کد خبر: ۱۴۶۴۳۷

نمایشگاه آثار هنر چاپ دستی با عنوان «جهان‌های موازی» در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه تجسمی «جهان‌های موازی» شامل آثار مونوتایپ بهراد صنعتی در فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد.

نمایشگاه آثار هنر چاپ دستی با عنوان «جهان‌های موازی» در فرهنگسرای ارسبارانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه «جهان‌های موازی» شامل آثار مونوتایپ بهراد صنعتی، جمعه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۶ در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران گشایش می‌یابد و به مدت ده روز میزبان هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

زهره مقیمی کیوریتور این نمایشگاه و مسئول نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران، جهان‌های موازی را تأملی بر تجربه‌ زیسته‌ هنرمند در آستانه‌ی همگرایی مرزهای واقعیت و خیال عنوان کرد و گفت: بهراد صنعتی طراح گرافیک، نقاش، چاپ‌ساز، شاعر، نویسنده و هنر پژوه، از هنرمندان چند بعدی و با سابقه‌ هنرهای تجسمی معاصر ایران، فعالیت حرفه‌ای و هنری خود را از اوایل دهه‌ هفتاد آغاز کرده است.

او هنرمندی ‌است که در راستای بیان اندیشه و خلق تصویر، به یک شیوه کار با مواد و رسانه بسنده نمی‌کند و همواره با رویکردی بر مدار تحقیق و تجربه، جستجوگرایانه مرزهای شناخته و نا شناخته‌ ی ابزار و مواد را دگرگون می‌کند. همواره از ابتدا عناصر طبیعت الهام بخش روح و ذهن وی بوده‌اند؛ کما اینکه از آن‌ ها به عنوان شاخصه‌‌ های خصلت تصویری آثارش مانند "آب، باد، خاک و آتش" گاه با رویکردی آبستره و گاه به شیوه فرمالیستی بهره می‌جوید.

وی در ادامه افزود: بجز دوره‌‌های کاری نقاشی با رنگ روغن، بخش عمده‌ای از آثار استاد صنعتی به ترکیب مواد و رسانه به‌ ویژه در حیطه‌ چاپ‌ های دستی اختصاص دارد. او با نگاهی نوآورانه با تجربه شخصی در یازدهمین نمایشگاه انفرادی از ارائه آثارش که در گالری شماره یک (گالری هنر) فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است، تکنیک‌های منحصر بفردی در خلق چاپ ‌های تک ‌نسخه‌ای بر پایه طراحی (مونوتایپ) ابداع کرده و بی‌ تردید می‌توان وی را به عنوان یکی از پیشگامان رسانه‌ های نوین در این زمینه به شمار آورد که بزودی نتیجه بخشی از مطالعات و تجربیاتش را در قالب کتاب به جامعه فرهنگ و هنر عرضه خواهد کرد.

مقیمی در خصوص جایگاه هنری «صنعتی» گفت: وی هنرمندی دغدغه‌مند است که در طول چهار دهه فعالیت هنری خود، همواره میان مرزهای محسوس و نامحسوس، در جست‌ و جوی حقیقتی شخصی و بنیادین غوطه ور است و این رویکرد در یادداشت ها، گفتارهای ادبی و اشعارش نیز به وضوح مشهود و قابل استناد است. او با پیشینه‌ ای که در زمینه ی طراحی، نقاشی، شعر و فلسفه دارد، آفرینش هنری را نه صرفاً بیان زیباشناسانه ی محض جهت خلق اثر هنری، بلکه کنشی تأملی می‌داند که پیوسته در تنش میان تجربه‌ ی زیسته و لایه‌های عمیق ذهنی اش شکل می‌گیرد.

و در ادامه تصریح کرد: «صنعتی» در آثار دهه ‌های پیشین خود از نمادهایی چون صورتک، دلقک، پرده و پنجره، صندلی های بدون پایه و چکمه‌ها بهره گرفته تا مفاهیمی همچون زایش اسطوره ی نو، لودگی، قدرت، فنا، شهامت و ابدیت را بازتاب دهد. برای او در مسیر خلق اثر هنری، "بداهگی" اصل بنیادین آفرینش است و با پرهیز آگاهانه از تئوریزه کردن فرایند خلق، به بیان صادقانه‌ ی تجربه‌ لحظه‌‌ای، درونی و شهودی خود می‌پردازد.

مقیمی مجموعه‌ اخیر او با عنوان «جهان‌های موازی» را تجلی تکامل ‌یافته‌ همین رویکرد عنوان کرد و گفت: جایی که ذهن هنرمند بمانند آینه‌ای چند وجهی، بازتاب ‌دهنده‌ ی لایه‌های متداخل هستی می‌شود؛

در این مجموعه که به شیوه «مونوتایپ» و در ساختار اندیشه‌ای فلسفی خلق شده، مخاطب با جهانی روبروست که نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی، بلکه از لحاظ ساختار معنایی نیز دارای پیچیدگی و عمق است.

