جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۶۴۶۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

عقل عقل اولیا در مثنوی

دوره بررسی و تبیین مفهوم عقل در آرای مولانا و نسبت آن با خیال در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش شهر،‌ حسن بلخاری‌قهی ـ دانشیار دانشگاه تهران ـ در یازدهمین دوره از مباحث فلسفه خیال در حکمت و اندیشه‌ اسلامی و پس از بررسی نسبت آرای مولانا با حکمای بزرگی چون ابن عربی و صدرالدین قونوی در دوره‌ پیش، در این دوره به تبیین مفهوم عقل (و مراتب آن) و نسبت آن با قوه خیال در آرای مولانا و به ویژه در مثنوی معنوی می‌پردازد.

مولانا محمد جلال‌الدین بلخی از یک سو حکم به قربان کردن عقل در برابر عشق می‌دهد (عقل را قربان کن اندر عشق دوست) و با تصریح و تاکید، پای استدلالیون را چوبین می‌خواند و از سوی دیگر معتقد به عقلی یزدانی است (عقل دیگر بخشش یزدان بود) که با القابی چون عقل ایمانی، عقل عرشی و عقل من لدن، عقلِ عقل اولیا، است و با عنوان عـقـل کلی، ایمن از هرگونه ریب المنون. (عـقـل کلی ایمن از ریب المنون) و این بدان معناست که عقل در رای و نظر مولانا هم مرتبت دارد هم مراتب.

این دوره‌ آموزشی در 10 جلسه روزهای شنبه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود. آغاز آن شانزدهم شهریور ۱۳۹۲ است و علاقه‌مندان به ثبت‌نام تا دهم شهریور فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس گیرند.


نظر شما