شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۴۳۳۷۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱
با مشارکت فرهنگسرای خانواده

دومین نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» برگزار شد

دومین نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» با بررسی مشارکت‌های اجتماعی سیاسی زنان و واکاوی چهره زن مسلمان در رسانه‌های غربی روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه با مشارکت فرهنگسرای خانواده در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

دومین نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در ابتدای این نشست، سمیه فیروزفر دکترای مطالعات تطبیقی ادیان گفت: یکی از اساسی‌ترین مسائل حوزه زنان مشارکت سیاسی است که از قرن ۱۸ در غرب مطرح شد. اما از ابتدای اسلام زنان در این حوزه حضور داشتند. مثل سمیه، حضرت خدیجه، حضرت زهرا (س) و… که اینها مشروعیت حکومت وقت آن زمان را زیر سؤال بردند. مثلاً نگاه حضرت زهرا (س) این بود که غم بزرگ‌تری را به مردم نشان دهند.

وی افزود: مسائل تربیتی در قرآن با روش الگویی مطرح شده است، چون یکی از بهترین شیوه هاست نکته جالب این روش الگویی در حوزه زنان مثلا در سوره تحریم است که حضرت آسیه را به عنوان الگو معرفی می‌کند و او را الگویی برای تمام ایمان آورندگان بیان می‌کند.

به گفته فیروز فر به همین منظور زنان ایرانی در دفاع مقدس برای کنش هایشان سراغ الگو‌های اول اسلام برگشتند و به گفته امام خمینی (ره) اگر زنان در خانه‌ها جنگ و مبارزه را یک ارزش تلقی نمی‌کردند، مرد‌ها اصلاً اراده و انگیزه رفتن به جبهه را پیدا نمی‌کردند این نشان از تاثیر زنان است.

این کارشناس درباره نقش امروز زن مقاومت افزود: زن امروز هم باید به الگو‌های خودش برگردد در تمام ابعاد مقاومت الگو داریم وظیفه زن امروز فقط محدود به یک حوزه نیست که بگویم فقط باید از طلاهایشان بگذرند یا مایحتاج جبهه‌ها را تامین کنند به ازای هر زن و توانمندی‌های آنها نقش در جبهه مقاومت وجود دارد.  

هنوز نتوانستیم تفکر مقاومت در افکار عمومی زنان را ایجاد کنیم

در ادامه سیده فاطمه نعمتی مدیر اندیشکده رسانه و جامعه درباره رویکرد جهانی زن گفت: امروز مهم‌ترین جریان زنانه جهان، فمنیست است که کنشگری زنان را طوری نشان می‌دهد که زنان باید در مقابل مردان بایستند و حقشان را بگیرند این رویکرد غربی کم کم به تمام کشور‌های اسلامی هم رسوخ کرد و کنشگری زن مسلمان را به آن سمت برد.  

وی افزود: کنشگری زن مقاومت دو دسته است دسته اول سوگواری است که شکل آن را در بین زنان مقاومت کاملا تغییر کرده است از دست دادن آنها در موضع ضعف نیست بلکه تقدیم یک قربانی برای هدفی خاص استف بلکه تقدیم یک قربانی برای هدفی خاص است مثل حضرت زینب (س) که نشان از تلفیق و الطاف انسانی است. همان چیزی که رژیم صهیونیستی و غربی‌ها تمام تلاشش را می‌کند که بگوید مسلمانان مهری ندارند و بویی از انسانیت نبرده اند.

مدیر اندیشکده رسانه و جامعه بیان کرد: مسئله دوم زنان مقاومت در عرصه‌های رسانه و مبارزاتی است که تصویر چندانی از ان نیست، بخشی از این نقش رسانه‌ای مربوط به زنان غزه و لبنان و بخشی دیگر مربوط به زنان سایر کشورهاست، اما نکته مهم این است که ما نتوانستیم در حوزه نظری زن مقاومت کاری کنیم به همین خاطر است که الان حوزه‌های فمنیستی و بین الملل سکوت کرده اند.

نعمتی گفت: اینجا سوال این طور مطرح می‌شود که زنان ایران برای ایجاد تفکر به عنوان مادر، همسر و ... چه تلاشی کرده اند؟ آیا آن را به نسل بعد منتقل می‌کنند یا خیر؟ ما هنوز نتوانستیم مقاومت را در افکار عمومی زنان ایجاد کنیم. امیدواریم که بتوانیم از فمنیست فاصله بگیریم و به آن مانیفست اسلامی خودمان برسیم.  

چطور باید تصویر زن منفعل را بشکینم؟

در پایان الهام عابدینی پژوهشگر روابط بین الملل و کارشناس مسائل منطقه گفت: ما در رسانه‌ها این تصویر را زیاد می‌بینیم که زنان منفعل هستند در طی این سال‌ها حتی قبل از تشکیل رژیم، ما شاهد تشکل‌هایی بوده ایم که زنان موسس آن بودند و مثلاً به دنبال از بین بردن قیمومیت بریتانیا و ... بودند یا مثلاً یکی از اولین نهاد‌ها بعد از ماجرای روز نکبت توسط خانمی راه افتاد که سرپناهی برای کودکان بی سرپرست تاسیس کرد حتی درصورت لزوم مثل لیلا خالد در وسط میدان مبارزه هم آنها را می‌بینیم.  

وی افزود:، اما متاسفانه تصویری که در رسانه ساخته می‌شود منفعلانه است به خاطر همین وقتی یک زنی کاری می‌کند کلی به به و چهچه می‌کنیم، اما باید یک نگاه تاریخی به حضور زنان و تشویق و ترغیب آنها برای همسران و پسرانشان داشته باشیم همچنین باید در پوشش رسانه‌ای به این توجه کنیم که وقتی رسانه غربی، زن در منطقه ما را منفعل نشان می‌دهد چطور باید آن را بشکنیم.  

نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» به همت مجمع بانوان تمدن‌ساز عصر اندیشه با همکاری اندیشکده رسانه و جامعه، اندیشکده تبار و فرهنگسرای خانواده برگزار شد.  

نظر شما