جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۶
کد خبر: ۶۸۵۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶

قائم مقامی: با 150 هزار تومان حقوق انتظار قهرمانی را جهان دارند

شطرنج ایران نشان داده که از ورزشکاران بزرگی برخوردار است اما در اکثر کشورهای دنیا شطرنج ایران را با نام احسان قائم مقامی می شناسند که سال هاست در این رشته کار می کند اما به عقیده خودش به دلیل کم توجهی مسئولان و رسانه ها به این رشته در ایران جایگاهی که باید به آن می رسیده را به دست نیاورده است.
به گزارش شهر، شطرنج ایران در سال های گذشته نشان داده که از ورزشکاران بزرگی برخوردار است اما در اکثر کشورهای دنیا شطرنج ایران را با نام احسان قائم مقامی می شناسند که سال هاست در این رشته کار می کند اما به عقیده خودش به دلیل کم توجهی مسئولان و رسانه ها به این رشته در ایران جایگاهی که باید به آن می رسیده را به دست نیاورده و مجبور است به راه های دیگری برای کسب درآمد روی بیاورد. او که در یک ماه آینده مسابقات مختلفی را در پیش دارد، معتقد است هنوز زمان زیادی مانده تا بخواهد شطرنج را کنار بگذارد.

گفتگوی احسان قائم مقامی را  در ذیل می خوانید:

* چند هفته ای بود که خارج از کشور بودی، به مسابقات خاصی رفتی؟

- بله، در چند تورنمنت در آمریکا شرکت کردم و نتایج خوبی هم به دست آوردم. البته با هزینه شخصی به این مسابقات رفتم و زیاد دوست نداشتم که حضورم در آنجا رسانه ای شود.

* چطور فدراسیون برای شطرنج بازان برنامه های تدارکاتی خارج از کشور نمی گذارد تا اینکه مجبور شوی با هزینه شخصی به این رقابت ها بروی؟

- فدراسیون شرایطش اصلا خوب نیست و این هم به خاطر این است که سیستم ورزش کشور در سال های اخیر ورزش رسا عمل نکرده است. فقط فدراسیون شطرنج نیست که چنین شرایطی دارد و تمام سیستم ورزش ناهماهنگ و نامتوازن است. نباید بیش از این از فدراسیون توقع داشتیم زیرا مسئولان هم با این وضعیت بودجه کاری از دست شان بر نمی اید.

* به نظر می رسد که خیلی دل پری داری؟

- امیدوارم که با تغییراتی که در ورزش رخ داده و از این پس اتفاق می افتد، ورزش رو به پیشرفت برود. الان جامعه ورزش دل به همین نتایجی بسته اند که جرقه ای به دست می آید و پایه خوبی نداریم. با یک بودجه بندی خوب و مناسب می توان کارهای زیر بنایی خوبی انجام داد. الان تمام قهرمانان ورزش کشورمان رها شده اند و امثال نوشاد عالمیان، احسان حدادی و حمید سوریان نمی توانند توانایی خودشان را آنطور که باید بروز دهند.

* اما در شطرنج در سال های اخیر در رده های پایه نتایج خوبی کسب شده اما در بزرگسالان نتیجه شاخصی نگرفتیم؟

- رده های پایه جزو برنامه های اصلی فدراسیون است و البته آن هم نیاز به بودجه دارد. درست است که نوجوانان ما در سال های اخیر نتایح بدی نگرفتند اما در رده بزرگسالان کار بسیار سخت تر است و تیم هایی که از شطرنج حمایت می کنند بسیار محدود هستند. امسال من به خاطر همین موضوع در لیگ شر کت نکردم. با وجود اینکه خیلی دوست داشتم در خدمت تیم های کشورمان باشم اما چون مبالغی که خرج می شود بسیار پایین است، مجبورم در خارج از کشور برای تیم های خارجی بازی کنم. حمایت ها از شطرنج به دلایل مختلف بسیار ضعیف است و هزینه های زندگی ام حتی تامین نمی شود.

* دلیل اینکه از شطرنج حمایت کافی نمی شود را از چه جیزی می دانی؟

- فدراسیون که بودجه زیادی ندارد و از سوی اسپانسر ها حمایت نمی شود. البته خبررسانی در فدراسیون نیز زیاد جالب نیست و همین باعث می شود که رسانه ها هم ارتباط خوبی با این رشته نداشته باشند. من که سال هاست استاد بزرگ شطرنج هستم، از سوی صندوق قهرمانان ۱۵۰ هزار تومان حقوق می گیرم و متاسفانه برای تامین هزینه ادامه تحصیلم نیز مشکل دارم. باید شرایطی فراهم شود که پخش تلویزیونی از رشته شطرنج را از صدا وسیما داشته باشیم زیرا همانطور در مسابقه من با کارکوف رسانه ها حمایت کردند، می توان شطرنج را از تلویزیون پخش کرد تا مردم و همچنین اسپانسرها بیشتر با این رشته آشنا شوند.

