جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۲
کد خبر: ۶۵۸۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه قوانین شهرداری مطرح شد:

قالیباف: حرکت شهرداری از حوزه سخت افزار به نرم افزار /فرهنگ ترافیک، نقطه شروع حرکت است

شهردار تهران گفت: پس از تمرکز بر حوزه سخت افزاری در چهار سال گذشته، اکنون زمان تمرکز بر حوزه های نرم افزاری است.

به گزارش شهر محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه قوانین شهرداری ها گفت: در برنامه ریزی و اجرای سیستم های سازمانی و اداری باید به گونه ای حرکت کرد که سازمان، منطبق با اخلاق و رفتارهای انسانی باشد بطوری که انسان را سازمانی اداره نکنیم، بلکه سازمان را به صورت انسانی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به این نکته که در آینده شهرداری تهران، باید منتظر یک اتفاق بزرگ و جدی در حوزه نرم افزاری باشیم، بیان داشت: شهرداری تهران طی 8 سال گذشته به مسائل سخت افزاری نظیر احداث بزرگراه‌ها، تونل‌ها و ... پرداخته است، لیکن در دور بعد توجه به حوزه نرم افزاری، برای اداره آینده شهر بایدیکی از اولویت های جدی شهرداری تهران باشد.

قالیباف ادامه داد: مشکل اصلی در شهر تهران «فرهنگ ترافیک» است که باید برای حل این مشکل گام‌های اساسی برداشته شود. با استفاده از تصحیح فرهنگ ترافیک، بحث اقتصاد شهری، آلودگی هوا و هدر رفتن زمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش در این جلسه رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اقدامات انجام شده و در دست انجام مرکز را در سه بخش تشریح کرد.

دکتر عسکری آزاد در بخش اول به اصلاح و بهبود زیرساخت‌های اداری مرکز مطالعات نظیر تهیه برنامه راهبردی و عملیاتی، اصلاح ساختار و ترکیب نیروی انسانی و تدوین دستورالعمل ها اشاره کرد.

وی در ادامه به توضیح اقدامات برنامه ای انجام شده شامل اجرای کیفی پروژه های مطالعاتی و تسریع در انجام آنها، اثر بخش کردن نتایج مطالعات در فعالیت های شهرداری و ارتقاء دانش مدیریت شهری، نظارت بر حسن اجرای طرح جامع و توسعه شهری تهران پرداخت.

توسعه بهره وری مرکز در دو بعد اثر بخشی و کارایی و اصلاح کیفی مطالعات و تحقیقات ، کاهش هزینه ها و سرعت در انجام فعالیت ها از محور های بخش سوم گزارش رئیس مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران بود.

عسکری آزاد از عقد قرارداد و اجرای 232 عنوان پروژه مطالعاتی در حوزه‌های مختلف مسائل شهری به منظور ایجاد پشتوانه‌های علمی لازم در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد و گفت: از بین پروژه های فوق 74 عنوان پروژه اتمام یافته است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ادامه به تدوین گزارش‌های علمی و تخصصی این مرکز، اشاره کرد و افزود: از مجموع 348 عنوان گزارش تخصصی که در دستور کار مرکز بوده، 206 عنوان چاپ و منتشر شده است.

به گفته وی، این سلسله گزارش‌ها به صورت عمومی برای حدود 3 هزار نفر از صاحب نظران و دست‌اندرکاران حوزه مدیریت شهری و در برخی از موارد برای مخاطبین خاص به صورت محدود توزیع می‌شود.

عسکری آزاد اظهار کرد: در سال 1391، 47 عنوان نشست و کارگاه علمی-تخصصی در حوزه‌های شهری، برای مخاطبان گوناگون در داخل و خارج از شهرداری برگزار شده است و 27 عنوان نشست و کارگاه تخصصی نیز تا پایان سال 1392 برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مرکز به منظور ارتقای سطح دانش علمی کارشناسان و جامعه حرفه‌ای، هر ساله تألیف/ترجمه، چاپ و نشر کتب در حوزه مسائل شهری را در دستور کار خود دارد، افزود: بر این اساس، مرکز تاکنون موفق به چاپ 23 عنوان کتاب در حوزه مسائل شهری گردیده و 13 عنوان کتاب آماده چاپ دارد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ادامه به حمایت از انجام پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: 240 عنوان پایان‌نامه مورد حمایت مالی و معنوی مرکز قرار گرفته که 62 عنوان آن در مقطع دکتری و 178 عنوان در مقطع کارشناسی ارشد است.

گفتنی است با توجه به تصویب قانون شهرداری ها در سال 1334، کماکان تصویب و ابلاغ قوانین متعدد مرتبط با شهرداری‌ها و مدیریت شهری،که در برخی موارد ناسخ و منسوخ یکدیگر بودند، ادامه داشت بنابراین ضرورت پالایش و تنقیح این قوانین اجتناب ناپذیر بود، این امر در قالب یک پروژه پژوهشی در دستور کار مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران قرار گرفت که با همکاری اداره کل تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران تهیه و توسط شهردار تهران در جلسه فوق رونمایی شد.


منبع: روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران

نظر شما