جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۸۶۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
ستاد تنظیم بازار:

قیمت روغن افزایش نمی یابد

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت: هیچ تصمیمی برای اصلاح یا افزایش قیمت روغن در بازار گرفته نشده است.
به گزارش شهر علی اکبر پورکاوه سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اشاره به اخباری از قول وزیر صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت روغن در رسانه ها افزود : این نقل قول مربوط به زمانی است که قیمت جهانی روغن خام بالا بود در حالی که اکنون قیمت روغن در بازارهای جهانی در پایین ترین سطح قرار دارد و طرح چنین اخباری موضوعیت ندارد.

پورکاوه گفت : نیاز کشور به روغن خام یک میلیون و 300 هزار تن در سال است که در نیمه اول سال 670 هزار تن وارد شده است.

وی افزود : در سال گذشته و تا پیش از اصلاح و شفاف شدن نرخ ارز 60 درصد از واردات روغن خام را دولت و 40 درصد را بخش خصوصی انجام می داد که این نسبت تغییر کرده و بخش خصوصی در نیمه اول امسال به تنهایی 70 درصد از نیاز کشور به روغن خام را وارد کرده است.

پورکاوه با اشاره به اینکه از ابتدای تیر ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی با نرخ مصوب در قانون بودجه 92 به قیمت 2478 تومان پرداخت می شود ، گفت : قیمت برخی روغن ها مثل سویا از 1400 دلار در هر تن به حدود 1050 دلار کاهش یافته است.

وی تاکید کرد : این کاهش در قیمت تمام شده محصول نهایی تاثیر خواهد داشت.

پورکاوه افزود : با توجه به اینکه نرخ دستمزد تغییر نکرده و قیمت سوخت و دیگر مولفه های تولید افزایش نداشته است، نه تنها در نیمه دوم سال قیمت روغن افزایش نخواهد یافت بلکه شاهد کاهش قیمت برخی برندهای روغن در بازار هستیم.

پورکاوه با بیان اینکه قبل از تیر امسال حدود 4 قلم از کالاها با ارز 1226 تومان قیمت گذاری و توزیع می شد ، گفت : از ابتدای تیر ماه نرخ ارز براساس قانون بودجه محاسبه می شود.

وی گفت: به همین علت تغییراتی در قیمت روغن همچنین مرغ و تخم مرغ داشتیم اما پس از ان هیچ تغییری در قیمت کالاهای اساسی ایجاد نشده است.

پورکاوه افزود : قیمت روغن های عرضه شده در احجام و بسته بندی های مختلف ، همان قیمت ابلاغی سازمان حمایت در تیرماه است و شفاف شدن نرخ ارز باعث فعالیت بیشتر بخش خصوصی در حوزه تولید و واردات شده است.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار گفت : تا قبل از اول تیر ماه ارز 1226 تومانی به واردکنندگان می پرداخت که بعد از این تاریخ متوقف شد و اکنون ملاک تخصیص ارز به این گروه از فعالان اقتصادی برای تمام کالاهای وارداتی نرخ مصوب در قانون بودجه سال جاری است.

قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال افزایش نمی یابد

سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اعلام اینکه برنج ، روغن و دیگر کالاهای مورد نیاز با قیمت های قبلی ذخیره سازی شده است ، گفت : هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال نداریم.

پورکاوه با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نهاده های تولید در نیمه دوم سال گرفته نشده است ، گفت: پیش بینی های لازم برای تامین نیازهای عمومی مردم در نیمه دوم سال به ویژه در دوره افزایش تقاضا برای مناسبت ها شده است.

وی اعلام کرد: کالاهای پرتقاضا و مورد نیاز این ایام از طریق سازمان های صنعت ، معدن و تجارت استان ها توزیع خواهد شد.

پورکاوه گفت : افزایش 10 تا 15 درصدی تقاضا برای کالاهای اساسی از موجودی های ذخیره شده تامین می شود و افزایش قیمت نخواهیم داشت.


نظر شما