جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۷
کد خبر: ۶۶۴۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۱
تهران در انتظار شهردار/ 4

شهردار پایتخت باید قدرت چانه‌زنی با دولت را داشته باشد

یک عضو شورای چهارم شهر تهران گفت: تهران به منظور توسعه سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند شخصی برای شهردار شدن است که قدرت چانه زنی بالایی با دولت داشته باشد.

رضا تقی پور منتخب مردم تهران در دوره چهارم شورای شهر در گفت و گو با خبرنگار شهر، پیرامون شاخص های انتخاب شهردار پایتخت توسط کارگروه تعیین شاخص های شهردار در شورای چهارم گفت:اعضای شورا پیش نویسی را در مورد موارد مورد نیاز شورای شهر برای آغاز به کار تهیه کرده اند که قرار است در قالب کارگروه که جمع کوچک تری است بررسی شود . در نهایت جمع بندی این بررسی در جمع اعضا به منظور تصمیم گیری نهایی مطرح شود.

برای بحث پیرامون شاخص های شهردار هنوز در مصادیق ورود نکرده ایم زیرا شاخص ها باید شاخص های واقعی باشند نه شاخص های سلیقه ای و غیر واقعی. در نتیجه ترجیح این است که شاخص ها استخراج شود و پس از آن افرادی که نامزد هستند متناسب با این شاخص ها ارزیابی شوند.

وی تصریح کرد: ابعاد شخصیتی شهردار در وهله اول دارای اهمیت است. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه صفات کارگزاران را صداقت، پاکدستی، پاکدامنی و دوری از اشرافی گری ذکر کرده است. تصور می کنم تمامی اعضا در این امر متفق القول هستند که شهردار پایتخت نیز باید چنین صفاتی را داشته باشد. بحث بعدی که نظر شخصی بنده است و این مورد را نیز پیشنهاد می دهم، بحث اعتقاد به گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت فقیه است زیرا در نگرش کلی به شهر مهم است.

تقی پور افزود: آنچه که مشخص است انتظار داریم شهردار پایتخت از نظر اجرایی و مدیریتی سوابق برجسته ای داشته باشد. ادامه کار به عنوان شهردار پایتخت کار سخت و سنگینی است و شهردار منتخب باید توان اجرای امور را داشته باشد.

این عضور شورای چهارم ادامه داد: محور دیگر بحث رویکردها و نوع نگاه شهردار به مسائل است. شهردار در هر صورت باید بتواند تعامل خوبی را با شورای شهر و دولت داشته باشد. شهرداری مجموعه بزرگی است و امید داریم شهردار بتواند این مجموعه را به عنوان یک سازمان واحد راهبری کند.

این عضو شورای چهارم ادامه داد: کلان شهری چون تهران نمی تواند تنها با درآمدهای خود شهر اداره شود.بخصوص در طرح های عمرانی و یا در مواردی مثل هدفمندی یارانه ها. مثلا زمانی که ما قصد داریم عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین را در جامعه نهادینه کنیم باید بتوانیم با گسترش وسائل نقلیه عمومی، تشویقی را برای مردم در نظر بگیریم تا افراد با قرار گرفتن در این چرخه به تدریج به سمت استفاده از خودرو تک سرنشین حرکت کند. در صورت عدم پرداخت کمک دولت به شهرداری، شهرداری همواره در حالتی از رکود که هم اکنون هم با آن روبرو هستیم، روبرو است.

تقی پور تصریح کرد: در نتیجه رویکردهای شهردار آینده یکی دیگر از شاخص ها است. بدین معنی که شهردار قدرت تعامل و چانه زنی مناسبی را با دولت داشته باشد. بنای ما نیز در شورای چهارم بر این است که تعامل خوب و سازنده ای را با دولت منتخب داشته باشیم.

تقی پور با بیان این که تلاش ما این است که بهترین گزینه را بر صندلی شهرداری پایتخت بنشانیم، ادامه داد:طبعا ابعاد متفاوت انتظارات شهروندان در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری است. همانطور که شهروندان تهرانی دوست دارند مثلا توسعه بزرگراه ها را داشته باشند، از نظر فرهنگی نیز خواهان محیطی امن و با نشاط هستند. ممکن است بگوییم که مدیریت شهری به صورت مستقیم در این موارد مسئول نیست اما قطعا حضور شهردرای در عرصه های اینچنینی در ایجاد یکپارچگی میان نهاد ها و سازمان های مسئول موثر است تا با ساختارها و پتانسیل های موجود در این زمینه ها در مدیریت شهری تاثیرات مورد نظر ایجاد شود.

نظر شما