پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۴۱۳۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
در پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جلال آل احمد در فرهنگسرای فردوس انجام شد

بررسی ادبیات داستانی و غیرداستانی و اندیشه‌های اجتماعی جلال آل قلم

پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جلال آل احمد به همت انجمن دوستداران سیمین و جلال در نشستی با عنوان «به یاد آن که جلال آل قلم بود» با حضور اندیشمندان و علاقه‌مندان به آل احمد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

بررسی ادبیات داستانی و غیرداستانی و اندیشه‌های اجتماعی جلال آل قلمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، گردهمایی «به نام آن که جلال آل قلم بود» با مشارکت انجمن دوستداران سیمین و جلال، به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جلال آل احمد، روز یک‌شنبه هجدهم شهریور ۱۴۰۳، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

در این گردهمایی که با حضور علاقه‌مندان و اعضای انجمن سیمین و جلال در سالن آفرینش فرهنگسرای فردوس برگزار شد، محمد بقایی (ماکان)، غلامرضا خاکی و کنعان کیایی، در خصوص اندیشه‌های آل احمد در آثار منتشر شده‌ ادبیات داستانی و غیر داستانی و همچنین نگاه اجتماعی فلسفی عام وی به سخنرانی پرداختند.

محمد بقایی در سخنرانی خود با عنوان «تأملی بر تأملات آل احمد»، با تحلیل و بررسی برخی نظرات و اندیشه‌های وی در آثاری از جمله غربزدگی، آنها را ناشی از عواملی همچون اقتضائات جوانی و هیجان اجتماعی دانست و ضمن رد آنها، بر تفکر بیشتر در بیان، انتشار و اشاعه‌ نظرات تأکید کرد.

غلامرضا خاکی نویسنده‌ کتاب «جلال ناخوانده» گفت: اینکه از جلال برداشت‌های گوناگون می‌شود، می‌توان او را جزء اندیشمندان مکتب انتقادی فرانکفورت دانست. جلال همه چیز و همه کس را نقد می‌کرد. یکی از قلمرو‌های نقد او، نقد متولیان رسمی دین بود و از این رهگذر، به نقد تصوف نیز پرداخته است و شاید بتوان گفت به دنبال یک معنویت سکولار بود.

کنعان کیایی نیز به عنوان سخنران پایانی مراسم، به تشریح بحث کلی دورنمای ادبیات داستانی جلال آل احمد پرداخت و در خصوص موضوع، سبک و فرم داستانی و همچنین رسالت جلال در ادبیات داستانی سخن گفت.

محمدحسین دانایی رییس انجمن دوستداران سیمین و جلال نیز در آغاز این گردهمایی گزارشی را از فعالیت‌ها و عملکرد سالانه‌ انجمن و همچنین بیان برنامه‌های آینده‌ آن ارائه کرد.

فرهنگسرای فردوس در فلکۀ دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از خیابان شهید سلیمی جهرمی واقع شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های این فرهنگسرا می‌توانید به نشانی ferdos.farhangsara در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۴۴۰۸۱۰۴۳ تماس بگیرید.

نظر شما