* سن قهرمانی در شطرنج تا چند سالگی است و آیا به فکر خداحافظی تا به امروز افتاده ای؟

- شطرنج با اینکه از سنین کودکی باید آموزش داده شود و حتی در سطح قهرمانی دنبال می شود اما رشته دیربازده ای است و حتی قهرمان ۸۵ ساله در جهان داریم. من الان ۳۰ ساله هستم و تازه در ۳۷ تا ۴۰ سالگی به اوج آمادگی ام می رسم. البته آماده ماندن در شطرنج بسیار سخت است و نیاز به هزینه های کلانی برای یک ورزشکار دارد. حتی کارکوف که با من در ایران مسابقه داد تا ۵۶ سالش است و قهرمانان بسیار جوانتر از خودش را هم شکست می دهد. با اوجود اینکه یک استاد بزرگ شطرنج مثل من تمام عمرش را برای این رشته می گذارد اما حمایتی نمی شود و هر چقدر هم که می گوییم، مانند آب در هاونگ کوبیدن است و صدای مرا کسی نمی شود.

* به نظرت با این وضعیت استعدادهای شطرنج مان نمی سوزند؟

- یک قهرمان ۱۷ ساله شطرنج مثل یک پروفسور است اما وقتی حمایت نمی شود، انگیزه ای ندارد. آن هایی که استعداد خوبی هم دارند با دیدن سرنوشت نفراتی مثل من که الان با درجه استاد بزرگی این همه مشکل دارم، نا امید می شوند. استعدادهای زیادی هستند که این روزها انگیزه کمی دارند و حتی بسیار از قهرمانان شطرنج چون هزینه زندگی شان تامین نمی شوند، رو به تدریس می آورند که این مساله برای یک قهرمان شطرنج مثل سم می ماند.

* فدراسیون را تا چه حد در مشکلاتی که ورزشکاران دارند، مقصر می دانی؟

- کامبوزیا به عنوان رئیس فدراسیون کارهای بسیار مثبتی در این مدت انجام داده اما اگر من بخواهم عملکرد او را نقد کنم، خیلی از سمائل هست که باید بگویم که یکی از آن ها این است که انگیزه رئیس فدراسیون نیز بسیار پایین آمده است. کامبوزیا حتی چند ماه قبل به خاطر مسائل حاشیه ای برای حضورش در باشگاه پرسپولیس به وجود آمد، شطرنج را رها کرد اما در کل عملکرد فدراسیون را با توجه به وضعیت بد بودجه مثبت ارزیابی می کنم.

* یعنی مردم نباید بیش از این از شطرنج توقع داشته باشند؟
- متاسفانه مردم به خاطر اینکه اطلاعات دقیقی ندارند، توقعات بی جایی هم دارند که خیلی هم برایم جالب است. چطور من اگر در ۱۶۰ بازی ام ۳ بازی را واگذار کنم، به چشم همه می اید و انتظار دارند حتی یک شکست هم مقابل بزرگان شطرنج دنیا نداشته باشم اما تیمی مثل پرسپولیس که پرطرفدراترین تیم فوتبال استف ۲ هفته یک بار هم ببازد، مشکلی به وجود نمی آید؟ باید توقعاتمان را از شطرنج کم کنیم با اینکه در شرایط فعلی هم وضعیت بدی نداریم و با توجه به عدم حمایت ها نتایج خوبی گرفتیم.

* برنامه های آینده ات برای حضور در چه مسابقاتی است؟

- باید در هفته آینده به مسابقات اندونزی که به آن دعوت شده ام، بروم و بعد از آن نیز باید در ترکیب تیم هامبورگ در لیگ آلمان بازی کنم. البته برنامه های زیادی در ماه های آینده دارم که به آن ها دعوت شده ام اما از طرف فدراسیون هیچ مسابقه ای برایم پیش بینی نشده است. در هر صورت امیدوارم در ماه های آینده تغییراتی به وجود بیاید که به نفع شطرنج و بعد از آن هم به نفع ورزش کشورمان باشد تا استعدادهای فراوانی که می توانند برای کشورمان افتخار آفرین شوند، کارشان را با قدرت ادامه دهند.
(منبع :ایپنا)
نظر شما