کد خبر: ۱۴۲۴۴۴

در نخستین نشست «کافه کتابخونا» در فرهنگسرای امید عنوان شد

باید از الگوی «زن موفق» به سمت ایده «زن موثر» حرکت کنیم

ابوالفضل اقبالی جامعه‌شناس و مدیر اندیشکده زوج در نخستین نشست «کافه کتابخونا» که دوشنبه ۲۳ مهرماه به همت مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری در فرهنگسرای امید برگزار شد، عنوان کرد: گفتار غالب در جامعه امروز به سمت عنوان «زن موفق» گرایش دارد، اما باید به سمت ایده «زن موثر» برویم، چرا که سازگاری بیشتری با ادبیات انقلاب اسلامی دارد.

باید از الگوی «زن موفق» به سمت ایده «زن موثر» حرکت کنیمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین نشست «کافه کتابخونا» دوشنبه ۲۳ مهرماه به همت مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری به میزبانی محفل ادبی نیایش قلم در فرهنگسرای امید برگزار شد. 

این نشست به بررسی کتاب-مجله «روایت ایران: زنان تاثیرگذار» اختصاص داشت و حمید باباوند سردبیر مجله، ابوالفضل اقبالی جامعه‌شناس و مدیر اندیشکده زوج، سمیه عظیمی کارشناس مجری و جمعی از نوجوانان کتابخوان در آن حضور داشتند. 

در آغاز نشست ابوالفضل باقری حسن‌آبادی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رییس فرهنگسرای امید ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: امروز با افتخار میزبان نخستین نشست «کافه کتابخونا» هستیم که در ادامه نشست‌های نیایش قلم با موضوع زن تراز انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. انقلاب اسلامی حرف نویی در عالم پدید آورد که عصاره آن همان جمله «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» امام خمینی(ره) بود. 

وی ادامه داد: این جمله امام(ره) علاوه بر زمینه سیاسی، در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی هم مصداق دارد. در موضوع زنان نیز یک تعریف نو ارائه شده و زن تراز انقلاب اسلامی با ویژگی‌های خاص خودش معرفی شده است که امیدواریم در این نشست به تعاریف آن نزدیک شویم.

باباوند: چیزی به نام روایت بی‌طرفانه وجود ندارد

در ادامه حمید باباوند سردبیر کتاب-مجله «روایت ایران: زنان تاثیرگذار» درباره ایده شکل‌گیری آن بیان کرد: این مجله از دل یک گفت‌وگو با آقای روزی‌طلب در موسسه مطبوعاتی ایران در آمد. یکی از مجلات جذاب موسسه همشهری مجله داستان همشهری بود و با تجربه کار در آن مجله، به ایده «روایت ایران» رسیدیم. مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها به عنوان ماده خام در اختیارمان قرار گرفت و مجله را بر آن اساس شکل دادیم.

وی با اشاره به دشواری‌های آماده‌سازی «روایت ایران» عنوان کرد: مراحل نهایی کار مانند صفحه‌آرایی زمان زیادی برد و سه بار به طور کامل صفحه‌آرایی را تغییر دادیم تا به شکل فعلی رسیدیم. مبنای روایتگری را عکس قرار دادیم و پیدا کردن این حجم عکس دشواری‌هایی داشت و از آن مهم‌تر باید عکس‌ها را گویا می‌کردیم تا مخاطب بداند در چه زمان و مکانی و در چه شرایطی گرفته شده است. تلاش جدی‌ای برای توضیح دادن کوچک‌ترین جزئیات روایت‌ها انجام شد و شاید حدود هزار عکس در این مجله ۴۰۰ صفحه‌ای به کار رفته است. 

باباوند تصریح کرد: تلاشمان این بود یک نگاه جامع به حوزه زنان داشته باشیم و از مادران شهدا تا زنانی که از سازمان منافقین بیرون آمده اند معرفی کنیم. معیار اصلی ما دغدغه‌مند بودن فرد نسبت به جامعه اش بود. ادعا نمی‌کنم روایت بی‌طرفانه‌ای داشتم، چون چیزی به نام روایت بی‌طرفانه وجود ندارد. ولی تلاش کردم رویکرد ایدئولوژیک به معنای منفی‌اش نداشته باشم و با یک روایت صادقانه به رویداد‌های تاریخ وفادار بمانم و چیزی را پنهان نکنم. 

اقبالی: باید به سمت ایده «زن موثر» برویم

ابوالفضل اقبالی جامعه‌شناس و مدیر اندیشکده زوج دیگر سخنران این نشست بود که درباره کتاب-مجله «روایت ایران: زنان تاثیرگذار» عنوان کرد: تا جایی که رسیدم کتاب را مطالعه کنم، انتظارم را برآورده کرد. کار بسیار پرمغز و وزینی است و داده‌های بسیار خوبی درباره تاریخ معاصر ایران در آن دیده می‌شود. تیتر «زنان تاثیرگذار» مرا به وجد آورد، چرا که گفتار غالب در جامعه امروز به سمت عنوان «زن موفق» گرایش دارد، شاید، چون برای عموم جذاب‌تر است. اما باید به سمت ایده «زن موثر» برویم، چرا که سازگاری بیشتری با ادبیات انقلاب اسلامی دارد. 

