معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد:
آغاز دورههای جدید آموزشی در فرهنگسراها
نشست رسانهای دورههای جدید مهارتهای شهروندی و اجتماعی فرهنگسراها با عنوان «زندگی آموختنی است» با حضور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شهر، محمدعلی قندهارینیا در این نشست که صبح امروز یکشنبه 31 شهریور در ساختمان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، با تشریح مراحل تدوین طرح تحول نظام آموزشی این سازمان، درباره دورههای جدید مهارتهای شهروندی و اجتماعی فرهنگسراها و خانههای فرهنگ با عنوان «زندگی آموختنی است» گفت: هریک از ما بهعنوان یک شهروند با چالشهایی مواجه میشویم که برای حل آنها نیاز به توانایی مدیریت بحران داریم تا در بزنگاههای زندگی بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم و بهترین اتفاق را رقم بزنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در سیستم آموزشی ما چه در مدرسه و چه در دانشگاه، اصل بر آگاهیافزایی است و مهارتآموزی کمتر اتفاق میافتد و متاسفنه شاهد این هستیم که عدم توانمندی شهروندان و مصلحبودنشان به مهارتهای لازم برای زندگی، بحرانهای اجتماعی و خانوادگی را سبب شده است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: برای طراحی دورههای آموزش مهارتهای اجتماعی و شهروندی، پس از طی مسیر تولید کاربرگهای آموزشی و منابع و محصولات آموزشی مرتبط، 222 دوره با شعار «زندگی آموختنی است» طراحی شد. 66 عنوان کتاب در حوزه مهارتهای اجتماعی، 16 عنوان کتاب در حوزه مهارتهای شهروندی و 50 عنوان بروشور در این حوزهها، بهعنوان منابع آموزشی این دورهها، تهیه شده است که در اختیار شهروندان و شرکتکنندگان در این دورهها قرار خواهد گرفت.
وی همچنین گفت: مجموعه مهارتای اجتماعی که در این طرح گنجانده شده، شامل 185 دوره است و مهمترین و پرحجمترین آموزشهای ما در این دورهها، به موضوع تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در 105 دوره آموزشی اختصاص دارد.
قندهارینیا افزود: همچنین در حوزه مهارتهای فردی 22 دوره، مهارتهای بین فردی 18 دوره، مهارتهای مطالعه و سواد رسانهای 13 دوره، مهارتهای کارآفرینی و کاریابی 20 دوره و مهارتهای مشارکتهای اجتماعی نیز هفت دوره طراحی شده است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه فرهنگ و مهارتهای شهرنشینی نیز 37 دوره شامل 190 دوره با موضوع مهارتهای تجارت و سرمایهگذاری شهری، 9 دوره با موضوع گردشگری و تهرانشناسی، هفت دوره با موضوع مهارتهای ایمنسازی شهری، پنج دوره با موضوع مهارتهای ترافیکی، چهار دوره مهارتهای حفاظت از محیط زیست و دو دوره مهارتهای مدیریت مصرف طراحی شده است.
وی اظهار داشت: از دغدغههای جدی ما در این دورهها، انتخاب مربیان بود. به همین دلیل فراخوانی برای در رسانههای عمومی و همچنین در مراکز دانشگاهی مبنی بر جذب افرادی با حداق تحصیلات کارشناسی ارشد در رشتهةای مرتبط منتشر شد و 560 نفر اعلام آمادگی کردند. از این تعداد، 300 نفر پس از آزمون کتبی تستی و تشریحی، انتخاب شدند و با انجام مصاحبههای شفاهی علمی، تخصصی و عمومی، 56 نفر بهعنوان مربیان این دورهها انتخاب شدند.
قندهارینیا با تاکید بر اهمیت نقش رسانهها در موفقیت و تاثیرگذاری این دورهها در جامعه گفت: مسیر مفصلی برای تدوین این دورهها طی شده، منابع آموزشی متناسب با تکنیکهای روز برای این دورهةا تولید شده و مربیان نیز با دقت انتخاب شدهاند؛ اما تا زمانی که این موضوعات به دغدغه شهروندان تبدیل نشود، آنچنان که باید و شاید بر جامعه تاثیرگذار نخواهد بود و رسانهها میتوانند در تعالی نیاز شهروندان، نقشآفرینی موثری داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به فرارسیدن اول مهر و بازگشایی مدارس، درباره فعالیت خانههای کودک شهر شکوفهها توضیح داد: 75 خانه کودک در سطح تهران نیز در زمینه طرح درس، انتخاب مربیان و تولید منابع آموزشی، همان مسیری را طی کردهاند که دورههای آموزشی سازمان فرهنگی هنری در نظام جدید بر اساس آن طراحی شدهاند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در طول سال در خدمت 5000 نوآموز در خانههای کودک هستیم و 260 مربی و کمکمربی در این مراکز مشغول فعالیتاند. برای امسال نیز با تفکیک گروههای سنی چهار، پنج و 6 ساله، منابع و اقلام کمکآموزشی متناسب با هر رده طراحی و در قالب یک پکیج در کنار کتابهایی که انحصارا توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شدهاند، به خانههای کودک ارائه شده است.