وی سپس به ماهیت هنر مونوتایپ اشاره کرد و افزود: مونوتایپ به‌ عنوان شیوه‌ای یکتا در هنر چاپ، از پیش‌ تعیین ‌ناپذیری «بداهگی» و یگانگی اثر هنری سخن می‌گوید؛ امری که در جهان‌‌ بینی هنرمند به‌ روشنی بازتاب دارد. بهره‌گیری از مونوتایپ نه تنها وجه فنی آثار را خاص و غیر قابل تکرار می‌سازد، بلکه تبلوری است از فلسفه زیستی هنرمند که در بیانیه نمایشگاه نیز به آن اشاره کرده است: "جهان، در هر لحظه، یک‌ بار زاده می‌شود و در همان لحظه نیز رو به زوال می‌رود."

کیوریتور این نمایشگاه عنوان کرد: جهان‌های موازی در این مجموعه، نه به‌ معنای وجود فیزیکی جهان‌های متعدد، بلکه به‌ منزله‌ی لایه‌های ادراکی و هستی‌ شناختی تجربه‌ هنرمند است. هر اثر، در عین ابعاد کوچک، درگاهی است به ساحتی دیگر: «جهانی که شاید تنها در ذهن شکل گرفته، یا در حوزه‌ای متافیزیکی زیست می‌کند که با جهان ملموس، پیوندی پنهان دارد

«صنعتی» در این آثار، بیننده را به سفری درونی رهنمون می‌کند؛ سفری که در آن، هر اثر، نه تصویری از جهان بیرون، بلکه پژواکی از جهان‌های درون اوست.

سیالیت فرم‌ها، محدودیت رنگی و تأکید بر کنتراست‌های ظریف، همگی در خدمت خلق تجربه‌ای بی ‌واسطه‌اند؛ تجربه‌ای که در آن، بیننده ناچار می‌‌شود با خودِ نادیده‌ خویش روبرو شود.

مقیمی در پایان گفت: این مجموعه، به دیالکتیک جهان ‌های ذهنی، هم ‌زمان با زندگی روزمره‌ ی انسان اشاره دارد. این آثار، بیش از آنکه تفسیر شوند، باید زیسته شوند؛ زیرا آنچه در آن‌ ها رخ داده است، نه تنها بازتابی از خیال هنرمند، بلکه دریچه ای است به نگرش زیسته‌ ی بیننده در جهانی دیگر، که شاید تاکنون با آن مواجهه نداشته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند تا ۲۹ اردیبهشت‌‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۸، جمعه ها ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه شماره یک (گالری هنر) فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، کوچه عقاب مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۸۷۳۳۹۹ تماس بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

«اتوبوس دوست‌داشتنی» در تهران به راه افتاد

کتاب «روایت آقا» منتشر شد

اقامه عزای حسینی توسط نوجوانان در «راه نشانم بده»

ادای دین به روزهایی که مردم ایستادند و حقیقت را روایت کردند

آموزش فیلم‌سازی با موبایل ویژه نوجوانان در فرهنگسرای ارسباران

فرزند بابک بیات درگذشت

صفحه اول روزنامه‌ها- سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۴

دوبله فصل سوم «بازی مرکب» در نمایش خانگی

نمایش‌های تماشاخانه‌ ایران‌شهر نیم‌بها شد

کتاب‌هایی با موضوع جنگ و دفاع از وطن برای بچه‌ها

فراخوان هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» منتشر شد

روایتی از زندگی شهدای جنگ ۱۲ روزه در «لاله‎‌خیز»

موکب پذیرایی خدام الحسین (ع)  فرهنگسرای سرو در خیابان حجاب

روایت‌هایی از ساختمان شیشه‌ای در «ققنوس»/ «کادر فنی» با اجرای خیابانی

چهل‌وسومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد

صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۴

فیلم؛ رونمایی از اولین کتیبه «ایران امام حسین(ع)»

فیلم؛ اولین کتیبه «ایران امام حسین(ع)» رونمایی شد

از پلاک هویتی ایران تا کتیبه «ما ملت امام حسینیم»؛ تلاقی ایران و محرم در محصولات فرهنگی سازمان

جمال اجلالی درگذشت

پویش سراسری «ایستاده برای ایران» آغاز شد

رویا میرعلمی، گیتی قاسمی، رضا بهبودی و... روی صحنه می‌روند

اکران آنلاین ۱۳ فیلم و ‌فیلم‌تئاتر کانون پرورش فکری

تصویر شهدای اقتدار ایران روی دیوارنگاره میدان انقلاب

گروه دمام‌زنی فرهنگسرای عطار نیشابوری هنرجو می‌پذیرد