جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۷۹۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
جعفری تصریح کرد:

سازمان نوسازی به دنبال جلب مشارکت پایدار شهروندان است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که کهنگی و فرسودگی بافت های شهر از معضلاتی است که با یک اقدام مردمی و مشارکت جمعی مرتفع خواهد شد، گفت : تلاش در جهت باز آفرینی شهر یکی از بستر های مستعد برای مشارکت مردم در مدیریت شهری است .

به گزارش شهر علیرضا جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر با تأکید بر اهمیت نقش شهروندان و شهرنشینان در اداره شهر، گفت: مشارکت فعالیتی داوطلبانه است که از سوی شهروندان برای اداره جامعه (محله ، شهر، کشور) صورت می گیرد و منافع و خدمات آن در اختیار تمامی افراد قرار می گیرد و این نوع فعالیت ها می تواند در قبال دریافت انتفاعی اندک و یا کاملاً غیرانتفاعی انجام شود .

به گفته وی بافت های فرسوده شهر علاوه بر این که یک تهدید بالقوه در مواجه با بحران زلزله هستند، دارای تهدید بالفعل اجتماعی نیز هستند.چرا که فرسودگی ضریب نفوذ آسیبهای اجتماعی را افزایش می دهد و املاک فرسوده یا رهاشده مأمنی برای رشد معضلات اجتماعی می شوند.

جعفری با اعلام اینکه سازمان نوسازی شهر تهران از حضور و مشارکت مردم در نوسازی استقبال می کند، تأکید کرد: تلاش در جهت باز آفرینی شهر یکی از بستر های مستعد برای مشارکت مردم در مدیریت شهری است، لذا سازمان نوسازی شهر تهران برآن است که سهم حضور مردم در فرآیند نوسازی را بیشتر کرده و با تعاملی سازنده و دوسویه میان مردم و سیستم مدیریت شهری علاوه بر تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده به توسعه پایدار و همه جانبه اجتماعی را نیز در این بافت های شهری دست یابد .

وی در ادامه افزود: سازمان نوسازی به دنبال جلب مشارکت مؤثر و پایدار شهروندان است و چنانچه تفکر حاکم بر ساکنین بافت های فرسوده تغییر نکند و توسعه اجتماعی صورت نگیرد تغییر کالبدی مؤثر نخواهد بود.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اقداماتی چون هویت بخشی، فرهنگسازی و توانمندسازی ساکنین بافت های فرسوده علاوه بر اینکه برخی مشکلات و موانع موجود در راه نوسازی بافت فرسوده را برطرف می کند در آینده نیز از تخریب و فرسودگی سایر بناها جلوگیری می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره توضیح داد: چنانچه تمام اقشار جامعه از جمله ساکنین و مالکین بافت های فرسوده، سرمایه گذاران و بخش خصوصی، گروه های مردم نهاد و مؤسسات فرهنگی - اجتماعی و مدیریت شهری و.. سهم خود را در بازآفرینی این بافت ها بیابند و بستر های لازم برای عملکرد آنها نیز فراهم شود نوسازی کالبدی نیز تسریع می شود.

جعفری با بیان این که حضور اقشار مختلف در نوسازی نیازمند نهادینه شدن فرهنگ نوسازی مردمی است، یادآور شد: سازمانهای غیردولتی و کانونهای مردم محور می توانند به عنوان جایگاهی برای بروز و ظهور مشارکت اجتماعی، نقشی به سزا در تسریع و تسهیل روند نهادینه شدن فرهنگ نوسازی مردمی ایفا کنند.

وی در پایان از راه اندازی اداره مشارکت های اجتماعی ذیل معاونت اجتماعی و نوسازی مردمی سازمان خبر داد و اعلام کرد: به منظور عملیاتی کردن استراتژی نوسازی مردمی، اداره مشارکت های مردمی مأموریت هایی چون بستر سازی برای شکل گیری کانون های نوسازان جوان در راستای ترغیب جوانان برای حضور در عرصه نوسازی، ایجاد ظرفیت های مناسب اجتماعی برای همکاری ساکنین در بهسازی و نوسازی محیطی، بافت های فرسوده و حمایت و ظرفیت سازی برای مشارکت گروه های مردمی را در دستور کار خود قرار داده است.

نظر شما