وی تاکید کرد: به جرئت میتوان گفت این پکیج مشابهی ندارد و تایید کارشناسان حوزه آموزش کودکان نیز بر این امر صحه گذاشته است. ما همه کلاسهای آموزشی خانههای کودک شهر شکوفهها را که از فردا فعالیتشان را از سر میگیرند، به اقلام کمکآموزشی انحصاریمان مجهز کردهایم که از میان آنها میتوان به اتاق قصه، عروسکهای «کاشکی» و «آفرین» و ترانههای آموزشی اشاره کرد.
قندهارینیا در پایان اظهار داشت: آماده همکاری و اشتراکگذاری محصولات و محتوای آموزشیمان با همه نهادها و مراکز آموزشی هستیم.
تشریح مراحل تدوین طرح تحول نظام آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
محمدعلی قندهارینیا در این نشست خبری در تشریح مراحل تدوین طرح تحول نظام آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: مسیر اصلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در طول فعالیتش در سالهای گذشته متکی بر دو بال «برنامهها» و «خدمات» بوده است. برخی از برنامههای مختلف فرهنگی، هنری و مناسبتی در سطح محلی و منطقهای و برخی در سطح شهری و فرامنطقهای برگزار میشوند.
وی ادامه داد: خدمات سازمان نیز در حوزههای مختلف ارائه میشود و شامل خدمات کتابخانهها، نگارخانهها و خدمات آموزشی است. مهمترین و گستردهترین خدماتی که در حال حاضر در فرهنگسراها و خانههای فرهنگ به شهروندان ارائه می دهیم خدمات آموزشی است و رویکرد کیفیسازی این خدمات در سالهای اخیر بهطور جدی در دستور کار ما قرار گرفته است.
18 سال سابقه آموزش غیررسمی
وی با اشاره به سابقه 18 ساله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه آموزش، گفت: 100 واحد آموزشی در 86هزار و 500مترمربع فضای آموزشی در فرهنگسراها و خانههای فرهنگ سطح تهران فعالیت میکنند و 14هزار و 118 صندلی آموزشی را در اختیار شهروندان قرار دادهاند. در این مراکز سالانه 28هزار کلاس آموزشی برگزار میشود و با توجه به جامعیت موضوعاتی که در دورههای آموزشی سازمان حائز اهمیت است، حدود 3500 مربی، مدرس و استاد در بیش از 1200 دوره آموزشی در حال فعالیت در این مراکز هستند.
وی با اشاره به تنوع سنی و فرهنگی مخاطبان سازمان در شمالیترین تا جنوبیترین نقاط شهر تهران، این تنوع را معنادار دانست و گفت: در مجموعه دورههای آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سالیانه به بیش از 200هزار شهروند خدمات ارائه میشود.
قندهارینیا یادآور شد: در این مسیر با چالشهایی روبرو بودهایم که مهمترین آنها عدم تناسب بیشترین حجم موضوعات آموزشی با اهداف و ماموریتهای اصلی سازمان بوده است. علاوه بر آن، عدم برخورداری از یک نظام آموزشی منسجم و یک طرح درس واحد برای عناوین مختلف آموزشی، نبود امکان نظارت بر صلاحیتهای علمی، مهارتی، عمومی و اخلاقی مربیان و نبود امکان نظارت و رصد فعالیتهای آموزشی فرهنگسراها و خانههای فرهنگ نیز از دیگر چالشهای مراکز آموزش ما بوده است.
تدوین طرح تحول نظام آموزشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن ظرفیتهای آموزشی سازمان که به تعبیری بزرگترین شبکه آموزش غیررسمی کشور را در اختیار دارد و با توجه به ماموریتهای سازمان و چالشهایی که ذکر شد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، طرح تحول نظام آموزشی سازمان در دستور کار قرار گرفت و در همان ابتدا، شورای راهبردی این طرح متشکل از استادان و مشاورانی از داخل و خارج سازمان تشکیل شد.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: نتیجه تشکیل این شورا، تدوین سند طرح تحول آموزش سازمان با برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت به،نوان چراغ راه و چشمآنداز فعالیت آموزشی سازمان بود.
قندهارینیا توضیح داد: در این سند به هشت محور شامل محتوا و موضوعات آموزشی، منابع و محصولات آموزشی، مربیان و مدرسان، سیستمهای آموزشی، مخاطبان، ساختار سازمانی و منابع انسانی حوزه آموزش، امکانات و تجهیزات و ارزشیابی آموزشی پرداخته شده است.
