کد خبر: ۶۷۳۴۵

طاهریان:

افزایش سن معاینه فنی حادثه تهران- قم را آفرید/ قانون معاینه فنی اصلاح شود

مدیر بهره‌برداری از مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران، با انتقاد از افزایش سن معاینه فنی خودروها از 2 به 5 سال، گفت: در نتیجه کاهش سن معاینه فنی بود که شاهد حادثه تهران- قم بودیم.

به گزارش شهر، محمد طاهریان ، با تاکید بر ضرورت کاهش سن معاینه فنی خودروها، افزود: در پی افزایش سن معاینه فنی خودروها نه تنها شاهد افزایش حوادث و سوانح رانندگی به دلیل نقص فنی خودروها بودیم بلکه شاهد افزایش آلودگی شهرها به ویژه در فصل سرد سال هستیم که بنا به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس هر روز تعطیلی شهرهابیش از هزار میلیارد دلار هزینه به کشورتحمیل می‌کند.

وی در گفت وگویی تفصیلی با خبرگزاری خانه ملت؛ به تشریح اهمیت، موانع و مشکلات مراکز معاینه فنی در کشور پرداخت.

آقای طاهریان پیش از طرح سؤال گزارشی از عملکرد و مشکلات مراکز معاینه فنی ارایه نمایید.

معاینه فنی با هدف افزایش ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا در تهران مورد مطالعه قرار گرفت و مرکز مکانیزه معاینه فنی در سال 1379 در مرکز بیهقی افتتاح شد، بعد از این افتتاح و انجام پروژه های آموزشی و فرهنگ سازی در رسانه ها، افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی بسیار خوب بود و با طرح گسترش معاینات فنی در سراسر کشور500 مرکز راه اندازی شدهکهدر نهایت تا سال 89 افزایش مراجعات مردم به مراکز معاینه فنی را شاهد بودیم.

کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی روزهای ناسالم تهران را به 181 روزافزایش داد

بعد از این حرکت چه چیز باعث پیدایش مشکل در این پروسه شد؟

پس از سال 89 و طبق قانون رسیدگی به جرایم رانندگی، معافیت خودروهای نو از معاینه فنی به 5 سال افزایش پیدا کرد که این قانون پیش از این 2 سال بود، به خاطر این افزایش معافیت، ماهیت و اعتبار معاینه فنی از طرف سازمان ها و دستگاه های زیربط جدی گرفته نشد، به طوریکه از سال 89 به بعد 35 درصد نسبت به قبل کاهش مراجعات داشتیم و این موضوع سبب شد تعداد روزهای ناسالم شهر تهران به لحاظ آلودگی هوا از 54 روز در سال به 181 روز افزایش پیدا کند، از طرف دیگر در تهران بیش از دو میلیون خودروی مشمول معاینه فنی داریم که 500 هزار خودرو در سال 91 برای دریافت معاینه فنی اقدام کردند که از این تعداد 14 درصدشانحداقل شاخص‌های آلایندگی را نداشتند و با این روال در پدیده وارونگی هوا مشکلات بیشتر پیش خواهد آمد، تا جایی که منجر به تعطیلی برخی روزها در پایتخت می‌شود و به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس هر روز تعطیلی بیش از هزار میلیارد دلار هزینه به همراه خواهد داشت.

طبق آمار در مراجعات سال گذشته خودروها به مراکز معاینه فنی خودروها 33درصد از خودروها، دارای عیوب موثر بودند یعنی از هر 3 خودرو یک خودرو باید ایراد را برطرف می‌کرد، 17 درصد خودروها مشکل قابل رویت داشتند مانند مشکل لاستیک، 8 درصد از این خودروها هم راستایی محور داشتند که باعث واژگونی خودرو می‌شود و 5 درصد از خودروها مستقیما از ترمز مردود شدند و در نهایت 3 درصد از خودروها در سیستم تعلیق مشکل داشتند.

