کد خبر: ۶۸۳۰۱

خط 8 و 9 مترو روی ریل تصویب شورای ترافیک

دبیر شورای عالی ترافیک گفت: چنانچه شهرداری تهران طرح احداث خطوط 8 و 9 مترو تهران را به شورای عالی ترافیک ارسال کند، این طرح با فوریت بررسی خواهد شد.

به گزارش شهر، مونوریل را می توان یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات و اختلافات اساسی بین کارشناسان و مدیریت شهری با دولت نهم و دهم دانست. پروژه ای که محمود احمدی نژاد از دوران شهردار بودنش در پایتخت اصرار بر اجرای آن داشت تا جایی که به نظر می رسید دولت نهم و دهم قصد دارد به اندازه تمام دنیا در تهران مونوریل بسازد!

اما این اصرار احمدی نژاد با مخالفت کارشناسانی مواجه شد که معتقد بودند مونوریل وسیله ای فانتزی است و جوابگوی نیاز شهری پر جمعیت مانند تهران نیست.

طرح 2 صفحه‌ای منوریل تهران برای نخستین بار اواخر سال 82 توسط شورای شهر تهران در دوره دوم و شهرداری احمدی نژاد کلید خورد اما در طی حدود 10 سال مدافعان این سیستم حتی نتوانستند 1 کیلومتر مونوریل را در کشور به ثمر نشانده و به بهره برداری برسانند. در این میان تنها میلیارد ها تومان سرمایه و پول مردم صرف رویایی غیر کارشناسی و ابتر شد.

علاوه بر سرمایه های ملی ، مترو تهران و به ویژه خط 8 و 9 مترو نیز قربانی شدند . چنانچه 7 خط مترو تهران با دارا بودن مصوبه شورای عالی ترافیک مراحل احداث و ساخت را با سختی ها و مشکلات بسیار پشت سر گذاشت و خط 8 و 9 مترو که رئیس جمهور سابق رویای ساخت مونوریل را در این مسیرها را داشت پشت درهای بسته شورای عالی ترافیک باقی ماندند و نتوانستند مجوز احداث را اخذ کنند.

مونوریل نمی تواند جایگزین مترو شود

نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی (uitp) در تهران در این خصوص گفت :  چند سال پیش موضوع احداث مونوریل در مسیر خط 8 و 9 مترو تهران مطرح بود و از آنجا که دولت قصد داشت مونوریل را در مسیر این خطوط احداث کند ، خطوط 8 و 9 مترو نتوانستند مجوز احداث از شورای عالی ترافیک را دریافت کنند.

وی افزود: در آن زمان نیز بارها توسط متخصصان و کارشناسان مطرح شد که مونوریل نمی تواند جایگزین شبکه اصلی حمل و نقل ریلی یعنی مترو باشد. همچنین براساس بررسی هایی که صورت گرفت اعلام شد که اصلا در مسیرهای مورد نظر امکان فنی احداث مونوریل وجود ندارد . چنانچه به طور مثال در یکی از مسیرهای مورد نظر امکان ساخت مونوریل به روی پل بزرگراه همت وجود نداشت.

دکتر منتظری تصریح کرد: از سوی دیگر مطالعات و بررسی ها نشان می داد که بهترین گزینه در سیستم های ریلی برای این مسیرها همان مترو است که از زیر زمین عبور کرده و ظرفیت بالایی در جابه جایی مسافران دارد.

وی ادامه داد: شبکه مترو تهران در مطالعات دقیق و کارشناسی که صورت گرفته با دو خط 8 و 9 تکمیل می شود و محدوده غرب و شمال غرب تهران با احداث این دو خط تحت پوشش مترو قرار خواهد گرفت.

نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی با بیان اینکه مترو تهران توانسته جایگاه و نقش خود را در جابه جایی ها و تسهیل ترافیک نشان داده و به اثبات برساند گفت : امید است دو خط باقی مانده از شبکه خطوط مترو پایتخت نیز هرچه سریع تر مجوز های احداث و ساخت را از شورای عالی ترافیک دریافت کنند تا با احداث این خطوط ، شبکه مترو تهران بتواند کل شهر را تحت پوشش خود قرار دهد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی نیز در این باره اظهار کرد : اخیرا بحث اخذ مجوز احداث خطوط 8 و 9 مترو تهران در شورای عالی ترافیک مطرح بوده و مقرر شده که مجددا بررسی این طرح در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار گیرد که امید است بتوانیم مجوز های احداث این خطوط را هرچه سریعتر دریافت کرده و عملیات احداث دو خط باقی مانده در شبکه مترو تهران را نیز آغاز کنیم.

