جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۷
کد خبر: ۶۶۲۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳

تئاتر امروز شهر و دو نمایش با نگاه به معضلات مسکن

برج میلاد تهران روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد دو اجرای دو نمایش محیطی و شورایی است که موضوع مشکلات مسکن و اجاره نشینی را با حضور تماشاگران بررسی می‌کنند.

به گزارش شهر، نمایش «تهران امروز تهران فردا» به کارگردانی حمید دادگر با استفاده از تکنیک شورایی و نمایش «آپارتمان مشترک» به کارگردانی زهرا غلامی با تکنیک تئاتر محیطی در روزهای پنجشنبه و جمعه اجرا خواهد شد.

زهرا غلامی کارگردان گفت: معضل اجاره خانه شنکین در تهران یکی از معضلات شهری بزرگ در این شهر است. میزان حقوق بسیاری از شهروندان این شهر با اجاره خانه هماهنگ نیست و همین معضل زمینه بسیاری از بحران‌های شهری تهران است.

وی ادامه داد: این بحران باعث می شود که بعضی از جوانان نتوانند تشکیل خانواده دهند و زندگی بسیاری از آنها به هم می خورد. به دلیل اینکه این مسئله در جامعه ما فراگیر شده ایده اصلی نمایشنامه را براساس آن انتخاب کردم چون فکر می‌کنم تئاتر بخشی از زندگی مردم است و باید معضلات آن را به نمایش درآورد.

غلامی با ابراز رضایت از شرکت در جشنواره تئاتر شهر از دست اندرکاران جشنواره تئاتر شهر می خواهد ترتیبی اتخاذ کنند تا نمایش ها به اجرای عمومی دربیایند: از سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای برگزاری این جشنواره تشکر می کنم اما امیدوارم برای اجرای عمومی در فرهنگسراها با گروه ها قرارداد بسته شود و نمایش ها در این سالن ها روی صحنه برود. اگر این اتفاق بیفتد برندگان و چهره های شاخص تئاتر هم در این جشنواره شرکت می‌کنند.

او سال گذشته هم در بخش خیابانی جشنواره تئاتر شهر نمایش «تئاتر شغل نیست» را کارگردانی کرده بود.

شهرام نیک کار، فاطمه شاه حسینی، مهرداد محرابی و زهرا غلامی بازیگران این نمایش هستند. مریم مقصودی طراحی صحنه و زیبا السادات موسوی طراحی لباس نمایش را برعهده دارد. خاطر توحیدلو طراح گریم این نمایش است.

حمید دادگر کارگردان نمایش «تهران امروز ، تهران فردا» نیز در معرفی این نمایش‌ گفت: این نمایش با استفاده از تکنیک شورایی معضلات ناشی از افزایش قیمت دلار و مسکن را در یک سال اخیر مطرح می کند. قیمت اجاره بها در فاصله سال 90 و 91 باید 6 تا 9 درصد افزایش پیدا می کرد در حالیکه آمار واقعی خیلی بیش از این بود و در سال 92 هم این اتفاق دوباره تکرار شد و اجاره بها خیلی بیشتر از مقدار اعلام شده و مصوب بالا رفت.

وی ادامه داد: ما این معضلات را در این نمایش با استفاده از تکنیک شورایی در سیستم آگوستوبوال را با تماشاگر در میان می گذاریم و تماشاگران هم در اجرای نمایش شرکت کرده و نظراتشان را در طول نمایش مطرح می کنند.

دادگر درباره تکنیک تئاتر شواریی توضیح داد: ما در این نمایش از شیوه مجادله در تکنیک شورایی استفاده کردیم. در این نوع نمایش یک شخصیت به عنوان اجراگردان حضور دارد و او برای حضور تماشاگران در نمایش زمینه سازی می کند و از آنها می خواهد در نمایش حضور فعال داشته باشند. هرکدام از تماشاگران نظرات خاص خود را مطرح می کنند و راهکار خود را برای این معضل ارائه داده و وارد نمایش می‌شوند.

وی تاکید کرد: بعد از این مرحله بازیگران راهکارهای تماشاگران را به اجرا درمی آورند و به این روش ایده های آنها به نمایش اضافه می شود.

دادگر از مسوولان جشنواره می خواهد حرفه ای تر به بخش های مختلف جشنواره نگاه کنند. به اعتقاد او مدیریت شهری موضوع بسیاری خوبی در جشنواره تئاتر شهر است که می توان نگاه تخصصی تری به آن داشت و اگر دست اندرکاران جشنواره از اهالی حرفه ای تئاتر باشند این نگاه وجود خواهد داشت.

نظر شما