جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۴۱۱۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار کرد

«سفری به عمق حقیقت» در دهمین نشست بچه‌های ایران آینده

دهمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» با حضور رضا بسطامی تسهیلگر و نویسنده پنجشنبه هشتم شهریورماه ساعت ١۵ با حضور نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

«سفری به عمق حقیقت» در دهمین نشست بچه های ایران آیندهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دهمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده با حضور رضا بسطامی تسهیلگر و نویسنده پنجشنبه هشتم شهریورماه ساعت ١۵ با حضور نوجوانان علاقمند به نویسندگی در فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

کارشناس برنامه رضا بسطامی گفت: پیاده‌روی اربعین شیعیان به سوی کربلا و مرقد مطهر  امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران باوفایش گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و بزرگ‌ترین اجتماع انسانی و مذهبی جهان است که هر ساله توسط عاشقان به اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت در سراسر جهان برگزار می‌شود.

بسطامی گفت: اربعین اصل و عنصر رهایی از تعلقات و درس گرفتن از مکتب عشق امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش است و فراگیری ایثار و گذشت و دیگر اصول اخلاقی از این مکتب است. مکتبی که تنها با شهادت مظلومانه امام حسین و یاران باوفایش در تاریخ مذهبی جهان ماندگار شد.

وی در خصوص ماهیت اربعین گفت: این  تجمیع دلسوختگان و عاشقان اهل بیت است که جهانی را گرد یک کانون تجمیع می‌کند تا به یاد داشته باشند اصل انسانیت همانی بود که سید و سالار شهیدان عالم آن را سرلوحه زندگی کرده بودند، سرمشقی که چیزی جز آزادگی و رویارویی با بی‌عدالتی، جهل و ستم نیست و رمز شهادت همه آزادگان و مردان راستین است.

بسطامی افزود: تشرف به بارگاه ائمه اطهار (ع) با پای پیاده، از دیرباز رایج بوده و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت می‌گرفت. ولی در قرن‌های مختلف و به مقتضای حکومت‌های گوناگون دارای فراز و نشیب بوده است. اما زیارت مقدسه در کربلا و نجف در ایام اربعین حسینی به دلیل توصیه ویژه به آن همواره مرسوم بوده و در سال‌های اخیر رونق بسیاری یافته است.

بسطامی به دشمنی کافران در سیر تاریخی عاشورا اشاره کرده و افزود: دشمنان امام حسین(ع)، در تلاش برای فراموشی واقعه کربلا، زائران امام(ع) را شکنجه می‌کردند و می‌کشتند. حتی در زمان متوکل عباسی، همه قبرهای کربلا را شخم زدند، مزرعه کردند و مانع آمدن مردم برای زیارت امام(ع) می‌شدند. آنها از هیچ تلاشی برای ضربه به اسلام و مسلمین مضایقه نکردند اما مسلمان‌ها هم در برابر این جور و ستم‌ها تسلیم نشده و به هر شکل علم امام حسین  علیه السلام را در دنیا برافراشتند.

وی در پایان گفت: شیعیان هم برای مقابله با آنها، از مناسبت‌هایی همچون اربعین استفاده می‌کردند. بزرگداشت این روز، در حقیقت زنده نگه‌داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین اسلام است و بر همه مسلمانان واجب است تا با زنده نگهداشتن یاد شهدای مظلوم کربلا پیام امام حسین و یارانش را به جهانیان و نسل‌های بعدی منتقل کنند.

فرهنگسرای عطار نیشابوری در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان محمد امیرقلی واقع شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۵۵٧١۶٧٧۶ تماس بگیرند.

 

نظر شما