جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۲
کد خبر: ۶۸۴۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
شورای ساماندهی پایتخت موظف شد/

انتخاب پایتخت سیاسی اداری تا 2 سال آینده

نشست کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با موضوع طرح انتقال پایتخت برگزارشد.
به گزارش شهر، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به این نشست اظهار داشت: کلانشهر تهران به عنوان مرکز اصلی ساسی، اقتصادی و جمعیتی کشور در پی فرآیند رشد شتابان و فزآینده خود در طی دهه های اخیر با چالش های محتوایی و زیر ساختی عمیقی رو به رو است.

امیر خجسته گفت: یکی از راهبردها و ایده‌هایی که در دستیابی به توفیق در مواجهه با چالش های فعلی تهران مطرح است، تفرق و واگذاری نقش سیاسی اداری به مراکز جداگانه جدیدی می باشد.

خجسته بیان داشت: به منظور بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده در خصوص ساماندهی شهر تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و انجام مطالعات ضروری به منظور تکمیل آنها با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود، تبیین و ارزیابی، پیش بینی و تعیین پیش نیازها، الزامات و تمهیدات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی اداری، ساماندهی پایتخت جدید در افقهای زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شورای ساماندهی انتقال پایتخت با استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود در قوه مجریه تشکیل می شود.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه شورای ساماندهی پایتخت اعتبارات مورد نیاز را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و منظور خواهد نمود اظهار داشت: اعضای شورای ساماندهی پایتخت را رییس جمهور یا معاون اول رییس جمهور به عنوان رئیس شورا، وزیر کشور به عنوان دبیر شورا، دو نماینده از مجلس شورای اسلامی، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس سازمان پدافند غیر عامل ، وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، شهردار تهران، جانشین نیروهای مسلح و معاون برنامه ریزی رییس جمهور تشکیل می‌دهند.

امیر خجسته اظهار داشت: شورای ساماندهی پایتخت موظف است حداکثر ظرف دو سال نسبت به تهیه و ارائه طرح جامع و انتخاب مکان مناسب برای ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی اداری اقدام نماید.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان گفت: طبق مصوبه کمیسیون وزیر محترم کشور مسئول اجرای این قانون بوده و مکلف است به ترتیبی عمل نماید که حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون آیین نامه و زمینه راه‌اندازی شروع به کار شورای عالی انتقال پایتخت فراهم گردد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: پایتخت ، انتقال
نظر شما