جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۷۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
«استفساریه » ورود محاکم قضایی به شکایات انتخابات شوراها"درمجلس طرح می‌شود

کولیوند:ورود دیوان عدالت به شکایات انتخابات شوراها مبنای حقوقی ندارد

رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را موجب ایجاد شائبه ورود دیوان عدالت اداری در رسیدگی به برخی شکایات از نتایج انتخابات شوراها خواند.

به گزارش شهر، محمدجواد کولیوند رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا درباره ارائه برخی شکایات از نتایج انتخابات شوراها به دیوان عدالت اداری، گفت: در قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، فرمول اعتراض، شکایت، چگونگی بررسی و زمان بررسی مشخص شده و تصمیم‌گیری به صورت هیئتی انجام می‌شود؛ همچون هیئت نظارت مرکزی، عالی استان، شهرستان و بخش و بنابراین، آراء آنها در زمان مشخص‌شده در قانون قابل بررسی است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کسی اعتراض به رای هیئت مربوط به حوزه خود دارد، در هیئت بالادستی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و زمان پاسخ‌گویی آن نیز در قانون تعریف شده و پاسخ نیز لازم‌الاجرا است.

ورود دیوان عدالت به اعتراضات انتخابات شوراها از نظر حقوقی بی‌معنا است

رییس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بیان کرد: وقتی در قانون مشخص شده که رأی هیئت مرکزی یا هیئت عالی استان لازم‌الاجراست، نمی‌توان آن را متوقف نگه داشت تا تصمیم‌گیری در جای دیگری انجام شود زیرا این کار از نظر حقوقی معنایی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قانون انتخابات در مورد نحوه رسیدگی به اعتراضات صراحت دارد، در مورد شائبه به‌وجود آمده در خصوص چگونگی رسیدگی به اعتراضات انتخابات شورای شهر و روستا توضیح داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون جدیدی به برخی محاکم عمومی و دیوان عدالت ابلاغ کرده که بر اساس آن، ورود به تصمیمات تعدادی از مجامع و هیئت‌ها مانند مجلس خبرگان رهبری، مصوبات شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام مستثنی شده است.

مصوبه دردسرساز مجمع تشخیص مصلحت نظام

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: به این دلیل که در آن ابلاغیه، نامی از هیئت نظارت مرکزی مجلس بر انتخابات شوراها نیامده، استنباط دیوان عدالت این است که می تواند به قضیه ورود پیدا کند درحالی‌که این استنباط از نظر حقوقی ایراد دارد.

استفساریه "ورود محاکم قضایی به شکایات انتخابات شوراها" به صحن علنی می‌رود

وی گفت: اگرچه این مساله صراحت قانونی دارد ولی به منظور آنکه مسائلی نظیر این در سیستم قضایی و دیوان عدالت مرتفع شود، استفساریه "ورود محاکم قضایی به شکایات انتخابات شوراها" را آماده کرده‌ایم که با شروع جلسات مجلس در هفته آینده، مورد طرح و بررسی قرار می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس، با بیان اینکه تنها سه یا چهار مورد شکایت به دیوان عدالت ارجاع داده شده است، تصریح کرد: قانون انتخابات شوراها، روند رسیدگی به شکایت و مهلت بررسی آن را به صراحت مشخص کرده و پاسخ نهایی را نیز لازم‌الاجرا دانسته است.

توضیحات 7صفحه‌ای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به دیوان عدالت

کولیوند بیان کرد: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا موارد را در 7 صفحه به دیوان عدالت منتقل کرده و معاونت نظارت مجلس نیز در حال پیگری امور است و این مشکل با تنظیم یک استفساریه حل خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پاسخ به این سوال که تکلیف شاکیانی که پرونده آنها در دیوان عدالت اداری مفتوح شده چیست، گفت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها پاسخ خود را داده و دیوان عدالت اداری باید بر اساس آن، تعیین تکلیف کند.

منبع: خانه ملت
نظر شما