وی اضافه کرد: انسان‌ها در طول تاریخ ذیل سه الگو طبقه‌بندی می‌شوند که به طور خلاصه می‌توان آن را «زندگی منفعل مومنانه»، «زندگی غیردینی و بر پایه لیبرالیسم و فردگرایی» و «زندگی با ایمان مجاهدانه» نامید. الگوی سوم می‌گوید من آمده‌ام که اثری از خودم به جا بگذارم و یک آرمان دارم. زن الگوی سومی زندگی خود را بر اساس یک ماموریت جلو می‌برد و بی‌هدف نیست. زن تاثیرگذار چنین ویژگی‌هایی دارد و «روایت ایران» زنانی با این خصوصیات را معرفی می‌کند. 

این کارشناس و پژوهشگر اظهار کرد: روایت کردن این زنان برای نسل امروز ضروری است، چرا که باید بدانند زنانی در تاریخ این مرز و بوم بوده‌اند که برای آرمانشان به پا خاسته‌اند. مریم کاظم‌زاده، مرضیه دباغ و... به واسطه آرمانشان مجاهدت کرده‌اند و توانسته‌اند اثرگذار باشند. کسی که آرمان دارد نمی‌نشیند و حرکت می‌کند. 

اقبالی درباره تفاوت زن موفق و زن موثر بیان کرد: زن موفق در فضایی شکل می‌گیرد که زنان خود را در مقایسه با مردان تعریف می‌کنند و با تعیین هدف‌های مردانه، متحمل سختی‌های زیادی می‌شوند. معمولا به کسی زن موفق می‌گویند که دو میدان خانه‌داری و تحصیل و اشتغال در بیرون خانه را همزمان مدیریت می‌کند. اما می‌دانیم که اینها یا توانمندی ویژه‌ای دارند و ابرانسان هستند، یا در بین اعضای خانواده و فامیل نیروی کمکی دارند و یا کسانی هستند که یک جایی زیر بار این فشار سر خم می‌کنند. 

وی افزود: در حالی که زن موثر کسی است که در مقیاس ظرفیت‌ها و میدان کنش خودش یک اثر به جا می‌گذارد. این اثر می‌تواند در مقیاس یک محله، شهر یا بین‌المللی باشد. مهم این است که این زن خواسته منشا یک اثر مستقل باشد. زن موفق به دنبال رویا و زن موثر به دنبال آرمان است. رویا یک مفهوم فردی و فانتزی و آرمان یک مفهوم جمعی و متعالی است. رویا نمی‌تواند یک حرکت عمومی ایجاد کند، آرمان است که انسان را به تحرک وا می‌دارد. 

در پایان این نشست شرکت‌کنندگان نظرات خود را بیان کردند و پرسش‌های آنها توسط کارشناسان پاسخ داده شد.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
کتاب تازه محمود دولت‌آبادی منتشر شد
۸ کتاب صوتی جدید با صدای هوتن شکیبا و سروش صحت در فیدیبو بارگذاری شد
دومین نشست کافه گفت‌وگوی خانواده توانمند در فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود
سینماها فردا تا ساعت ۱۷ تعطیل هستند
صبح است جانا! شوری به پا کن...
حضور بیش از ۳۰۰ اثر در بخش عکس نهمین جشنواره فیلم شهر
مجلس روضه حضرت زهرا(س) ویژه بانوان در فرهنگسرای اشراق
اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی«لاک پشت» در فرهنگسرای اندیشه
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴
نمایش شاد و موزیکال «بره ناقلا» در فرهنگسرای خانواده به روی صحنه می‌رود
جمع‌خوانی کتاب «خود انگیختگی» در کتابخانه تلاش
فرهنگ شهروندی؛ زیربنای جامعه سالم و پیشرفته- معصومه آبرون
نشست «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران
«قصه‌های مجید» برای چهلمین بار منتشر شد
روایت ۴۴۴ روزی که کارمندان سفارت آمریکا در اختیار نیرو‌های انقلاب بودند
ترانه «بی‌بدن» انعکاس لحظه‌های دراماتیک فیلم بود
تحلیل اسطوره‌شناختی آثار دکتر سُندوزی
فیلم؛ آیین اختتامیه ویژه‌برنامه «به افتخار نوجوونی» در فرهنگسرای نوجوان
دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور تهران آغاز به کار کرد
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۴
«اگر آوینی بود» جنگ ۱۲ روزه را چطور روایت می‌کرد؟
حذف‌شدگان از تهران- شیرین احمدنیا
تمدید اجرای دو نمایش «روز سیاه» و «برفک و تخت یخی» در پردیس تئاتر تهران
فراخوان بخش عکس و پوستر هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» منتشر شد
آیین بزرگداشت شمس‌الدین رحمانی چهره‌ ماندگار اندیشه‌ مقاومت در باغ کتاب