جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۹۹۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
مسجد جامعی:

خطوط نیمه تمام متروی تهران تا 3سال آینده تکمیل می‌شود

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی جزء اولویت های نخست شورای چهارم است، گفت: در جلسه ای که شورا با مسوولان شرکت احداث مترو برگزار کرد، مصوب شد تمامی خطوط متروی تهران که هم اکنون در حال ساختند، ظرف مدت سه سال آینده تکمیل و به بهره برداری کامل برسند.
احمد مسجد جامعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ]شهر، تصریح کرد: در جلسه مذکور، مسوولان شرکت احداث خطوط حمل و نقل ریلی شهری متعهد ساخت خطوط باقیمانده مترو به شرط تامین اعتبارات مورد نیاز از سوی شورا شهر شدند و اعضای شورا نیز قول تامین اعتبارات لازم و تعهدات معوقه دولت در بودجه مترو را دادند.

وی به ضرورت پرداخت معوقات دولت در بحث بودجه مترو اشاره و بیان کرد: شورای شهر چهارم در تلاش است هر چه سریعتر با تعاملات خوبی که با دولت و مجلس برقرار کرده، اعتبارات مورد نیاز توسعه خطوط حمل و نقل ریلی شهر تهران را تامین کند و سهم مترو از بودجه سال های گذشته را که از سوی دولت نهم و دهم پرداخت نشده، به بدنه ساخت خطوط حمل و نقل ریلی تهران تزریق کند.

وی بهره مندی هر تهرانی از منافع حمل و نقل عمومی ارزان و آسان را جزء حقوق مسلم شهروندی خواند و افزود: در بودجه های که از سوی مجلس شورای اسلامی برای شهرها در نظر گرفته می شود، همواره تهرانی ها از حقوق پایتخت نشینی محرومند در حالیکه یک شهروند تهرانی برای زندگی در پایتخت، هم هزینه شهرنشینی می پردازد و هم هزینه های سنگین پایتخت نشینی.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر با تاکید بر اثرگذاری مترو بر کاهش ترافیک و روان سازی حمل و نقل عمومی تهران بیان کرد: در سال 90، حدود 568 میلیون مسافر توسط مترو جابه جا شدند که این آمار در سال گذشته به حدود 630 میلیون سفر رسیده و در نیمه نخست سال جاری حدود 344 میلیون سفر بوده که این نشان دهنده نقش مهمی است که مترو در جابه جایی شهروندان تهرانی ایفا می کند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، جابه جایی مسافران توسط مترو تا پایان سال جاری به حدود 700 میلیون سفر شهری می رسد که این مهم نشان دهنده ضرورت احداث، توسعه و تکمیل خطوط باقیمانده مترو به ویژه خط سه است که تردد از جنوب به شمال پایتخت را به حداقل زمان ممکن می رساند.

مسجد جامعی با بیان اینکه خطوط 3، 7 و 6 که در مجموع 100 کیلومتر از کل خطوط متروی تهران را به خود اخصاص داده اند، در حال ساخت و توسعه هستند، ادامه داد: از آنجائیکه عبور و مرور در پایتخت همه روزه با مشکلات ناشی از آلودگی هوا، صدا و محیط همراه بوده و سلامتی روحی و جسمی شهروندان در معرض خطرات ناشی از این آلودگی هاست، شورای چهارم بر تکمیل هر چه سریعتر خطوط حمل و نقل ریلی شهری تاکید مضاعف دارد.

وی افزود: بهره گیری خودروها از سوخت های فسیلی یکی از مهم ترین دلایل افزایش حجم آلاینده ها در هوای پایتخت و حذف روزهای پاک و سالم از آسمان تهران است که تنها با توسعه حمل و نقل عمومی جبران پذیر است، مسئله ای که حمایت های همه جانبه دولت در بحث تامین بودجه مترو را می طلبد.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص وضعیت ساخت پروژه متروی برون ‌شهری تهران نیز گفت: پروژه توسعه خطوط متروی تهران به نزدیکی شهر پرند با 70درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که بنابر آمارهای شرکت احداث مترو، تا پایان نیمه نخست سال 93 به بهره برداری می رسد. پروژه توسعه خطوط متروی تهران تا ورامین نیز در مرحله ریل گذاری به سر می برد./

پایان پیام

نظر شما