جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۹
کد خبر: ۶۹۷۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
قالیباف در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه 19:

مدیریتی که بر پایه عدالت نباشد ویران است

شهردار تهران تصریح کرد: اگر می خواهیم حسینی باشیم باید امکاناتی که در اختیار داریم را براساس عدالت توزیع کنیم و نگذاریم فقر در جامعه وجود داشته باشد.
به گزارش شهر، دکتر محمد باقر قالیباف طی سخنانی درمراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه 19 که عصر امروز در سرای محله شریعتی شمالی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به یکایک شهروندان ، مدیران و همکاران منطقه 19 ، علما و شورایاران حاضر در جلسه فرارسیدن ماه محرم را به یکایک محبان اهل بیت تسلیت گفت و اظهار کرد : از خداوند می خواهم که به همه ما توفیق دهد تا در این ماه که ماه عزاداری سالار شهیدان است ،توفیق عزاداری همراه با معرفت و شناخت را به ما اعطا کند .ماه محرم ماهی است که این فرصت را برای همه انسان ها فراهم می کند تا قدرشناس فرهنگ عاشورا باشند .

وی ادامه داد: آن چیزی که به برکت علما و بزرگان خود از عاشورا درک کرده ایم ،ظلم ستیزی و قسط و عدل است که امروز لازمه زندگی انسان ها به شمار می رود . اگر امام حسین (ع) را چراغ هدایت خود می دانیم باید این فرهنگ را در کنار عزاداری خود برپا کنیم . باید توجه داشت حفظ شعائر و توجه به مفاهیم و شناخت عمیق عاشورا از مصادیق پایبندی به این فرهنگ است.

شهردار تهران تصریح کرد: اگر می گویم فرهنگ حسینی دریچه نجات و چراغ روشن راه بشر است یعنی هرکسی که حسینی شد، نجات پیدا کرده است. بنابراین باید در زندگی حقیقی و حقوقی خود به فرهنگ عاشورا و کربلا توسل جسته و در این مسیر حرکت کنیم. زندگی عاشورایی وعزاداری واقعی به معنای حرکت در همین مسیر است. کسانی که حسینی هستند هیچ وقت فراموش نمی کنند که باید به طور آشکارا از حق دفاع کرده و برای آن مجاهدت کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که دوستداران امام حسین(ع) برای این حضرت نامه نوشتند ،از حکومت یزدی گله مندی می کردند و گلایه آنها این بود که حکومت پول و امکانات را در اختیار قدرتمندانی قرار می دهد که ظلم می کنند. به همین دلیل نیز امام حسین (ع) برای مبارزه با این ظلم قیام کردند و ما نیز باید این اصل را در زندگی و مدیریت خودمان اعمال کنیم.

وی تصریح کرد : اگر می خواهیم حسینی باشیم باید امکاناتی که در اختیار داریم را براساس عدالت توزیع کنیم و نگذاریم فقر در جامعه وجود داشته باشد. کلام امام حسین (ع) به همه ما این است که اگر مدیر عالم و دانشمندی در جامعه شناخته شد و مردم به او احترام گذاشتند، این احترام به خاطر خداوند است.

قالیباف ادامه داد: در این صورت چه حقی به گردن یکایک ما قرار دارد ؟ آیا ما به خاطر خدا حق مظلومی را به او می دهیم و حق مستضعفی را به او برمی گردانیم ؟ آیا رعایت حال اورا می کنیم؟ آیا در این مسیر به یتیمان و خانواده شهدا توجه داریم ؟ آیا به پدرو مادری که برای حداقل های زندگی در مقابل فرزندان خود شرمنده است توجه می کنیم ؟ اگر این توجهات راداریم یعنی فرهنگ ما حسینی است. اما عدم توجه به این مسایل هیچ سنخیتی با فرهنگ امام حسین (ع) و محرم و صفر ندارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر می گویم فاصله شمال و جنوب را باید کم کنیم این بیان ریشه در فرهنگ اهل بیت و محرم و صفر دارد. باید توجه کنیم هر مجموعه دولتی ، حکومتی و مدیریتی که بر پایه عدالت نباشد ویران است.

وی با بیان اینکه عدالت با رونق به دست می آید ابراز داشت: در سال 84 و 85 در منطقه 19 تلاش کردیم که زیرساخت ها توسعه پیدا کند تا بتوانیم تولید ثروت کرده و مردم را از محرومیت نجات دهیم. امروز نیز باید با همه وجود و توان و با همان فرهنگ جهادی تلاش کنیم تا این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه شهری می تواند با فضیلت باشد که عدالت و رونق همزمان با هم در آن وجود داشته باشد گفت : از فرهنگ اهل بیت اینگونه یاد گرفته ایم که دو روز یک مسلمان نباید شبیه هم باشد اگر درسومین دوره خدمت خود در شهرداری بخواهیم مثل دو دوره گذشته عمل کنیم و یا عقب گرد داشته باشیم هیچ انس و الفتی با فرهنگ عاشورا ندارم . زمانی می توانیم مدعی پیروی از امام حسین(ع) و تربیت در مکتب جعفری باشیم که بتوانیم در دوره پیش رو ، درابعاد مختلف بهتر از دوره های گذشته عمل کنیم . درغیراین صورت نمی توانیم مدعی باشیم مجاهد واقعی هستیم.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت : درسال 84 به سه موضوع شهر، شهروند و شهرداری اشاره کردم .امادر این دوره قصد داریم به موضوع شهرداری بیش از شهر و شهروند بپردازیم. چرا که اگر بخواهیم به شهر و شهروندان بهتر رسیدگی کنیم باید به مجموعه شهرداری نیزبصورت مناسب تری رسیدگی کنیم.

