جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۸
کد خبر: ۶۵۶۷۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
صدای طبل توخالی حمایت از بخش خصوصی/

پایان سال مالی و سرنوشت نافرجام بودجه های عمرانی دولت

تحلیلی در باره بازگشت بودجه های جذب نشده در دستگاه های عمرانی در فرصت قانونی، به خزانه
*مسعود ذهبیون

به گزارش شهر این روزها بعضا شنیده می‌شود که بودجه‌های فلان دستگاه جذب نشده و با پایان یافتن مهلت مربوط، به خزانه بازگردانیده شده است! این بازگشت مربوط به کدام دستگاه و چه پروژه هایی بوده است؟

هرچند بازگردانیدن بودجه در عرف مدیران اجرایی کشور نشانه عدم تدبیر و ناتوانی و ضعف مدیر آن دستگاه در جذب بودجه مصوب و تخصیص یافته تلقی می‌شود، اما در شرایطی که مدیران دولتی از پیمانکار می‌خواهند با پول خود و پرسنل و نیروهای حقوق نگرفته‌اش کارکند و پروژه را پیش ببرد و آقایان مراسم راه بیاندازند و پروژه افتتاح کنند و عکس بگیرند، ولی معلوم نباشد پیمانکار بعداً با هزاران دوندگی کی و چه زمانی به پول خود می‌رسد، مسئله حاد و زورآور می‌شود. در این حالت دیگر موضوع ضعف و بی‌تدبیری مدیران نیست!! یادمان نرفته مدیرعامل شرکت مهمی را که در حال دوندگی برای دریافت مطالبات خود در راهرو دستگاه سکته کرد و جان عزیز خود را در این "راه" گذاشت!

روز 31 تیر پایان سال مالی برای دستگاه‌های دولتی و آخرین فرصت استفاده از بودجه‌های عمرانی سال مالی قبل است. چه در این روز ذیحسابی دستگاه‌های دارای بودجه عمرانی موظفند باقی مانده مبالغ جذب نشده بودجه‌های خود را به خزانه بازگشت دهند. بر این اساس سازمان‌ها و دستگاه‌های وابسته به دولت تلاش می‌کنند تا قبل از پایان سال مالی بودجه موردنظر را جذب و هزینه کنند. اما مشکل کمبود اعتبارات و بودجه بویژه در بخش خصوصی مفهوم دیگری دارد.

وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های زیرمجموعه آن، به عنوان متولیان توسعه حمل و نقل از جمله سازمان های دولتی هستند که پروژه های متعددی را برای توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی کشور در دست اجرا دارند.

گفته می شود برخی دستگاه‌ها با در اختیار داشتن بودجه (و علیرغم همه مشکلات کمبود بودجه)، تلاش کافی برای جذب بودجه تخصیصی نداشته و خودشان موجب بازگرداندن بودجه به حساب خزانه بوده‌اند؛ در واقع با این اقدام نه تنها تاخیر در تادیه بدهی‌های بخش به پیمانکاران را رقم زده‌اند، بلکه موجب فرصت سوزی بسیاری در توسعه زیرساخت‌ها و عدم تحقق برنامه‌ها نیز شده‌اند.

حال سوال این است؟ آیا واقعا بودجه‌ای از بخش به خزانه بازگردانیده شده است؟ برای اینکه نتیجه گیری دقیق و درستی از این موضوع داشته باشیم شایسته است وزارت راه، برای رفع ابهام و تلقی درست و صحیح از عملکرد سازمان‌های تابعه در افکار عمومی، سازمان‌های تابعه خود را مکلف به شفاف سازی و انتشار اطلاعات مربوط به این موضوع، یعنی اعلام میزان بازگشت بودجه‌های تخصیصی به خزانه نموده و علت بازگشت را برای افکار عمومی روشن نمایند. و یا خود سازمان های تابعه راسا اقدام به انتشار این اطلاعات نمایند. قطعا این گزارش و توضیحات مربوط برای قاطبه مردم و صنعتگران و رسانه‌ها، شفاف کننده و متمایز کننده خادمان صنعت خواهد بود.


*کارشناس حمل و نقل


منبع: تین نیوز

نظر شما