ارتقای کیفیت محتوای آموزشی
وی در ادامه گفت: از آنجا که مهمترین و نخستین دغدغه ما محتوای آموزش بود، مجموعه آنچه در سازمان در حال تدریس بود به لحاظ محتوایی به چهار دسته شامل «دین و اخلاق»، «مهارتهای اجتماعی و فرهنگ شهروندی»، «ادب و هنر» و «مهارتهای عمومی و عملی» تقسیمبندی شد. ذیل این چهار عرصه، 21 گروه آموزشی را تشکیل دادیم و در هر گروه یک نفر بهعنوان دبیر، سه نفر عضو هیئتعلمی دانشگاهها، یک نفر مدرس باسابقه در هر رشته و یک نفر کارشناس تکنولوژی آموزشی در قالب کارگروههای دورههای آموزشی سازمان، 1200 کاربرگ آموزشی را برای 1200 دوره آموزشی طراحی و تدوین کردند.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح داد: در هریک از این کاربرگها، مواردی چون عنوان دوره، دروس پیشنیاز، اهداف جزئی و کلی دوره، ویژگی فراگیران، روش آموزش دوره، تجهیزات مورد نیاز آموزشی و نحوه ارزشیابی فراگیران درج شده است.
اعتباربخشی علمی، فرهنگی و مذهبی
وی خاطرنشان کرد: با وجود این که این کاربرگها زیر نظر کارگروههای متخصص تدوین شد، برای اعتباربخشی علمی به آنها، دو نفر عضو هیئتعلمی دانشگاهها و در برخی موارد، یک کارشناس دینی یا فرهنگی نیز این کاربرگها را تایید کردند.
قندهاری درباره منابع و محصولات آموزشی توضیح داد: ما نه این امکان را داریم و نه ضرورتی دارد که برای همه 1200 عنوان دوره آموزشی، منبع طراحی کنیم. به همین دلیل اولویت تولید منابع را بر دورههایی متمرکز کردیم که با ماموریتهای سازمان تناسب بیشتری داشته باشد و به این منظور تاکنون 130 عنوان کتاب در این زمینه طراحی و تالیف و برخی از این عناوین منتشر شده است. همچنین 170 عنوان بروشور شامل 50 بروشور اجتماعی و 120 بروشور آموزش هنری در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
وی درباره ساماندهی مربیان و مدرسان دورههای آموزشی فرهنگسراها نیز گفت: به دلیل اعتمادی که از سوی شهروندان به مراگز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سطح شهر وجود دارد، وظیفه سنگینی در ارائه خدمات آموزشی بر عهده ماست. به همین دلیل از میان 4830 نفری که در دو سال گذشته متقاضی تدریس در مراکز سازمان بودهاند، آزمون کتبی و شفاهی به عمل آمده تا صلاحیتهای علمی و عمومی آنها ارزیابی شود و در حال حاضر برای 3079 مربی، اعتبارنامه تدریس صادر کردهایم. علاوه بر آن، اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت برای مربیان فرهنگسراها و خانههای فرهنگ نیز در دستور کار قرار گرفته است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: البته در میان مربیان فرهنگسراها که سالهاست با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همکاری میکنند، چهرههای شاخصی وجود دارند که بدون آزمون و تنها با تایید کارگروه رشته مرتبط، برای آنها اعتبارنامه تدریس صادر شده است.
از ثبتنام تا دریافت گواهینامه؛ بدون کاغذ
وی همچنین درباره ایجاد امکان نظارت بر فعالیتهای آموزشی فرهنگسراها و خانههای فرهنگ گفت: سامانه الکترونیکی سینا یک پرتال پنج وجهی با پنج گروه مخاطب است. مخاطبان این پرتال مدیریت مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری، مراکز آموزش 100 واحد آموزشی، ناظران آموزشی یا سوپروایزرها، 3000 مربی سازمان که اعتبارنامه و بانک اطلاعاتشان در این سامانه مجود است و 200 هزار نفر مخاطبی هستند که امکان مراجعه و بررسی فهرست دورهها در حال حاضر برای آنها فراهم است. در آینده نزدیک نیز مخاطبان امکان ثبتنام اینترنتی در دورهها را خواهند داشت و این به معنای انجام تمام مراحل استفاده از این دورهها - از درخواست دوره تا درخواست و صدور گواهینامه- بدون استفاده از کاغذ است. همچنین در آینده منابع آموزشی دورهها بهصورت خودخوان در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت تا بتوانند بهصورت غیرحضوری از این دورهها بهره برده و پس از ارزیابی، گواهی گذراندن دوره را دریافت کنند.