جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۰
کد خبر: ۶۸۷۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

رد و تایید قانونی بودن شورایاری‌ها در شورای شهر/گودبرداری ایران زمین زیر ذره‌بین شورا

مسجدجامعی ضمن رد غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری ها گفت: هیچ ابهام قانونی در این زمینه وجود ندارد و ما این موضوع را با وزارت کشور نیز در میان گذاشته‌ایم.
به گزارش شهر، بررسی حادثه گودبرداری غیراصولی خیابان ایران زمین یکی از دستورجلسات روز سه شنبه شورای شهر تهران بود. احمد دنیامالی درخواست کرد به دلیل مشابهت این گزارش با گزارش جدیدی این گزارش خوانده نشود، اما رئیس شورای شهر خواستار توضیحات این کمیسیون در صحن علنی شورا بود تا نظرات سایر اعضا نسبت به این حادثه نیز بیان شود.

ابوالفضل قناعتی سخنگوی این کمیسیون با اشاره به جزئیات این حادثه گفت: مساحت این ملک 16 هزار و 243 مترمربع است و کاربری آن بر اساس طرح تفصیلی جدید در پهنه R 231 واقع شده است و همچنین پروانه تخریب و نوسازی اولیه آن برای پنج طبقه زیرزمینی و سه طبقه تجاری صادر شد، اما درخواست افزایش طبقات به 31 طبقه روی همکف به کمیسیون ماده پنج ارسال می شود که این کمیسیون با هشت طبقه زیرزمین و 27 طبقه روی آن به صورت تجاری، اداری و هتل موافقت می کند و در نهایت پروانه ساختمانی جهت احداث 10 طبقه زیرزمین، همکف و 27 طبقه روی آن در تاریخ 12 مرداد 92 صادر می شود.

بر اساس گزارش کمیسیون عمران که توسط قناعتی قرائت  می شد، چند روز قبل از وقوع حادثه تغییر شکل هایی که خارج از شکل متعارف بود، سبب شد 150 نیروی کارگاهی از سطح پروژه جمع آوری شود.

سخنگوی کمیسیون عمران با بیان اینکه مطابق اظهارنظر مشاور و ناظر پروژه علت اصلی وقوع حادثه شکست لوله و تجمع آب ناشی از آن در جبهه خاک پشت دیواره شمالی گود و عدم مقاومت دیوار سبب فروریختن آن می شود که حجم آب حدود 16 تا 17 هزار متر مکعب است.

بر اساس نظر کمیسیون عمران این گود بیش از اندازه پایین رفته و بیش از این نباید عمیق شود همچنین باید طبق یک برنامه زمانی مشخص برنامه عملیاتی تحکیم دیواره ها مشخص شود. همچنین کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی به این پروژه مشخص شده که باید طی 10 روز رسیدگی به آن را نهایی کند.

در ادامه احمد مسجدجامعی با ابراز خوشنودی از اینکه این حادثه کسی جان خود را از دست نداد، گفت: گفته می شود در کارگاه متروی مولوی یک نفر جان خود را از دست داده که در صورت واقعیت داشتن آن، این موضوع باید پیگیری شود.

همچنین سالاری درخواست کرد اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری نیز در کمیته ویژه عضو باشند.

قانونی بودن انتخابات شورایاری ها شفاف نیست

بنابراین گزارش، در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارشی در خصوص فعالیت شورایاری ها ارائه شد که در جریان آن احمد دنیامالی خواستار شفافیت قانونی بودن این انتخابات شد و گفت: برخی می گویند این موضوع قانونی نیست، اما من ریشه آن را پیدا نکردم و خواستار شفاف سازی در این رابطه هستم.

همچنین علیرضا دبیر خواستار معرفی اعضای شورا در ستاد شورایاری ها شد و گفت: کسانی به این ستاد معرفی شوند که زمان لازم برای حضور در مناطق را داشته باشند.

وی همچنین خواستار افزایش بودجه شورایاریها طی متممی شد.


سالاری یکی از اعضای شورای چهارم نیز با گلایه از اینکه گزارش شورایاری ها معمولا آخرین دستور جلسه شورا است، گفت: خوشحالم که این گزارشها در ابتدای جلسه مطرح می شود و به عنوان گزارش زاپاس و کمکی دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه شورایاری ها دو وظیفه نظارت و قانون گذاری ها را در سطح محلات دنبال می‌کنند، گفت: این افراد معتمدین محلات هستند و در شناسایی واقعی مشکلات و چالش های محلات به مدیریت شهری و شوراها کمک می کنند.

اسماعیل دوستی نیز طی تذکری اعلام کرد: برگزاری انتخابات شورایاری ها خلاف قانون است و دارای ابهامات جدی است.

احمد مسجدجامعی ضمن رد این موضوع گفت: هیچ ابهام قانونی در این زمینه وجود ندارد و این انتخابات از زمان شورای اول برگزار شده است و ما این موضوع را با وزارت کشور نیز در میان گذاشته ایم.

به گفته مسجدجامعی طی یک فوریتی شورایاری ها به شورای محله و شورای محلات تغییر نام خواهند داد.
نظر شما