جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۷
کد خبر: ۶۹۴۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
توصیه وزارت بهداشت:

چرا لامپ کم مصرف نباید شکسته شود

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کاربرد لامپ های کم مصرف با رعایت اصول ایمنی عوارض ندارد، گفت: لامپ های کم مصرف نباید شکسته شوند و در صورت شکسته شدن باید مراقب بود تا بدون هیچ گونه اثر سوئی بقایای این لامپ ها جمع آوری و دفع شوند.
به گزارش شهر «علی گورانی»  رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  گفت: نمی توان گفت لامپ های کم مصرف صد درصد بدون عیب و نقص است اما نسبت به لامپ های رشته ای و معمولی از نظر بهداشتی و اقتصادی کاملا بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزم تولید نور در لامپ های کم مصرف با لامپ های رشته ای متفاوت است؛ در لامپ های کم مصرف، بخارات جیوه ریخته می شود که توسط الکتریسیته تحریک شده و تولید اشعه ماوراء بنفش می کند.

رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: این اشعه با تابیدن به لایه داخلی لامپ های کم مصرف که با ماده ای موسوم به ˈفلورسنتˈ اندود شده اند به ˈنور مرئیˈ تبدیل می شود.

گورانی درباره عوارض جیوه نیز افزود: بنابراین لامپ های کم مصرف نباید شکسته شوند و در صورت شکسته شدن باید مراقب بود تا بدون هیچ گونه اثر سوئی بقایای این لامپ ها جمع آوری و دفع شوند.

وی ادامه داد: با توجه به تشعشعات عوارض جدی اشعه ماوراء بنفش بر سلامت بدن، افراد نباید خیلی از نزدیک در معرض نور لامپ های کم مصرف قرار گیرند بنابراین استفاده از لامپ های کم مصرف برای چراغ خواب، چراغ مطالعه یا چراغ فضاها و اتاق های دارای سقف کوتاه ، توصیه نمی شود.

گورانی تاکید کرد: استفاده از لامپ های کم مصرف باید با رعایت ملاحظات و توصیه های بهداشتی و ایمنی باشد زیرا مردم با رعایت آن می توانند با خاطری آسوده از این لامپ ها استفاده کنند و استفاده از آنها غیر از موارد ذکر شده هیچ محدودیتی ندارد و نسبت به لامپ های رشته ای از لحاظ بهداشتی ارجح است.
منبع: ایرنا
نظر شما