افزایش سن معاینه فنیحادثه تهران - قم را آفرید/ اتوبوس نقص فنیداشت

طی روزهای اخیر شاهد حادثه سانحه تصادف دو دستگاه اتوبوس اسکانیا بودیم، این حادثه تا چه اندازه ناشی از مشکلات فنی خودروها بود؟ آیا این خودرو معاینه فنی داشت یا خیر؟

موضوع معاینه فنی، موضوعی بسیار بااهمیت است، در مورد حادثه اخیرباید بگویم مدل خودروی اسکانیا مربوط به سال 89بود که طبق قانون تا 5 سال این خودرو از داشتن معاینه فنی معاف است در صورتی که با قانون قبلی، خودرو باید در سال 91 به مرکز معاینه فنی مراجعه می‌کرد و بر این اساستاکنون باید3 بار مورد بررسی فنی قرار می‌گرفت که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و منجر به ترکیدگی لاستیک این خودرو شد، چرا که طبق استاندارد ملی معاینه خودرو هر 6 ماه باید مورد معاینه فنی قرار می گرفت.

شما به عنوان یک متخصص و عضو تدوینگر استاندارد ملی ایران در رابطه با زمان درست انجام معاینه فنی خودروها چه نظری دارید؟

خودروهای نو باید بیش از اتمام ضمانت شرکت خودروساز یعنی 2 سال، به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا مورد پایش فنی قرار گیرند و علاقمندم این نکته را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان مسئولان قانونگذاری کشور یادآوری کنمکه معاینه فنی تنها اهرم نظارتی و حاکمیتی است کهازسویدولت و مجلس تعیین شده تا خودروهای کار کرده مورد پایش و بازرسی قرار گیرند، چرا که تنها در مراکز معاینه فنی می توان یورو 2، یورو 3 یا یورو 4 بودن خودروها را تعیین کرد، اگر این مراکز نباشند کدام نهاد می تواند خودروها را در رعایت استانداردها مورد بررسی قرار دهد.

در مراکز معاینه فنی هم مانند سایر مراکز مشکلاتی وجود دارد، عده ای عنوان کرده اند که این مراکز با ازدحام جمعیت همراه است، حال اینکه آیا نوانوایی ها در ایام ماه رمضان شلوغ نیست؟ یا اینکه آیا در نانوایی ها خلافی صورت نمی گیرد؟ آیا راه حل بر طرف کردن این مشکلات تعطیل کردنمرکز معاینه فنیاست؟

بیشترین چالش در مراکز معاینه فنی چیست؟ و راه حل برطرف شدن آن وابسته به کدام نهاد است؟

چالش‌های موجود در مراکز فنی تنها به دست نمایندگان مجلس قابل برطرف شدن است که این چالش‌ها عبارتند ازفقدان یک ستاد کشوری منسجم برای تصمیم سازی یکپارچه و دارای اختیار لازم برای صدور مجوز احداث مراکز معاینه فنی خودرو و نظارت بر آنان،افزایش مدت معافیت خودروهای نو برای مراجعه به مراکز معاینه فنی از 2 به 5 سال، عدم الزام سازمان ها، مثل تعویض پلاک و غیره به کنترل معاینه فنی خودرو در زمان ارائه خدمات وفقدان قانون جهت اعمال جریمه براساس تطبیق اطلاعات الکترونیکی خودرو در سامانه پلیس و مراکز معاینه فنی، که در خصوص رفع این موانع راهکارهایی را همچون ایجاد یک ستاد مقتدر کشوری جهت نظارت و یکپارچه سازی معاینه فنی دارم تا براساس استاندارد ملی ایران عمل شود، از طرف دیگر خواستار این هستم که عبارت 5 سال در ماده 9 مصوب 8 اسفند 89 به عبارت 2 سال اصلاح گردد و همچنین قانون الزام به کنترل معاینه فنی خودرو زمان ارائه خدمات توسط سازمان هایی چون تعویض پلاک و بیمه تصویب شود و پلیس خودروهای فاقد معاینه فنی را اعمال قانون کند که این راهکارها با کمک نمایندگان مجلس قابل پیگیری است.

