کد خبر: ۶۷۱۴۷

عبدالمجید حسینی راد:

جنبش سقاخانه ادامه مسیر نوگرایی در هنر ایران است

عبدالمجید حسینی‌راد معتقد است نمی‌توان عنوان مکتب را بر جریان سقاخانه گذاشت زیرا این جنبش، ویژگی‌های یک مکتب رادارا نیست.

به گزارش شهر، عبدالمجید حسینی‌راد استاد دانشگاه، نقاش و پژوهشگر هنر درباره نمایشگاه «مروری برآثار جنبش سقاخانه در هنر معاصر ایران» گفت: این حرکت را مکتب سقاخانه نمی توان گفت که به اعتقاد من جنبش است چون ویژگیهای یک مکتب را ندارد با توجه به شرایط اجتماعی خاص که در آن دوره وجود داشت وتوجهی که رژیم گذشته به بازنگری برخی از هنرهای قدیمی ایران داشت وهمینطور تاسیس دانشگاه هنرهای تزیینی وهمچنین شرایط اقتصادی خاص ایران زمینه ای فراهم شد تا این جنبش شکل بگیرد.

حسینی راد همچنین به شروع حرکتی تحت عنوان بی ینال تهران از سال 1337 که نیاز به نوعی بازنگری در هنر آن روز ایران احساس می شد را عنوان کرد گفت: این شرایط که به نحوی ادامه مسیر تحول نوگرایی در هنر ایران بود که از اواخر دوره پهلوی اول به وجود آمده بود، موجب شکل گیری جنبش و بازگشت به ویژگی های هنر ایران واساس توجه به تحولات مدرنیسم در هنر ایران شد. نباید فراموش کنیم که جنبش فکری، نظری، سیاسی واجتماعی ایران هم عوامل تاثیر گزار به این رویکرد به هنر ملی بوده اند.که این نمایشگاه می تواند آثار بیشتری از این گرایش به هنر ملی را در برگیرد.

در نمایشگاه مروری برآثارجنبش سقاخانه درهنرمعاصر ایران 92 اثر نقاشی و حجمی از آثارهنرمندانی همچون ناصراویسی، صادق تبریزی، ژازه تباتبایی، فرامرزپیلارام، منصورقندریز، مسعودعربشاهی، پرویزتناولی و حسین زنده‌رودی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا 21 آبان ماه همه روزه به جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان است.


گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار شد
آیین رونمایی از کتاب «سومین پر سیمرغ» در باغ کتاب تهران
آثار بخش مهمان هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» اعلام شد
انتشار تصویر «بهنام تشکر» در نقش کارآگاه علوی/ اسامی دیگر کارآگاهان
روند درمانی رضا امیرخانی؛ عبور از نقطه اوج التهاب مغزی بدون آسیب ثانویه جدی
نقد و بررسی رمان «جای خالی سلوچ» در کتابخانه شهید جهان‌آرا
صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۴
«آیینه حوا»؛ بازتابی از نگاه زنانه در قاب هنر
موزه امام علی(ع) میزبان نقاشی قهوه‌خانه‌ای و آفرینش پرده‌ای عظیم از زندگی پیامبران
موضوع «تنبلی و اهمال کاری» در اندیشگاه ابرانسان بررسی می‌شود
بدنِ مادرانه یعنی عبور از خویشتن خویش
بازارچه «نگار آسمانی» در بوستان خیام برپا می‌شود
اردوی مادر و فرزندی به همت کتابخانه فرهنگسرای سرو
مدیر باغ کتاب: فروش کتاب رشد ۱۰۰ درصدی داشته است
شهاب حسینی تهیه‌کننده «پتک» شد؛ «نهنگ عنبر ۳» ساخته می‌شود
«قصه شکوه» با محوریت نگاه رهبر انقلاب به جایگاه زن مسلمان منتشر شد
«مادر» به شبکه نمایش می‌آید
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان «شهر نقاشی » نگارخانه ابن سینا
افتتاح «سینماحقیقت» با رنگ ایران و روز مادر
نمایش و تحلیل فیلم «فرانکنشتاین» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از فیلم «بی بی مریم» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «فراتر از نگاه» در باغ‌موزه قصر
هدیه‌ای از جنس فرهنگ؛ پویش بزرگ «کتاب مامان۲» در تهران کلید خورد
نشست ماهانه «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران
تجلیل از مادر شهید سردار محمود باقری از شهدای جنگ ۱۲ روزه