحی با اشاره به یکی از ترس‌های رایج در کودکان گفت: وارد شدن به مدرسه و در نتیجه جدا شدن از مادر یکی از ترس‌های رایج کودکان است. مادر در ابتدای تولد تا زمان ورود به اجتماع مادر آنقدر از کودک حمایت می‌کند که اجازه رشد و بالندگی به کودک نمی‌دهد؛ در نتیجه کودک در زمان ورود به مدرسه ترسی عجیب و غیرعادی دارد. این کودکان هیچ تقصیری ندارند بلکه مادر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: افراط و تفریط افراد را با مشکل مواجه می‌کند. مادرانگی تا جایی مقبول است که شما اجازه پرواز را به کودک خود بدهید. ترسی که مادر در رها کردن کودک دارد، ریشه آن در وجود خودش است. راه حل آن این است که مادر در زمان بارداری کتاب‌های مناسب بخواند و به مشاور مراجعه کند تا راه درست مادرانگی را یاد بگیرد.  

نظر شما