جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۷۱۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
هشدار شاکری در مورد فشارهای نظارتی برون سازمانی به شورای شهر

شاکری: شاخص رضایت شهروندان تدوین شود

اقبال شاکری با تاکید بر این که اگر فشارهای نظارتی از بیرون به شورا وارد شود خطرناک است، گفت: از هر تیم و جناحی که به شورا آمده ایم اکنون تیم ملی شورای شهر هستیم. خواسته های فراجناحی شهروندان تهرانی باید دنبال شود و البته شاخص هایی برای سنجش رضایت شهروندی در نظر گرفت.

اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار شهر پیرامون تغییراتی که ممکن است در بدنه شهرداری با توجه به ترکیب نهایی شورای شهر و شورا رخ دهد گفت: شورای شهر کار سیاست گذاری، راهبردی و نظارتی دارد در نتیجه در ساختار و سازمان شهرداری تهران به دخل و تصرف ساختاری و سازمانی در شهرداری تهران تحت عنوان تغییر وارد نمی شود.

وی افزود: شورای شهر تنها پیگیری می کند که شاخص های تحقق برنامه های اعلام شده توسط شهردار و یا مصوبه های شورا در افرادی که تحت عنوان مدیر توسط ایشان انتخاب شده اند وجود دارد یا خیر. از این جهت از باب نظارتی ، این نظارت عالیه را قطعا خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: شورای چهارم شورایی پر مطالبه و پرکارخواهد بود، شهرداری نیز متحول خواهد شد و قطعا نگاه علمی و پرخواسته شورای چهارم را که به نمایندگی از مردم عمل می کنند را در نظر خواهد گرفت. از سوی دیگر رویکردهای را که در برنامه ارائه شده توسط شهردار ارائه شده است را جامه عمل می پوشانیم.

رسیدن به اهداف برنامه شهردار با سازمانی چابک امکان پذیر است

شاکری تصریح کرد: تصور می کنم اگر شهردار و سازمان شهرداری بخواهد به آن اهداف برسد باید سازمانی چابک تر، قوی تر و با صلاحیت تر را ایجاد کند. بدین معنی که اگر بخش هایی از سازمان موجود، کشش انجام چنین ماموریتی را ندارد شرایطی را ایجاد کند تا سازمانی چابک شکل بگیرد. این به معنای این است که متناسب با برنامه و اهداف راهبردهای شورای شهر، شهرداری نیز خود را تجهیز کند. تصور می کنم از این جهت نیز شهردار تامل هایی را داشته اند.

شاکری با تاکید بر این که اجرای موارد ذکر شده باید به دور از شتاب زدگی صورت گیرد، عنوان کرد: عملی شدن تغییرات صورت گرفته لزوما به معنای تغییرات فیزیکی در چینش افراد نیست بلکه این پویایی را باید به صورت سازمانی ایجاد کنند.

وی افزود: از دید بنده متناسب با رویکردهایی که شخص شهردار در ارائه برنامه هاشان تاکید کرده بودند، رویکردهایی با محوریت انسان و ایجاد زندگی ایمن، آرام، پاکیزه و معنوی را در پیش گیرند.

سخت افزار بستری برای نرم افزار شود

این عضو شورای شهر با تاکید بر این که موارد نرم افزاری باید بستر تمام فعالیت های شهرداری در حوزه های سخت افزاری باشد، تصریح کرد: در برنامه های ارائه شده توسط شهردار اولویت ها نیز مشخص شده است. حمل و نقل شهری، خدمات شهری و مسائل زیست محیطی با نگاه به شهروند در این برنامه از اولویت های مورد تاکید شهردار است. نباید عملکرد ما بدین صورت باشد که طرحی اجرا شود و پس از اجرا متوجه شویم که به حال شهر و شهروندان مفید نیست.

وی عنوان کرد: باید مدیریت یکپارچه شهری با در نظر گرفتن درآمد متناسب با فعالیت هایی که صورت می گیرد، مسائل زیست محیطی و زیست شهری در اجرای پروژه ها، هماهنگ کردن دستگاه های ذی ربط و توجه به نتایج فعالیت ها بر زندگی شهروندان شکل گیرد. به نظر می رسد که شهردار نیز در اولویت بندی برنامه های خود به این موارد توجه ویژه ای دارند.

لزوم تدوین شاخص رضایت شهروندان

شاکری در مورد چگونگی اجرایی کردن موارد نرم افزاری با توجه به انتزاعی بودنشان توسط شورای شهر و شهرداری گفت: باید این دست موارد نرم افزاری همچون تعالی انسانی، آرامش و ... تبدیل به عملیات و فعالیت شود. زیرا این فعالیت ها است که به تعالی زندگی شهری ختم می شود. برای رسیدن به چنین هدفی باید شاخص تعیین شود.

این عضو شورای شهر ادامه داد: باید شاخص هایی برای سنجش رضایت شهروندی در نظر گرفت و متناسب با آن در برنامه پنج ساله ای که تدوین می شود گنجاند. در این حالت این برنامه به واقعیت موجود نزدیک است. از سوی دیگر باید در شروع، پایان و حین دوره سوم شهرداربودن آقای قالیباف این شاخص ها سنجیده شود تا ببینیم بهبود مورد نظر شهروندان ایجاد شده است یا خیر.

ابتدای کار هستیم، تمرین گفتمان لازم است

این استاد دانشکده امیر کبیر پیرامون احتمال بروز سلیقه های سیاسی اعضای شورا در تصمیم گیری برای شهروندان تهرانی افزود: از دید بنده خدمت به شهروندان تهرانی فارغ از سلیقه های مختلفی که در شورا وجود دارد صورت می گیرد. دوستان بنده در شورای شهر از هر تیم و جناحی که آمده اند اکنون تیم ملی شورای شهر هستند. خواسته های فراجناحی شهروندان تهرانی باید دنبال شود.

وی ادامه داد: اتفاقا این تنوع سلیقه باعث فشار نظارت می شود. باید نگران فشارهای خارج از شورا بود زیرا اگر این فشارها به شورا بیاید خطرناک است. نباید از یاد برد این روزها اوایل کار شورای چهارم است باید کمی تمرین گفتمان و یکدست شدن صورت گیرد.

وی در پایان در مورد کمیسیون مورد نظرش برای فعالیت درشورای چهارم گفت: علاقه بنده به فعالیت در کمسیون عمران است زیرا رشته دانشگاهی بنده است. پس از آن علاقه مند هستم که در کمسیون برنامه و بودجه همکار کنم.


نظر شما