جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۴
کد خبر: ۲۵۶۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸
يادداشت/

جاي خالي روز بازيافت در تقويم شمسي

ماه نوامبر در بسياري از كشور‌هاي توسعه يافته دنيا در حالي يادآور جشن بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي است كه در كشور ما جاي خالي چنين روزي همچنان پنهان مانده است.

توجه به مسايل محيط زيستي كه زباله‌هاي الكترونيكي از خود به جاي مي‌گذارند يكي از دغدغه‌هاي اصلي مسوولان شهري و محيط زيستي كشورهاي مختلف دنيا است. پيشرفت سريع تكنولوژي درباره وسايل الكترونيكي باعث شده تا زودتر از آنچه كه فكر مي‌كنيد احساس كنيد تا قطعه الكترونيكي شما قديمي و از رده خارج شده است.

نوار كاست‌ قديمي، فيلم ويدئويي VHS، دوربين‌ عكاسي قديمي از نمونه‌هاي وسايل الكترونيكي است كه اين روزها طرفداران خود را از دست داده و در خانه‌هاي بسياري از شهروندان به يك زباله الكترونيكي تبديل شده است؛ بنابر گزارش اخير شبکه تلويزوني يورونيوز  اهميت بازيافت وسايل الکترونيکي زماني حائز اهميت مي‌شود که بدانيم ضايعات تلويزيون که در عمق دو متري زمين دفع مي شوند، يکصد متر مربع زمين را به مدت 50سال آلوده مي کنند.

به همين علت بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي و چگونگي دفع آنها در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا مورد توجه قرار گرفته است،  در كشور آمريكا بيشتر از 35 ايالت، روزبازيافت را در شهر‌هاي خود برگزار مي کنند، «كاليفرنيا»، «مريلند» و «واشنگتن» قوانين خاصي براي جمع‌آوري وسايل الكترونيكي از كار افتاده تدوين كرده‌اند تا به هر نحوي مردم را از خطرات اين نوع زباله قرن بيست‌و يكمي آگاه كنند.

در گزارشي كه آژانس محيط زيست امريكا در اواخر سال 2008  منتشر كرد هر آمريكايي در طول روز بيشتر از 2 كيلوگرم (4.6 پوند) زباله توليد مي‌كند كه 686 گرم آن بازيافت و كامپوست مي‌شود، بازيافت 85 ميليارد تن از زباله‌هاي جامد شهري در سال 2007 معادل ذخيره انرژي بيشتراز 10.7 ميليارد تن گالن است و منجر به فرصت‌هاي شغلي بيش از يك ميليون آمريكايي شده است، بيان اين آمار و تشويق شهروندان آمريكايي به حضور در برگزاري جشن بازيافت در شهر‌هاي آمريكا به خوبي بيانگر نگراني‌هاي مسولان محيط زيستي است.

بر همين اساس در روز ملي بازيافت در امريكا شهروندان آمريكايي زباله‌هاي الكترونيكي مثل كامپيوتر، دستگاه فكس، تلويزيون، دستگاه ضبط ويديويي، دوربين فيلم برداري، تلفن، نوار كاست و باتري هاي قابل شارژ را تحويل مي دهند، سيدني استراليا نيز در همين روز شاهد برگزاري چنين جشن‌ بازيافتي است .

 فرانسه هم در نظر دارد تا سال 2014 ميلادي، به ازاي هر نفر، 10 کيلو گرم از اين مواد را جمع آوري کند.

روزي كه به نظر مي‌رسد در ايران نيز از قلم به دستان تقويم شمسي به جا مانده است. 


به هرحال اين‌ جملات را نوشتيم كه كه بپرسيم شما كه شهروند اين مرز و بوم هستيد، و يا شما كه مسوول سياستگذاري هستيد با زباله‌هاي الكترونيكي خودتان چه كار مي‌كنيد، شما كه عاشق به روزترين گوشي‌هاي موبايل،MP3 و MP4 هستيد با زباله‌هاي اينچنيني چكار مي‌كنيد آيا جاي خالي چنين روزي را در تقويم سال شمسي احساس نمي‌كنيد؟
مهدي نوروزونديان




 

نظر شما