پنجمین اجتماع «بچهکتابخونها» در باغ کتاب تهران
پنجمین اجتماع بچهکتابخونها صبح پنجشنبه چهارم بهمن ماه در صحن اصلی باغ کتاب تهران برگزار شد و در این برنامه نوجوانان حاضر در دو بخش حک و حدس رقابت کردند و سپس برگزیدگان در بخشهای مختلف معرفی شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این برنامه که با همکاری باغ کتاب تهران، مدیریت امور کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه برپا شد، در روز پنجشنبه میزبان ۱۲۰ نوجوان از ۶۲ کتابخانه دارای دورهمی کتابخوانی بود. در این اجتماع علاوه بر بازیهایی که تعیین شده بود دو برنامه حدس و حک کتاب در نظر گرفته شد که در نهایت از میان شرکتکنندگان در رقابت، برگزیدگان در بخشهای مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.
ارکان اساسی حک کتاب
سجاد اکبری رییس فرهنگسرای اندیشه درباره سه رکن اساسی برای اجرای «حک کتاب» یا «حکایت کتابی که بر صفحه زندگیت حک شده» بیان کرد: «برای این رویداد، بچهها سه دقیقه ویدئو برای ما ارسال میکنند که تعدادی را برای اجرا روی استیج انتخاب میکنیم. به آنان پیشنهاد میکنیم برای ضبط بهتر ویدئو، به سه رکن اساسی محتوا، قصه و ارائه توجه کنند تا برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد.»
ائلدار محمدزاده صدیق، دکترای کتابداری و تسهیلگر منطقه ۱۳ درباره برنامه «حدس کتاب» گفت: «شرکتکنندگان در ۱۵ دقیقه باید در یک رقابت همگانی، موضوع و محتوای کتاب را حدس بزنید؛ بنابراین با مطالعه اطلاعات پشت کتاب، فهرست کتاب و در نهایت با خواندن بخشی از کتاب سعی میکنند معرفی کتاب خلاقانهای بنویسند. منتخبین کسانی هستند که از خلاقیت و جملات مبتکرانه استفاده میکنند.»
معرفی برگزیدگان
بعد از برگزاری رقابت، تیم داوری به بررسی آثار پرداختند و برندگان را اعلام کردند. در بخش حدس کتاب پنج برگزیده بدون ترتیب چنین معرفی شدند: بهار حیدری، مهدیه پروینی، مهدخت حاتمی، محیا جان بزرگی و آتنا عسگری، در بخش رویداد حک برگزیدگان چنین معرفی شدند: کسری ادیبان نفر اول، حدیث محمدی نفر دوم، الهه علیپور نفر سوم.
بازیهای مکمل رقابت
در حاشیه این مراسم، نوجوانان حاضر سرگرم بازیهای فکری نیز شدند که شامل کاپوچین، کارتیل و جنگا بود. بازی «کاپوچین»، بازی رنگ و هیجان، به این ترتیب است که بچهها براساس تعدادی شکل، لیوانهای رنگی را میچینند و هرکسی که زودتر چید زنگ میزند و کارت خود را برمیدارد و کسی که بیشترین کارت را داشته باشد برنده میشود. در بازی «جنگا» یا «برج هیجانی»، بازیکنان به نوبت یک بلوک از برج را بیرون میکشند و آن را در بالای برج قرار میدهند. به این ترتیب یک ساختار بلندتر و بهطور فزایندهای ناپایدارتر ایجاد میکنند.
بازی دیگری هم در نظر گرفته شده بود با عنوان «کارتیل» که دو کارت حرف و دو کارت موضوع برداشته و حرف و موضوعی انتخاب میشود، برنده در ادامه کارت برندگی خود را برمیدارد و دارنده کارت بیشتر برنده نهایی است.