11 هزار تومان هزینه معاینه فنی در ایران برای یک سال

عده‌ای بر این باورند که کاهش سن معاینه فنی تنهابار مالیبر دوش خانواده‌ها تحمیل کرده و درآدی را به جیب مراکز معاینه فنی سرریز می‌کند، نظر شما چیست؟

هزینه معاینه فنی در ایران برای یک سال11 هزار تومان است که به هیچ وجه فکرنمی‌کنم قابل توجه باشد، از طرف دیگر با وجود تجهیزات پیشرفته معاینه فنی که بسیار گران هم هست نمی توان ایجاد مراکز فنی را برای انتفاع شخصی اعلام کرد. شهرداری تهران در این راستا مراکز زیادی را برای معاینه فنی اختصاص داده که برای این خدمات بالغ بر 5 میلیارد تومان سوبسید پرداخت می‌کند در صورتی که می تواند با کاربری غیر از مراکزمعاینه فنی منافع بیشتری را به دست آورد، بنابراین در این خصوص نمی توان قایل به نگاه انتفاعی بود.

هزینه بیمه خودروهای پرریسک 25 درصد افزایش پیدا کند

در حال حاضر با توجه به کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی آیا این موضوع به نعطیلی مراکز معاینه فنی انجامیده؟ چه تصمیماتی در خصوص تعطیلی مراکز معاینه فنیاتخاذ شدهاست؟

متأسفانه با سیر نزولی مراجعاتبه مراکز معاینه فنی، مدیران این مراکز درخواست تعطیلی مرکزشان را دارند، به طور قطع در این شرایط مراکز معاینه فنی نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند، دراغلب کشورها، شرکت‌های بیمه‌گر قبل انجام بیمه معاینات فنی را انجام می دهند تا از کم ریسک بودن خودرو مطلع باشند، در این زمینه ما در قانون بیمه این موضوع را پیشنهاد دادیم تا خودروها قبل از بیمه حتما معاینه فنی داشته باشند.

واقعیت آن است که هر کشته تصادفات در ایران 700 میلیون تومان هزینه برای اجتماع تولید می کند که در همین تصادف اخیر بیش از 30 میلیارد تومان خسارت به جامعه وارد شده است، ما پیشنهاد دادیم هزینه بیمه خودروهای پرریسک 25 درصد افزایش پیدا کند تا تفاوت خودروی پر ریسک و کم ریسک مشخص شود.

معاینه فنی خودرو مانند گزارش حسابرسی برای شرکت‌هاست، اما این قدرت اجرایی در مراکز معاینه فنی ایران وجود ندارد آیا به دنبال ایجاد قدرت اجرایی برای مراکز معاینه فنی بوده اید تا در صورت لزوم با کسانی که در خودرو تغییر ایجاد می کنند برخورد شود؟

اولین استاندارد معاینه فنی در سال 86 تدوینو در سال 90 مورد بازنگریقرار گرفتتا در نهایت استاندارد معاینه فنی ملی ایران با بازنگری‌های لازم تدوین شد، براساس آن، خودرو باید لوازم استاندارد داشته باشد که اگر مالک می خواهد تغییراتی در آن ایجاد کند باید حتما مورد تأیید شرکت‌های سازنده باشد.

در خصوص خودروهای عمومی آیا تفاوت هایی در قوانین معاینه فنی وجود دارد؟

طبق استاندارد ملی ایران هر نوع خودرو زمان معاینه فنی ادواری خاصی دارد برای خودروهای عمومی که بیش از 8 سرنشین دارند، مانند ون ها هر 6 ماه باید مراجعه وجود داشته باشد، اتوبوس ها هر 6 ماه و تاکسی‌ها هر 3 ماه مراجعه کنند، معاینه فنی در ایران استاندارد ملی دارد که نباید در آن تغییر ایجاد کنند و در صورت لزوم منتقدان درخواست بازنگری در این رابطه بدهند.

آیا خودروسازان تعاملی با مراکز معاینه فنی دارند یا خیر؟

متأسفانه تعامل خودروسازان با مراکز معاینه فنی بسیار پایین است و می توان گفت اصلا تعاملی ندارند در صورتی که مراکز معاینه فنی می توانند به عنوان مراکز پژوهشی خودروسازان عمل کنند و در عیب یابی خودروهابرای خودروسازان مؤثر باشند.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

«روح‌الله»؛ نود و دومین پیشنهاد باشگاه بچه‌کتابخون‌ها

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)