جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۵
کد خبر: ۶۷۵۸۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
به بهانه آیین بزرگداشت ماندلا در تهران/

امروز جهان بیش از هر زمانی به الگوی ماندلا نیاز دارد

امروز جهان بیش از هر زمانی به الگویی مانند نلسون ماندلا نیاز دارد.

کوروش فخر طاولی روزنامه نگار و کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، گفت: کاری که نلسون ماندلا در بخشش جلادان نظام آپارتاید و ناقضان حقوق بشر در آفریقای جنوبی کرد، چه در آن زمان و چه در حال حاضر کم سابقه و بی سابقه بود و به واقع می توان وی را مرد صلح و آزادی در جهان نامید.

وی تصریح کرد: امروز دنیا در شرایطی که پیش رو دارد، نیازمند الگویی مانند نلسون ماندلا است و بیش از هر زمانی ترویج این گونه رفتار در جهان ضرورت دارد.

این کارشناسی مسائل سیاسی در حوزه آفریقا با اشاره به افزایش مداخلات خارجی در مسائل کشورها در نقاط مختلف دنیا، اظهارداشت: جنگ،رفتارهای خشونت آمیز، انتقام جویانه و ضد بشری به طورقطع به نفع جامعه جهانی نخواهد بود و باید با ترویج هرچه بیشتر الگوی رفتاری مانند نلسون ماندلا از بروز چنین اقدامات خشونت آمیز و انتقام جویانه جلوگیری کرد.

طاولی برگزاری آیین بزرگداشت نلسون ماندلا با عنوان «مرد صلح و آزادی» را مهم و اثرگذار در معرفی این شخصیت جهانی دانست و افزود: منش ماندلا، رفتاری نمونه است که می تواند در جهان اسلام نیز با توجه به اختلافات شیعه و سنی و مساله وهابیت به عنوان یک الگو مطرح باشد.

این کارشناسی مسائل سیاسی در حوزه آفریقا، یادآورشد: اقدامات نلسون ماندلا موجب ایجاد صلح و آرامش و پیشرفت برای آفریقای جنوبی در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی بود.

وی اظهارداشت: اگر نلسون ماندلا این دورنگری نداشت و به سیاق معمول وقتی که قدرت را دست می گرفت با عاملان تبعیض و نژادپرستی را به گونه ای دیگر برخورد می کرد، به طور قطع همه این پیشرفت ها محقق نمی شد.به نحوی که نمونه برعکس این رفتار در زیمباوه شاهد بودیم و شرایط را برای این کشور به گونه ای دیگر رقم زد.

طاولی تصریح کرد: گرچه در دنیا بسیاری از صاحبان قدرت این رفتار بشردوستانه، صلح آمیز و دوستانه را نمی پذیرند اما باید هرچه بیشتر به معرفی شخصیت نلسون ماندلا و رفتار نمونه آن بپردازیم.

آیین بزرگداشت مرد صلح و آزادی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، نلسون ماندلا با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان فعال در عرصه های بین المللی، روز دوشنبه اول مهر ماه ساعت 16:30 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

خبرهای مرتبط
نظر شما