جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۳
کد خبر: ۶۶۲۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶
در جلسه امروز شورای شهر مطرح شد/

هوا و ترافیک تهران در دست بخش خصوصی/ درگیری لفظی خادم و ابتکار در اجرای یک مصوبه

در جریان بررسی مصوبه «ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران»شرکت کنترل ترافیک و نیز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش شهر در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به بررسی لایحه حذف بند یکم از بخشی از مصوبه «ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران» که در 22 تیر 82اصلاح شده بود ونیز تبصره «بودجه سال 1391 سازمان حمل و نقل ترافیک، سازمان نوسازی و شرکت شهربان مصوب 25 تیر 91 شورای اسلامی شهر تهران» پرداخته شد.

در ابتدای این جلسه رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در مورد بررسی این لایحه عنوان کرد: لایحه اشاره شده در چندین نوبت در صحن شورا مطرح شده بود که به دلایلی به تصویب نرسید . امیدواریم در جلسه امروز و بعد از شنیدن نظرات اعضا لایحه اشاره شده به تصویب نهایی برسد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: احترام به قانون مهم تر از همه چیز است. چرا شهرداری برخی از مصوبات شورا را عمل نکرده است، این بی‌احترامی به شورا و جایگاه آن است.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران عنوان کرد: کمیسیون عمران مباحث مختلفی را در خصوص لایحه اشاره شده در شورا داشته است و در واقع در این زمینه به جمع‌بندی نهایی رسید.در نهایت در کمیسیون مشترک عمران و بودجه به این جمع‌بندی رسیده شد که شرکت‌های کنترل کیفیت هوا و همچنین شرکت کنترل ترافیک تهران با بخش حاکمیتی به بخش خصوصی واگذار شود.

در ادامه جلسه معصومه ابتکار اضافه کرد: واگذاری شرکت کنترل کیفیت هوا به معاونت حمل و نقل ترافیک غیرمنطقی و اشتباه است چرا که اولویت کاری معاونت حمل و نقل ترافیک بحث آلودگی هوا نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت هوای تهران و آلودگی‌های موجود باید شرکت کنترل کیفیت هوا به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورا با اظهار مخالفت در مورد این لایحه گفت: مایل نیستم جمع‌بندی صحبت‌های آقای خادم و شکیب را رد کنم.اگر به چندین مرتبه موضوع در شورا رد شده است به دلیل اهمیت بحث بوده است.

ابتکار تصریح کرد:تمامی شهروندان به صورت عادلانه تحت تأثیر آلودگی هوا قرار گرفته‌اند. شهروندان تهرانی باید بیشترین هزینه را در بخش درمان و در حوزه آلودگی هوا پرداخت کنند. ضمن این که تنها دستگاه فعال در کنترل و پایش هوای تهران، سازمان کنترل کیفیت هوا است. این سازمان نسبت به دستگاه‌های دیگر وظایف خود را عمل کرده است.

وی افزود: شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در خصوص آزبست هشدارداد و ما از این طریق متوجه مشکل جدی در این بخش شدیم .

ابتکار در خصوص پرسنل فعال در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: حداقل 50 نفر از اساتید دانشگاه در این شرکت فعالیت می‌کنند که با توجه به تعداد اندک پرسنل مأموریت این شرکت حاکمیتی است.

وی در ادامه جلسه با اشاره به تولید و عرضه بنزین یورو 4 در کشور و به خصوص در تهران گفت: در حالی شاهد این افتخار بزرگ هستیم که این کار به همت متخصصین و کارشناسان بخش نفت در حال انجام است که این اقدام قابل توجهی است.

رئیس کمیته محیط زیست شهر تهران در ادامه از اعضای شورای شهر تهران خواست تا با واگذاری شرکت کنترل کیفیت هوا به بخش خصوصی و همچنین ادغام با سازمان حمل و نقل ترافیک مخالفت کنند چرا که هر نوع ادغام و واگذاری این شرکت به ضرر شهر و شهروندان است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به ابتکار گفت: شما نباید تعصب محیط زیستی داشته باشید، در این بخش کسی موضع نگرفته است.

در ادامه جلسه هاشمی تشکری معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران با تأکید بر اینکه این معاونت تمامی مصوبات شورای شهر را اجرا کرده است گفت: ما به تمامی تعهدات خود در خصوص واگذاری شرکت‌ها اقدام کرده‌ایم.

وی با انتقاد از اینکه نباید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران زیرمجموعه معاونت حمل و نقل ترافیک تهران قرار گیرد، گفت: سازمان حمل و نقل ترافیک گنجایش این همه مأموریت را ندارد.سازمان حمل و نقل ترافیک به تعهدات خود در خصوص کوچک‌سازی سازمان اقدامات لازم را انجام داده است و هم اکنون 450 نفر از پرسنل امور حاکمیتی سازمان حمل و نقل ترافیک را انجام می‌دهند ضمن اینکه این تعداد پرسنل از شهرداری حقوق نمی‌گیرند.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: باید در خصوص معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران تعامل کرد ضمن اینکه ما قبلاً پیشنهاد داده بودیم که لایحه در کمیسیون تلفیق بررسی شود که این امر صورت نگرفت.ما از شهرداری انتظار داریم مدیریت و آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران را داشته باشد.

رسول خادم گفت: متأسفم که برخی از اعضای شورا دغدغه‌های شخصی خود را در خصوص طرح‌ها و لوایح شورا وارد می‌کنند.مصوبه‌ای که 5 سال پیش در شورا نگهداری شده است و حال قرار است به تصویب برسد برخی‌ها مطالبی را مطرح می‌کنند که جای تعجب دارد و در واقع شورا را بدهکار می‌کنند.

خادم تصریح کرد: در جلسه‌های گذشته‌ای که طرح ساماندهی شرکت‌های وابسته به شهرداری مطرح بود ادغام این دو شرکت نیز پیشنهاد شد و این در حالی بود که ادغام این دو شرکت پیشنهاد شهرداری تهران بود.

در ادامه جلسه رئیس اسلامی شورای شهر تهران در دو بخش اقدام به رأی‌گیری از اعضای شورای شهر در خصوص ماده واحده لایحه کرد که در نهایت هر دو بخش آن مورد تأیید اعضا قرار گرفت.

همچنین در جلسه امروز با دعوت از خانواده سه کوهنورد مفقود شده در قله برودپیک پاکستان از آنان تقدیر شد. در ابتدای مراسم تقدیر از خانواده این سه کوهنورد حبیب کاشانی با قرائت بیانیه ای ایجاد مسیر جدید به نام ایران درقله برود پیک را باعث افتخار برای کشورمان دانست.

در ادامه احمد مسجدجامعی و علیرضا دبیر نیز از تلاش این سه کوهنورد تقدیر کرده و از خانواده آنها تجلیل کردند.

در پایان این مراسم تعدادی از اعضای شورا پیشنهاد نامگذاری تعدادی از اماکن ورزشی در کوهپایه های شهر تهران به نام این سه کوهنورد را ارائه کردند که با دستور چمران برای بررسی های آتی مورد تایید قرار گرفت .


نظر شما