شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۷۶۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد

تبیین دقیق موضوع آثار موزه امام علی(ع) / سیاست اصلی سازمان فرهنگی هنری توسعه زیست‌بوم آثار هنری است

مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران توضیحات کاملی درباره موضوع تابلوهای موزه امام علی(ع) ارائه کرد.

تبیین دقیق موضوع آثار موزه امام علی(ع) / سیاست اصلی سازمان فرهنگی هنری توسعه زیست‌بوم آثار هنری استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران سه‌شنبه سوم مهرماه برگزار شد که نخستین دستور جلسه آن به بررسی موضوع تابلوهای موزه امام علی(ع) اختصاص داشت. توضیحات سه ساعته رییس سازمان فرهنگی هنری در صحن شورای شهر و با حضور رسانه‌ها نشان داد که قدرت منطق و تبیین می‌تواند بر جدال‌های سیاسی و کشاکش‌های رسانه‌ای پایان دهد. تبیین ابعاد مختلف اکران آثار موزه امام علی(ع) و پاسخ به پرسش‌های اعضای شورا شهر، دستور جلسه دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.

در این جلسه مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تبریک ایام ماه ربیع و هفته وحدت عنوان کرد: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر می‌کنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود. این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است. متاسفانه این روال به جاهای خوبی نرسید و امروز وضعیت آشفته سیاسی‌کاری در برخی رسانه‌نماها داریم. رسانه واقعی دنبال پرسش و دریافت پاسخ است، ولی کسی که مسئله‌اش جدل و ضربه زدن به اعتماد و امید جامعه است، دنبال پاسخ نیست.

سیاست سازمان فرهنگی هنری توسعه زیست‌بوم آثار هنری است 

باقری با بیان اینکه سیاست سازمان فرهنگی هنری این بود که زیست‌بوم آثار هنری را توسعه دهد، عنوان کرد: زیست‌بوم آثار هنری شامل تولید و مصرف است. مبنایمان برای اجرای این سیاست اساس‌نامه سازمان فرهنگی هنری بود. دهه ۷۰ سازمان فرهنگی هنری در شهرداری تهران تاسیس شده و یک اساس‌نامه دارد. این اساس‌نامه بعدا در دهه ۹۰ تکمیل شده و باید به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی هنری توسعه زیست‌بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می‌گذارد و ما سعی کردیم زیست‌بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش‌های مفصلی داشتیم که در دوره‌هایی کمرنگ و در دوره‌هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی هنری تجمیع شده است.

وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه‌ها، موزه‌ها و گالری‌ها وجود دارند و مردم در این بخش‌ها با آثار سر و کار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های بخش خصوصی و افراد هم چنین گنجینه‌هایی دارند. شهرداری نگارخانه‌های مشارکتی هم دارد و تنظیم‌گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی هنری صورت می‌گیرد. ما در مورد پایتختی صحبت می‌کنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.

تفاوت اثر هنری با اثر موزه‌ای/ برخی آثار هنری با شاخص‌های تخصصی عنوان اثر موزه‌ای می‌گیرد

باقری با تاکید بر اینکه با مشورت صاحب‌نظران شورایی از استادان برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رییس شورا از استادان نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع‌بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در سنوات قبل آثار انبار شده و مستندسازی نشده بود لذا معلوم نبود چند اثر با چه کیفیتی داریم و کوتاهی بوده و باید جبران شود.

وی با اشاره به اینکه همه آثار در یک گنجینه یا انبار اعم از هنری و موزه‌ای ذخیره بود، گفت: برخی آثار هنری با شاخص‌های تخصصی عنوان اثر موزه‌ای می‌گیرد یا قدمت دارد یا هنرمند خاصی است و اثر موزه‌ای در موزه نگهداری می‌شود ولی اثر هنری نه، همه ما در منازل آثار هنری داریم. آثار موزه‌ای سند سیاستی دارد، سال‌ها بود موزه‌های تهران اکران آثار آن انگشت‌شمار شده بود.

