دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۱
کد خبر: ۱۴۱۲۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
در دورهمی بچه‌کتابخون‌های فرهنگسرای عطار نیشابوری مطرح شد

نوشتن درباره خود دریچه‌ای به دنیای نویسندگی است

بیستمین دورهمی بچه‌کتابخوان‌ها با عنوان «یه خطی بگو قصه‌ت چیه» با هدف معرفی سبک مینی‌مالیسم با حضور غلامرضا احمدخانی نویسنده و نمایشنامه‌نویس پنجشنبه ۱۵ شهریورماه در کتابخانه فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

نوشتن درباره خود دریچه‌ای به دنیای نویسندگی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بیستمین دورهمی بچه‌کتابخوان‌ها با عنوان «یه خطی بگو قصه‌ت چیه» با هدف معرفی سبک مینی‌مالیسم با حضور غلامرضا احمدخانی نویسنده و نمایشنامه‌نویس پنجشنبه ۱۵ شهریورماه در کتابخانه فرهنگسرای عطار نیشابوری برگزار شد.

غلامرضا احمدخانی نویسنده و کارشناس برنامه در این نشست گفت: مینی‌مالیسم یا کمینه‌گرایی، سبک هنری‌ای است که اساس آثار خود را بر پایۀ سادگی بیان و مضامین خالی از پیچیدگی فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. نویسندگان این مکتب عقیده دارند که صرفه‌جویی در کلام و کوتاه‌نویسی موجب زیبایی می‌شود و بر تأثیر کلام یا بلاغت می‌افزاید.

وی ادامه داد: هر چند امروزه موطن اصلی روایت داستانی مینی‌مال را مغرب زمین می‌دانند ولی در ادبیات مشرق زمین و به ویژه ایران، مکتبی نو محسوب نمی‌شود چرا که از ابتدای ظهور آثار ادبی همزاد آن بوده است و عالی ترین نمونه‌های آن را نیز در ادبیات کلاسیک ایران هم در سطح کودک و نوجوان و هم بزرگسال به وفور می توان یافت.

احمدخانی به آغاز نوشتن و تلاش برای گذر از ترس و دلهره آغازین نگارش اشاره کرد و گفت: نه فقط برای نوشتن که برای شروع هر کار دیگری، طبیعی‌ترین جمله‌ای که اول کار به زبان می‌آید همین است که باید چگونه بنویسم و از کجا باید شروع کنم، اما دربارۀ نوشتن یک تفاوت بزرگ وجود دارد. بهترین راه برای یادگیری نوشتن این است که شروع به نوشتن کنیم. دومین راه برای یادگیری نوشتن این است که کتاب بخوانیم و سومین راه این است که از تجربیات کسانی که قبل از ما نوشته‌اند، کمک بگیریم.

وی افزود: مینی مال در تعریف به گونه‌­های مختلف ادبی و هنری می­‌گویند ­که مشخصه اصلی آن­ها ساده‌­گویی و ساده‌نویسی است. در ادبیات به خصوص داستان به مواردی اطلاق می‌­شود که بسیار موجز و خلاصه است و نهایتا از چند کلمه تا چند خط را شامل می‌­شود.

کارشناس برنامه در پایان افزود: داستان‌های مینی‌مال نیز همچون سایر گونه‌های ادبی شروع و میانه و پایان دارد و ذهن خواننده را درگیر موضوع خاصی می‌­کند. معمولا داستان‌های مینی‌مال در ذهن خواننده بسط و گسترش پیدا می‌­کند. مثلا در داستان مینی‌مال همینگوی (کفش‌های نوزاد. برای فروش. استفاده‌نشده) چرایی استفاده نشده در ذهن خواننده منتج به جواب‌های مختلف می­‌شود. شاید نوزاد فوت کرده. شاید کفش کوچک بوده. شاید قبل از استفاده گم شده است و...

در ادامه جلسه افراد حاضر به خوانش تعدادی از داستان‌های مهم مینی‌مال (ایرانی و خارجی) و نیز داستان‌های خود پرداختند. 

علاقه‌مندان برای شرکت در برنامه‌های فرهنگسرای عطارنیشابوری می‌توانند به میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان شهید امیرقلی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۵۵۷۱۸۱۴۳ تماس بگیرند.

نظر شما