دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۷
کد خبر: ۱۴۲۱۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
در ژانر موسیقی ایرانی؛

آلبوم «یاپیرجان» شنیدنی شد/ تلاش برای متفاوت بودن

نسخه مجازی آلبوم «یاپیرجان» با هنرمندی مظفر شفیعی، سعید آذرنوش، حسین خوش چهره و شایان یزدی زاده در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

آلبوم «یاپیرجان» شنیدنی شد/ تلاش برای متفاوت بودنبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از خبرگزاری مهر، «یاپیرجان» عنوان یکی از تازه ترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی فضای مجازی است که طی روزهای گذشته با هنرمندی مظفر شفیعی خواننده، سعید آذرنوش نوازنده تار، حسین خوش چهره نوازنده نی و مرحوم شایان یزدی زاده نوازنده تمبک توسط مجموعه «رهگذر هفت اقلیم» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:

«تکیه کلامش «یاپیر» و «ِیاپیرجان» بود به همین جهت به این نام معروف شد و همه او را «یاپیرجان» خطاب می کردند.

این روایتی است که روح الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران از درویش خان آورده است و همین موضوع الهام بخش ما در انتخاب نام این اثر با عنوان «یاپیرجان» شد.

آلبوم «یاپیرجان» بیش از هرچیز تلاشی است در تداوم و تکامل یک بافت و آنسامبل موسیقایی شناخته شده تار، نی، آواز و تمبک که یکی از ماندگارترین و مهم ترین رپرتوارهای آهنگسازی شده در موسیقی ایرانی را محتوا و متن کار خود قرار داده است.

با وجود شنیده شدن اغلب این آثار در گذشته دغدغه ما بر این بوده که با به کارگیری تجارب و ایده پردازی ها در زمینه اجرا به بیانی شخصی دست یابیم و اثری متفاوت را رقم بزنیم و در نهایت ارزش و اهمیت این رپرتوار را بیش از پیش جلوه گر سازیم.

در مراحل تمرین و ضبط این اثر که نزدیک به یک سال به طول انجامید برای رسیدن به کیفیت صوتی ایده آل شیوه های مختلفی را آزمودیم و در نهایت برای آن که اصوات بیشتر در دل هم حل شوند همچنین اجرایی با احساس تر داشته باشیم سازهای تار و نی به صورت هم زمان اجرا و ضبط شدند و پس از آن تمبک و آواز در قطعات با کلام به طور جداگانه ضبط و اضافه شدند.

رویکرد ما در این آلبوم بر این مبنا بوده است که حاصل کار بتواند علاوه بر اینکه مأخذ اجرایی مناسبی از آثار مهم درویش خان برای شنوندگان و دانشجویان را فراهم آورد در عین حال جنبه های خلاقانه اجرایی و تکنیکال را نیز مد نظر قرار دهیم و در تنظیم و اجرای خطوط تار، نی و تمبک برخوردی آزادانه و پویا در تمام جنبه ها نظیر رنگ آمیزی، نوانس، ریتم، هم نشینی و تقابل ساز مایه‌های انتخابی داشته باشیم. همچنین به مسائل ظریف تر نظیر هماهنگی در فواصل موسیقایی و انطباق تکنیک ها و تزیینات به ویژه در دو ساز ملودیک توجه کنیم تا در پایان بتوانیم اثری متفاوت از آن چه تا به حال روی این قطعات اجرا شده را به ثمر برسانیم.

یاد و خاطره دوست عزیزمان شایان یزدی زاده را گرامی می داریم که نوازندگی تمبک در این اثر را به عهده داشت و با مهارت و ذوق وصف ناشدنی خود یادگاری ارزشمند برای همیشه برای جای گذاشت. افسوس که نشر این اثر در زمان حیانش مسیر نشد. نام و یادش گرامی.»

نظر شما