شرط حیات موزه به تبادل آثار است

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: موزه اثر فرهنگی آن در اکران است تا مردم ببینند و شرط حیات موزه به تبادل آثار است. اگر ۳۰ سال یک اثر در موزه باشد کسی نمی‌بیند و تبادل آثار در اوج فعالیت‌های هنری مرسوم بوده است و دست همه این افراد را می‌بوسم.

وی بیان داشت: آثار هنری ارزش‌گذاری هنری می‌شود. موزه هنرهای دینی امام علی(ع) هم روال دارد. اثر خوب و هنرمند خوب زیاد داریم که باید اکران شود تا مردم ببینند و باید خلاءها را در این زمینه جبران کنیم.

باقری گفت: شرکت و حضور بین‌المللی شهرداری در یک رویداد هنری بین‌المللی موضوعی قانونی است و اجرا با توان‌افزایی و انعقاد تفاهم‌نامه صورت گرفته و همه قواعد و آیین‌نامه‌ها در‌باره آثار را رعایت کردیم مثل بیمه کردن آثار و حمل و... ۳۰ اثر در نخستین رویداد جهانی ابتدای امسال در امارات با حضور آثار ۳۰۰ گالری جهان اکران شد و ۳ هزار هنرمند از ۵۰ کشور جهان اثر آوردند و ایران با افتخار در این رویداد غرفه داشت.

وی بیان داشت: امروز در نگارخانه‌های حاکمیتی و خصوصی دنیا روال است که با قواعد و قانون و کار کارشناسی آثار فروخته شود. اثر نباید موزه‌ای باشد همچنین نباید فقط از یک هنرمند یک اثر باشد. مستندات همه مشخص است و قیمت‌گذاری صورت گرفت و دو اثر ایران خواهان داشت. به صورت رسمی خرید انجام شد که همه چیز شفاف باشد.

باقری بیان داشت: می‌گویند موزه‌ها حق فروش ندارند و یا اموال فرهنگی است. موزه و آثار موزه‌ای تعریف دارد. جلسه هیئت مدیره سازمان ۵ عضو دارد و هر ۵ نفر مصوبه را امضا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ شورای ساماندهی آثار تشکیل و خرداد ۱۴۰۲ هیئت امنا آن را بررسی کرده است و هیئت مدیره هم مصوب کرده است و جلسه تکمیلی هم تشکیل شده و ۹ تبصره دارد.

۲ اثر خواهان داشت و هر کدام به قیمت ۴۰ میلیون تومان فروش رفت

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: ارقام اعلام شده در رسانه‌ها درست نیست و بحث از حوزه کارشناسی دور شده است. دو اثر خواهان داشت و به قیمت هر کدام ۴۰ میلیون تومان فروش رفت و مستندات موجود است. روال واریزی متفاوت است و مکانیزم خاص خودش را دارد که نامه‌نگاری‌ها در این زمینه انجام شده است.

وی درباره ادامه مسیر اکران آثار عنوان کرد: هم اکران‌های داخلی دیگری داریم و هم اکران‌های بین‌المللی داریم و حتما نظرات اعضای محترم شورا می‌تواند در این راه کمک‌کننده باشد.

باقری بیان داشت: نباید به اعتماد عمومی ضربه زد و دستاورد نظام را آسیب زد و برخی تریبون‌هایی دارند و این اقدام را انجام می‌دهند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: درخواست من این است که کارشناسان ابهامات را بررسی کنند و نتیجه این بررسی در صحن شورا و در حضور رسانه‌ها قرائت شود. برای اینکه افکار عمومی و امید جامعه اقناع شود. در سه سال گذشته حمایت شورای شهر تهران از سازمان فرهنگی هنری همواره وجود داشته و برخی اقدامات که تعطیل شده بود، احیا شد. در همه جای دنیا شهرداری‌ها بازیگران موثری در زمینه هنری هستند و شهرداری تهران هم باید در این مسیر حرکت کند. کارنامه ما کارنامه همه ماست و اگر چیزی تقویت شد متعلق به همه است.

نظر شما