وی افزود: در این مسیر بناداریم بیشتر ازگذشته به موضوعات اجتماعی ،تربیتی و آموزشی توجه کنیم. البته به افرادی که بعضا در فرازو نشیب های سیاسی بیان می کردند که شهرداری کار اجتماعی و فرهنگی نکرده است، معترض هستم. چرا که حجم کار فرهنگی، تربیتی ، آموزشی ودینی ، چه درتوسعه کالبدی و چه در تولید محتوا و خدمات فرهنگی با هیچ دوره ای قابل قیاس نیست. البته بر این نکته نیز تاکید می کنیم که این حرکت در حد کفایت مردم و جامعه اسلامی نیست و باید بیش از این تلاش کنیم.

شهردار پایتخت تاکید کرد: در کنار تغییرات کالبدی که مردم هرشش ماه یکبار در مقیاس محلی و فراملی شاهد بودند، امیدوارم بتوانیم در چهارسال پیش رو به گونه ای عمل کنیم تا هرکس به شهرداری مراجعه کرد احساس کند این مجموعه با فرهنگ اسلامی عجین شده است. مردم باید در شهرداری احساس آرامش و آسایش کنند ، و برای رسیدن به این هدف رفتار مناسب ، ادب ، متانت ، پاسخگویی ،کرامت ، نبود فساد اداری و وجود جوهره کار از لازمه های این فرهنگ است.

وی افزود: ما در این مسیر با اخلاص و مجاهدت تلاش می کنیم و بدون شک خداوند نیز به ما کمک خواهد کرد . سنت های الهی و فرهنگ اسلامی این موضوع را به ما دیکته کرده است چرا که خدا از راه هایی که قابل محاسبه نیست ،به ما کمک خواهد کرد. ما نیز باید این تغییر و تحول را با توسل به فرهنگ جهادی بعداز شهرداری به شهر تهران منتقل کنیم.

قالیباف تصریح کرد: باید با استفاده از فرهنگ جبهه به جای اینکه بگوییم برو ، بگوییم بیا . یعنی خودمان پیشتاز کارها باشیم ؛ اگر شهرداری پیشتاز بود شهر ، شهروندان و جوانان نیز به دنبال آن می آیند . دراین مسیر به علما ، نخبگان ، فضلا ، جوانان دست نیاز دراز کرده و این را یک مجاهدت و حرکت در مسیر امر به معروف و نهی از منکر می دانیم ؛ مسیری که امام حسین(ع) برای تحقق آن اهل بیت خود را فدا کردند.

شهردارتهران در ادامه با تقدیر از زحمات مهندس فتح اللهی در منطقه 19 ابرازداشت : مهندس فتح اللهی از دوستان قدیمی بنده است که توفیق همرزمی و همسنگری با وی را داشته ام. او بیش از 50 ماه دراین منطقه تلاش کرده است و به سهم خود از وی تقدیر و تشکر می‌کنم. وی با درایت و پختگی عمل کرده اند.

وی ادامه داد: این جابه جایی ها طبیعی است و هر آمدنی، رفتنی هم به دنبال دارد. مهم آن است که وقت ، اعضا ، جوارح ، اندیشه و فکری که در اختیار داریم را برای خدا بگذاریم و خودمان را به غیراز خدا به کسی نفروشیم . باید با خدا معامله کنیم که ارزان فروشی نکرده باشیم .

وی افزود: برای مهندس نثاری که در مجموعه شهرداری با ایشان آشنا شدم آرزوی موفقیت دارم.وی از شهروندان لر هستند؛ لرها وآذری ها دو وجهه مشترک با یکدیگر دارند. نخست محب اهل بیت بودن آنها است .از این جهت ما اهالی خراسان به آنها غبطه می خوریم .ویژگی دیگر آنها همت و غیرت کاری است. یعنی مردانه پای کار می ایستند تا امور را به پیش ببرند . مهندس نثاری نیز هم محبت اهل بیت و هم با غیرت .

قالیباف در پایان اظهارامیدواری کرد که مهندس نثاری بتواند با انسجام و صمیمتی خوبی که در مجموعه شهروندان ، شورایاران و علمای منطقه 19 وجود دارد، در ایفای خدمت به شهروندان موفق باشد .
نظر شما