وی ادامه داد: ما اطمینان داریم دولت یازدهم توجه و اهتمام ویژه ای به گسترش حمل و نقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور خواهد داشت و با توجه به نظرات و تاکید متخصصان و کارشناسان برای توسعه شبکه مترو و احداث خطوط 8 و 9 مترو در این خصوص مشکلی پیش رو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بحث احداث مونوریل و اصرار غیر کارشناسی بر اجرای این سیستم از محوریت کار وزارت کشور خارج شده است گفت: توسعه مترو و افزایش ناوگان در شبکه خطوط ، امروز یکی از مطالبات اصلی شهروندان تهرانی محسوب می شود و مترو تهران توانسته با تحقق روزانه بیش از 3 میلیون سفر جایگاه ویژه ای را در جابه جایی های شهری پایتخت به دست بیاورد که امید است دولت حمایت های لازم را از تکمیل شبکه خطوط مترو و ارتقای سطح خدمات رسانی به شهروندان داشته باشد.

دبیر شورای عالی ترافیک : وضعیت خطوط 8 و 9 مترو تهران با فوریت بررسی خواهد شد

حمید رضا صارمی دبیر شورای عالی ترافیک نیز در این باره گفت: شورای عالی ترافیک به طور مداوم با مدیران حوزه شهری در ارتباط است و در خصوص موضوعات مختلف جلسه داریم.

وی در پاسخ به این سوال که تصویب خطوط 8 و 9 مترو تهران طی سال های اخیر قربانی مسائل سیاسی شده و پشت درهای بسته شورای عالی ترافیک متوقف مانده است، حال تکلیف این خطوط چه خواهد شد ، گفت: شورای عالی ترافیک باید کار علمی انجام دهد و نمی تواند کار سیاسی کند. نباید نگاه سیاسی در مورد مسائل علمی داشته باشیم. شورای عالی ترافیک متشکل از ده ها کارشناس است و موضوعات به صورت علمی پیگیری و بررسی خواهند شد. 

وی ادامه داد:  چنانچه شهرداری تهران طرح احداث خطوط 8 و 9 مترو تهران را به شورای عالی ترافیک ارسال کند، این طرح با فوریت بررسی خواهد شد.

شایان ذکر است براساس طراحی های صورت گرفته خطوط 8 و 9 مترو تهران از محدوده شمال غربی شهر آغاز می شوند و تا میدان بسیج ادامه مسیر خواهند یافت.
گزارش خطا
ارسال نظر
نظرات شما
پدرام نفیسی فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
هزينه اجرا نکردن ويا عقب انداختن بوجه مترو
1- مصرف سرسم آور بنزين وافزايش سرسام آور آن
2- نابود کردن سرمايه وثروت ملي
3-آلودگي هوا شهرهاي بزرگ
4- شيوع بيماريها لاعلاج
5-ترافيک ومعظلات همراه ان
6-ازبين رفت وقت ارزشمند مردم در ترافيک
8- از دست دادن در آمد هاي زيادواشتغال مترو
9- و..... خيلي زياد از حوصله اينجا خارج
قابل توجه مسولين دلسوز؟؟؟؟؟؟


پدرام نفيسي فر

X*بي نهايت

سلام قابل توجه مديرا ن شرکتهاي خودرويي
چرا کشورمان در صنعت خودرو مدت زمان طولاني فقط منتاژ کار بودند در حالي که کره جنوبي به سرعت در حال پيشرفت بود چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا ا ز دستاوردوپژوهش در صنعت نظامي به برکت حمايت رهبري عزيز در صنعت خودرو سازي استفاده نمکنيد چرا ؟؟؟؟


چرا يک روش الگويي پيشرفت صنايع سنگين مثلا کره در کشور اجرايي نمکنيد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هزينه اجرا نکردن ويا عقب انداختن بوجه مترو
1- مصرف سرسم آور بنزين وافزايش سرسام آور آن
2- نابود کردن سرمايه وثروت ملي
3-آلودگي هوا شهرهاي بزرگ
4- شيوع بيماريها لاعلاج
5-ترافيک ومعظلات همراه ان
6-ازبين رفت وقت ارزشمند مردم در ترافيک
8- از دست دادن در آمد هاي زيادواشتغال مترو
9- و..... خيلي زياد از حوصله اينجا خارج
قابل توجه مسولين دلسوز؟؟؟؟؟؟


پدرام نفيسي فر

X*بي نهايت

سلام قابل توجه مديرا ن شرکتهاي خودرويي
چرا کشورمان در صنعت خودرو مدت زمان طولاني فقط منتاژ کار بودند در حالي که کره جنوبي به سرعت در حال پيشرفت بود چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا ا ز دستاوردوپژوهش در صنعت نظامي به برکت حمايت رهبري عزيز در صنعت خودرو سازي استفاده نمکنيد چرا ؟؟؟؟


چرا يک روش الگويي پيشرفت صنايع سنگين مثلا کره در کشور اجرايي نمکنيد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


چرا يک برنامه پژوهشي حرفه اي وسازمانهاي مربوطه را تاسيس نمکنيد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
وهزاران چرا هاي ديگر چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا يک برنامه پژوهشي حرفه اي وسازمانهاي مربوطه را تاسيس نمکنيد چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
وهزاران چرا هاي ديگر چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
آخرین اخبار

«روح‌الله»؛ نود و دومین پیشنهاد باشگاه بچه‌کتابخون‌ها

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)